Jag har testat mina vinklar. Jag använder en vinkel från Helios Preisser klassad enligt DIN 875/0 som referens. Utgående från den kan jag med en jigg i stål mäta avvikelsen på 90 mm avstånd med en Mitutoyo indikatorklocka med upplösning på 0,01 mm. Min Starrett 300 mm kombinationsvinkel är så rätvinklig att jag inte kan mäta någon skillnad från referensvinkeln. Alla mina vinklar för byggändamål uppvisar varierande grader av fel. Hultafors variant av speedsquare är en av de sämre, faktiskt sämre än Hultafors ställbara modell med 45°, 90°och 135°. Jag har inga mätverktyg av billighetsmodell. Det är ju liksom ingen vits med sådana, om man inte kan kalibrera dem själv.

Som en anekdot hade jag en Hultafors vinkel som jag var skeptisk till, och jag kontaktade Hultafors för att klaga. När de undrade hur jag kunde veta att den inte uppfyller kravet, skickade jag dem ett protokoll från en Ziess koordinatmätmaskin. De skickade genast en ersättare. Vinkeln var en sådan ställbar med 45°, 90°och 135°. Jag bad om en ersättning med en fast vinkel i stället. De ställbara håller inte tillräcklig precision för att ställa in maskiner. För byggändamål är de OK.
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 4 till
  • Laddar…
Lånade hem en högprecision vinkelhake från jobbet som ny & säkrare referens. Kollade på kombinationsvinkeln och det var små små grader fel, men inte så illa. Men nöjde inte med det, och kalibrerade ytterligare mot den nya referensen. Tog tid igen för jag ville ha det så exakt som möjligt. Tror att jag lyckades ganska bra. Inget ljus kom genom…
Nu återstår att se hur länge precisionen håller sig.
Kommer bara använda den till finsnickeri.

Vinkelhake hålls av en hand, mäter vinklar och raka linjer, verktyg för precision, metallic, gradindelad skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattiasp och 5 till
  • Laddar…
Oh, No! Du håller ju i vinklarna med dina varma händer! Ärligt talat - Bra jobbat! Du måste ju ha en referens du kan lita på. För finsnickeriändamål duger det mesta, men om du ska ställa in maskiner för finsnickeriändamål behöver du ha koll på dina mätmetoder. Nu verkar du ha det.
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.