Maalox
2024 fyller vi jämt och det vill vi fira! Hemma!

Main event är tänkt att ske under augusti/september när det är varmt ute. Vill dock vädersäkra så tänker party-tält modell större.

Vi har en gräsmatta som sluttar svagt, kanske 0.7 meter över 10m. Cirka 4m brett + 2m altan som följer högsta punkten på den sluttande gräsmattan.

Kan man bara ta hänsyn till sluttningen och göra den plan så har vi alltså 10x6m yta att nyttja till partytält.

Hur hade ni gjort? Finns det justerbara ( i höjd) anordningar som kan nyttjas för att få till en plan yta? Eller skall jag lägga ett gäng 145mm reglar med cc 60 som sticker ut över befintlig altan och i andra ändan förankra temporärt med typ tvärgående reglar samt betongplattor på gräsmattan?


Tar gärna emot råd så jag kan glänsa inför sambon!
 
RoTe
Ingen blir väl glad av en sluttande gräsmatta? Lös det problemet istället.
 
C
Finns golv att hyra - t.ex.:
https://hyrtaltet.se/produkt/tillbehor/golv/nivellerat-golv-kvadratmeter/
Men det är ju inget för den fattige.

Sen har jag personligen lite dålig erfarenhet av tält i kombination med plötsligt kaosväder som av någon anledning gärna tenderar att infinna sig när man planerat en trevlig utekväll till ett visst datum. Se till att åtminstone hyra ett ordentligt allväderstält förankrat med "pundare".
 
  • Gilla
oxxen
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
2024 fyller vi jämt och det vill vi fira! Hemma!

Main event är tänkt att ske under augusti/september när det är varmt ute. Vill dock vädersäkra så tänker party-tält modell större.

Vi har en gräsmatta som sluttar svagt, kanske 0.7 meter över 10m. Cirka 4m brett + 2m altan som följer högsta punkten på den sluttande gräsmattan.

Kan man bara ta hänsyn till sluttningen och göra den plan så har vi alltså 10x6m yta att nyttja till partytält.

Hur hade ni gjort? Finns det justerbara ( i höjd) anordningar som kan nyttjas för att få till en plan yta? Eller skall jag lägga ett gäng 145mm reglar med cc 60 som sticker ut över befintlig altan och i andra ändan förankra temporärt med typ tvärgående reglar samt betongplattor på gräsmattan?


Tar gärna emot råd så jag kan glänsa inför sambon!
Vi har hyrt tält ett flertal gånger för jämt och student, 6 x 9 m och haft det på sluttande parkering utan större problem. MEN - har ni inte suttit ute på gräsmattan någon gång tidigare somrar? Hur har det upplevts? Spontant känns det som att 7cm/m kan vara utmanande för både vinglas och äldre släktingar men ändå ligga inom rimlig gräns.

Att regla upp något temporärt som inte har idiotsäker förankring kan ta en ända med förskräckelse, detta är inte det tillfället som ni vill ha ett kolappsat golv, så budgeten för hela evenemanget avgör vad som är rimlig åtgärd.
 
RoTe RoTe skrev:
Ingen blir väl glad av en sluttande gräsmatta? Lös det problemet istället.
Jag förstår att man kan vilja ha en viss horisontell yta, men man ser alldeles för många ställen där någon köpt tomt i en backe, bulldozrat ut en plan yta som slutar med en onaturlig starkt lutande rasbrant. Förskräckligt fult och gör en verkligen inte glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.