RoTe
FixarPillan FixarPillan skrev:
Ungefär ett sånt porslinsstos som skickades bild på här ovan. Men då hamnar stoset för högt i förhållande till ingången i toaletten, eftersom röret i golvet är så högt placerat, och inte kan kapas pga att det omgående har fall... Jag hade önskat att hantverkarna satte golvröret lägre, alt att genomföringen var helt rak så att man kunnat kapa röret.
Det är jättesvårt att förstå vad du menar. Förstår jag dig rätt att röret som sticker upp lutar? Nu är jag inte expert men en sån där stos klarar väl ändå av en viss skillnad i vinkel då den inte sticker ner allt för långt i röret. Enligt dig låter allt totalt omöjligt så jag förstår inte riktigt...
 
men om det är en böj direkt under golvnivå så är det väl golvets konstruktion som kanske inte medger mer. Skulle nån ha lagt röret djupare i golvet så måste ju hela nivån på avloppet sänkas om det ska vara fall åt alla håll. Det kanske inte gick om det nu inte handlar om nybyggnation då ?
 
ullet
Menar du att röret som kommer upp ur golvet är en böj?
Kan du inte ta en bild som visar avloppsröret som sticker upp lite tydligare?
 
Tack! Vad ni är snälla som engagerar er. Ska ta nya bilder i e.m. så att det blir tydligare.
 
FixarPillan FixarPillan skrev:
Tack! Vad ni är snälla som engagerar er. Ska ta nya bilder i e.m. så att det blir tydligare.
Har rörmokaren förstått vad du ska installera för toalett?
I så fall borde detta inte vara några som helst frågetecken. Fråga hur de har tänkt.
Att röret upp från golvet lutar lite borde inte vara några problem.
 
Hej! Här kommer lite fler bilder där man ser hur röret rätt så fort böjs. Det går fint att koppla på stos med 90 graders vinkel i nuläget, och vi ska skaffa en stos som vi kan kapa så kort som möjligt. Problemet blir ändå att det blir för högt läge på stosen i förhållande till toaletten, och röret i golvet uppfattar jag som svårt att kapa pga fallet som kommer rätt så direkt
Närbild på en vertikal röröppning med mörkt innehåll, möjligen vätska, omgiven av betongytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett smutsigt gummi, plasthink med vatten på en betongyta, med spillror vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Grå plastkruka omvänd på ett dammigt betonggolv, med etikett, synlig smuts och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plaströr vertikalt på betonggolv, innehåller vätska, grå yta, nedifrån perspektiv, arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har rörmokaren förstått vad du ska installera för toalett?
I så fall borde detta inte vara några som helst frågetecken. Fråga hur de har tänkt.
Att röret upp från golvet lutar lite borde inte vara några problem.
Det är våra tidigare hantverkare som grävde ur golvet i källaren och lade värmegolv och betonggolv som satte detta röret. Vi har andra hantverkare nu som gör väggar, ska lägga klinker etc.
 
ullet ullet skrev:
Menar du att röret som kommer upp ur golvet är en böj?
Kan du inte ta en bild som visar avloppsröret som sticker upp lite tydligare?
Ja, eller åtminstone böjer det av ganska fort. Se bild. 🙃
 
S Stefan1972 skrev:
men om det är en böj direkt under golvnivå så är det väl golvets konstruktion som kanske inte medger mer. Skulle nån ha lagt röret djupare i golvet så måste ju hela nivån på avloppet sänkas om det ska vara fall åt alla håll. Det kanske inte gick om det nu inte handlar om nybyggnation då ?
Det var i samband med en urgrävning av golvet i vår källare, så nog kunde de ha grävt djupare för rören. Vi var på de en del för att det skulle bli fall i avloppsrören.
 
RoTe
FixarPillan FixarPillan skrev:
Hej! Här kommer lite fler bilder där man ser hur röret rätt så fort böjs. Det går fint att koppla på stos med 90 graders vinkel i nuläget, och vi ska skaffa en stos som vi kan kapa så kort som möjligt. Problemet blir ändå att det blir för högt läge på stosen i förhållande till toaletten, och röret i golvet uppfattar jag som svårt att kapa pga fallet som kommer rätt så direkt
[bild][bild].[bild][bild]
NU förstår jag vad du menar! Tänk om du hade tagit dom där bilderna från början! ;) Det där ser ju inte alls bra ut...
 
  • Gilla
FixarPillan och 1 till
  • Laddar…
Röret från toaletten (det i proslin) är ju 90mm i diameter. Det kommer att bli tight men det där borde man nog fan att få till bra ändå. Man skulle ha tagit en kortböj 90. Men är ju försent nu.
 
  • Gilla
FixarPillan
  • Laddar…
kulle
Det kanske ändå skulle kunna gå o bila upp böjen lite försiktigt och i med en kortböj.
Har du nån bild på när slingan blev lagd?
Sen kanske där finns utrymme o flyta några cm oxå ovanpå.
 
De som lade rören kan ju helt klart inte ha en susning om resten.......De kanske trodde nån skulle fortsätta med rör uppåt.
I det här läget skulle ju nästan det vara enklare. Gör en låda bakom toan och ha som hylla och dra rör uppåt. Sen kan toan anslutas som den är med rör bakåt in i lådan.
 
  • Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Det är tyvärr en liten toalett så vi kan heller inte bygga en box och skjuta fram toaletten. Förstår inte heller hur de tänkte...
 
kulle kulle skrev:
Det kanske ändå skulle kunna gå o bila upp böjen lite försiktigt och i med en kortböj.
Har du nån bild på när slingan blev lagd?
Sen kanske där finns utrymme o flyta några cm oxå ovanpå.
Får kolla upp den möjligheten. Jag har bild på det. Helst höjer vi golvet så lite som möjligt eftersom vi grävts ur källaren just för takhöjdens skull, men det kanske är så det får bli...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.