Med tanke på omvärldsläget så funderar man ju lite över vad som händer med ens privatekonomi vid krig eller annan större kris i närområdet.
Vad händer med ens sparpengar på banken, kan staten ta dessa till tex. försvaret eller försvinner de om vårt banksystemet kollapsar?
Är det skillnad på sparkonton eller investeringar i tex. fonder?
Vad händer med mitt bolån om man tex. inte har någon fastighet kvar en vacker dag?
Vad händer med andra krediter eller lån man kan tänkas ha?
Nu har man ju säkert större problem att bekymra sig över om vi kommer till detta läge och man kanske inte ens vill veta... 🤔
 
Räknar med att börsen stänger och handel i svenska bolag stoppas så länge oron finns. Bankerna kommer inte ha tillräckligt med kontanter så vi får förlita oss på att deras betalösningar fortsätter att fungera.

Värdet på dina sparade pengar kommer minska i takt med att priserna på varor stiger. Därför är det bra att investera i sådant som kommer vara bristvaror redan nu. Då är du inte lika känslig för en inflation.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O
Jag tror inte att staten kommer konfiskera dina pengar på sparkontot. Däremot kan de ta dom indirekt genom någon form av extra beskattning. Ungefär som när Värnskatten infördes på 90-talet för att få ordning på statens finanser.

Ang bolån, fastigheten är ju säkerheten för bolånet. Om inte säkerheten för lånet finns kvar så vill nog banken ha tillbaka sina pengar eller omvandla det till ett blanco-lån.
 
C
O och en till skrev:
Ang bolån, fastigheten är ju säkerheten för bolånet. Om inte säkerheten för lånet finns kvar så vill nog banken ha tillbaka sina pengar eller omvandla det till ett blanco-lån.
Jag tror nuvarande lagstiftning förhindrar banken från att säga upp lånet om fastigheten tappar i värde av en eller annan anledning. Och själva fastigheten finns ju också kvar även om huset t.ex. brinner ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.