Immobil Immobil skrev:
Be styrelsen, att de tar in en sakkunnig VVS:are.
Nu är ju rådet att byta packbox/hela ventilen. Ska testa att byta på en radiator i slingan och se om det ger något. Funkar inte det så får vi ta kontakt med styrelsen igen och meddela att det inte var lösning på problemet.
 
Måste tillägga en del. FJV är ett eget system och har inte med husen att göra, det är en stor växlare mellan. Husen får sin värme från växlaren och FJV bara matar på enligt inställt värde på shunten. Om det är läck på sekundären så minskar mängden vatten och tryck i värmesystemet. Kan var så att i centralrummet står en tank med kompressor på. Den är automatisk och håller koll på trycket, blir det en läcka så pytsar den in lite vatten i den tanken. Men därom vet vi icke.
 
J jonaserik skrev:
Eftersom det är FJV så finns ingen begränsning på ett uttag, det kan spola rakt ut och FJV håller tempen ut, så att någon läcka på några element skulle be lägre värme är bara nys.
Demmpa menar väl att framledningsvattnet blandas med returvattnet och på så sätt sänker temperaturen i slingan. Det borde väl vara möjligt om det är ett läckage i fördelaren?

Inget vatten läcker alltså ut ur systemet.
 
Det måste vara en cirkulationspumpen någon stans , den kanske står i sommarläge = låg hastighet, nu på vintern så bör hastigheten vara på Max.
Annars som nämnts, någon eller flera i föreningen har öppnat sina shunt ventiler och ” snor åt sig” värme/ flödet på din bekostnad.
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det måste vara en cirkulationspumpen någon stans , den kanske står i sommarläge = låg hastighet, nu på vintern så bör hastigheten vara på Max.
Annars som nämnts, någon eller flera i föreningen har öppnat sina shunt ventiler och ” snor åt sig” värme/ flödet på din bekostnad.
Men då borde jag väl inte ha okej värme och flöde i tre av mina 4 slingor?

Inställningen i undercentralen är kontrollerad och är korrekt.
 
H herrgurka skrev:
Men då borde jag väl inte ha okej värme och flöde i tre av mina 4 slingor?

Inställningen i undercentralen är kontrollerad och är korrekt.
Då är det skit någon stans i dessa slingor som är kalla.
Öppnar ventilerna?
 
Det hela var ett klassiskt flödesbalansproblem mellan slingorna. Den fjärde slingan är ju längst och trögast och (innehåller hela 6 radiatorer). Jag stängde ner slinga 2 som är den näst längsta och väntade ett par timmar. Det gjorde att alla radiatorer i slinga 4 (problemslingan) nådde över 45 grader. Skruvade ner flödet i dessa tills värmen minskade något samtidigt som jag försiktigt öppnade flödet i den avstänga slinga 2.

Nu (efter ett par timmar av justeringar) har jag ca 38-44 grader på samtliga radiatorer. Inte helt i balans men nu är i alla fall huset beboeligt. 😀

Ska låta det vara ett tag för att sen se om det behövs att finjusteras lite mer.
 
  • Älska
  • Gilla
Rafael Ospino och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
H herrgurka skrev:
Det hela var ett klassiskt flödesbalansproblem mellan slingorna. Den fjärde slingan är ju längst och trögast och (innehåller hela 6 radiatorer). Jag stängde ner slinga 2 som är den näst längsta och väntade ett par timmar. Det gjorde att alla radiatorer i slinga 4 (problemslingan) nådde över 45 grader. Skruvade ner flödet i dessa tills värmen minskade något samtidigt som jag försiktigt öppnade flödet i den avstänga slinga 2.

Nu (efter ett par timmar av justeringar) har jag ca 38-44 grader på samtliga radiatorer. Inte helt i balans men nu är i alla fall huset beboeligt. 😀

Ska låta det vara ett tag för att sen se om det behövs att finjusteras lite mer.
Gratulerar! Du har nu utfört en injustering med framgång! Frågan är väl varför problemen uppstod. Finns ingen logisk förklaring kan det vara lämpligt att se om det finns mycket skit i systemet, Det kan i så fall bero på en korrosionsprocess,
https://www.sbuf.se/projektresultat/projekt?id=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043
 
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Gratulerar! Du har nu utfört en injustering med framgång! Frågan är väl varför problemen uppstod. Finns ingen logisk förklaring kan det vara lämpligt att se om det finns mycket skit i systemet, Det kan i så fall bero på en korrosionsprocess,
[länk]
Ja, det är den stora frågan. Det har framkommit att det är flera grannar som har exakt samma problem.

Kan det vara så att folk skruvat upp sina STAD-ventiler när köldknäppen kom med -20 grader och då försvann trycket och när slingan väl blev kall så blev det som en propp för varmvattnet?
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Rafael Ospino
H herrgurka skrev:
Ja, det är den stora frågan. Det har framkommit att det är flera grannar som har exakt samma problem.

Kan det vara så att folk skruvat upp sina STAD-ventiler när köldknäppen kom med -20 grader och då försvann trycket och när slingan väl blev kall så blev det som en propp för varmvattnet?
Det kan bli lite av vilda västern när alla börjar injustera sina system. Det kallas ju också för balansering. Nu när du får mer värme får övriga mindre och då kanske någon börjar öppna upp sina ventiler när nästa köldknäpp kommer och sådär fortsätter det tills inget mer reglerutrymme finns. Det bästa är om ni tar ett möte, diskuterar en gemensam lösning och samtidigt kollar att det inte pågår någon korrosionsprocess. Är det så går det att stoppa den. Vänta inte tills det börjar läcka.
 
H herrgurka skrev:
Har testat att öppna tillopp och retur helt på alla radiatorer i huset och då kommer skaplig värme till de tre första slingorna. Radiatorerna efter fördelaren (typ halva huset) är kalla. 15-20 grader så det verkar ju vara något där.
Öka trycket på systemet. Max 1.5 bar och kolla om pumpen är tillräcklig stark att driva systemet.

Du bör lufta växlaren och pumpen.

Kola med grannarna om de har liknande problem. Undercentralen skall ha stabilt tryck.

Vad har du för värden på mätaren? Inkommande samt flöde?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.