Hej!

Vi har en liten jordbruksfastighet som vi ska bygga på. För att få en fin tomt kring det nya huset så kommer jag hugga en hel del gran i vinter. Jag har pratat med byasågen om att köra stockarna dit för att få sågat till virke och han påstår att han kan såga mellan 6 och 10 stockar i timmen och han tar 1000:- /h.
Jag kommer att hugga ca 20 st grova granar och 30 st lite klenare.
Jag kommer ju att behöva allt möjligt till huset men vad kan vara bäst att ta byasågat till och vad kan vara bäst att köpa?
Eftersom jag vill ha okantad panel så antar jag att det blir perfekt att ta ut från den egna skogen. Hur är det med reglar och spånt? Golv kanske?
Är något speciellt som jag borde tänka på när jag hugger (förutom att få ut mina dimensioner och annars aptera på bästa sätt?)
Är det något jag borde vara extra tydlig med på sågen?

Tacksam för all hjälp

/Daniel
 
Undvik kontakt med marken så mycket det går men det visste du kanske redan?
Reglar vill man oftast ha hyvlade så det vettigaste kanske är att låta honom såga upp bräder och plank? Jag hade nog låtit honom köra upp det mesta till 1 tum och några stockar till 2 tum som man sen kan klyva upp själv efter behov .
Är det renovering av en gammal fastighet så brukar det behövas en del specialdimensioner och då hade jag anpassat mig efter dem.

/Kent
 
Extra långa dimensioner och extra breda dimensioner e ju också bra att såga själv. Till tex vindskivor osv som man kanske inte vill skarva osv. Sen är det ju viktigt att det får torka ordentligt men de vet du väl redan :)
/calle
 
Hej och tack för era svar!

Kent:

Jag vet att jag borde undvika kontakt med marken men nu blir det ju till att vinscha in dom till kärran eftersom jag inte har någon skotare. Hur kinkigt är det? Kommer han att kassera en massa bara för att jag dragigt stockarna tro?
Vad skulle du använda 2 tum till förutom att klyva eller hyvla dom?

Calle:

Hugga i mellandagarna, såga i februari, mars och bygga i sommar. Tror du det hinner torka upp då? Extra långa dimensioner är bra. Det ska jag inte glömma!
 
Som JAG ser det är det bättre att sälja virket och sen handla det virke man behöver. Även om virket på brädgårdarna kan vara rena korkskruvarna är det inget mot vad egna brädor kan bli om man inte torkar dem rätt.

Träd ger BRA betalt nu.

Fick själv det rådet och följde det dock står skogen kvar än ;)
 
Mårtesgården>Det beror nog helt på hur mycket skräp som pressas in i barken och om du drar stockarna över ett parti där det t ex finns grus, en omslipning kostar en del.
Prata med honom om detta innan, det är rätt kasst att stå där med stockar sen som han inte vill såga.

Okantad två tum är rätt användbart att köra ner till lister, gles o s v...

Håller med v-g, ofta är det bättre att sälja träden och köpa virket. Man slipper en hel del problem och sparar tid. Kruxet här är att det är en rätt liten post.

En annan lösning kan vara att såga det själv med t ex en Solosåg, det blir inte bättre ekonomi av det men det är rätt kul och om du har en skogsfastighet så kan det vara lönt i ett längre perspektiv. Timmerjiggen är ett annat alternativ men du har att göra ett bra tag med den.

/Kent
 
Ja, visst kan jag sälja det och sova lugnt fram tills sommaren men jag är jävligt sugen på att banka till fasaden och förklara för barna att huset är byggt av träden som stått på platsen.
Sen är det ju precis som Kent säger, det är en ganska liten post.

Jag har funderat på solosågen men där får jag nog inse mina begränsningar. Mest i tid och ork då. Fan vet hur det skulle vara att leva med mig om jag inser att jag hatar det och har två veckors sågande kvar.

Det är väldigt många som säger att det inte är ekonomiskt försvarbart att hugga själv och skicka det till såg men hur kan det inte vara det? Om vi räknar in mina arbetstimmar så kan jag till viss del förstå det men ändå inte fullt ut. Och när det gäller arbetstimmarna i mitt fall så skänker jag gärna dessa för att få gå i skogen.
Men det vore intressant att se hur man räknar när man menar att det inte är ekonomiskt försvarbart...

Så som jag ser det så tar sågen ca 150:-/stock och sen går det lite drivmedel till traktorn och sågen, olja och kedjor.
Skulle jag räkna som en firma så skall det ju på mina arbetstimmar och maskinerna med...
 
Tänkte bara lägga in en liten flik, "bonnsågen" som jag åker och sågar hos tar 350kr+m/h och han tar inget extra för att slipa klingan, bara timpenningen, dock så lär man vara med själv och hjälpa till.
Vet du vilka dimensioner och längder du skall ha när du bygger så tycker jag det är lämpligt att såga för eget bruk eftersom du kan anpassa stockarna och få ut mer av trädet än att bara köpa t.ex. 4,5m bitar och slänga en halvmeter per bräda.
Viktigt att torka rätt så att det inte vrider sig, men det borde dom kunna berätta hur du skall lägga virket.
Dessutom så skall stocken sågas på efter hur virket ser ut och inte bara klyva upp den, hoppas att dom kan sin sak för 1000kr/h.
Körde iväg 4 stockar lärk till en annan såg som tog lite grövre virke (85cm under bark i rotändan) och han tog 400kr/h utan att behöva hjälpa till själv.
 
Jaha!

Sicken rackare! Kan det vara så att det handlar om olika kapacitet? Upp till 9 stockar i timmen skulle min bonne klara. Är det samma hos dig?

Vi har inte pratat om att jag skall hjälpa till ännu men det vill jag gärna för att kolla så det blir som jag vill...
Bra inlflik 79:an!
 
I och för sig så har han säkert lite mer kapacitet än den sågen jag använder, han kanske kör med 2 eller fler klingor, dock så borde det vara så att det går fortare att bara såga 2x5" än småplank, sist jag var till sågen hade jag ca 12-14 stock och det tog 3 tim med en slipning, men jag sågade mest 1x2" och bara lite 2x5". Han har en gammal säterbänk med en klinga bara.
 
Vill bara säga även jag att 1000:- spänn timmer lät dyrt.
 
Rörande det ekonomiska...
Mycket hänger på hur bra det blir sågat och torkat, stämmer inte dimensionerna eller om virket vrider sig så springer bara tiden iväg när man sen skall använda virket. Sen så vill i alla fall inte jag regla med sågat virke utan ser helst hyvlat där.

Fällning, kvistning, aptering, transport till såg, uppsågning, lastning, transport hem, hantering av virket under torkning... Detta tar ett tag och lite därför med som jag nämnde solosågen, man slipper en del jobb med transporter då och det är faktiskt rätt kul att hantera hela processen själv. Ring Logosol och hör om det finns nån solosågare i dina trakter så du kan få prova på lite.

/Kent
 
Manberg:
Tack för kommentaren! Det kanske är läge att förhandla om priset...

Snickarboden:
Jag förstår ditt resonemang och det var min grundtanke att såga själv. Det är ju att lyfta det till ytterligare en nivå. Ännu mer stolthet i bygget och ännu mer ångest för barna om dom någon gång skulle sälja det ;)
Jag la dock solosågandet på hyllan ett tag eftersom jag inte inte ville ta mig vatten över huvudet. Det är så mycket annat som jag måste få till under bygget.
Däremot, och här får du gärna säga vad du tycker, så har jag funderat på en hyvel från logosol för att kunna förädla efter byasågen.

/Daniel
 
Är din såggubbe duktig på att "se ut" vad han kan såga ur stocken eller kör han bara på? Hur mycket spill det blir och kvaliteten på virket hänger ju på om han är duktig och noga. En hel del bonnasågar brukar även kunna ha en hyvel, kantverk och lite annat roligt dom med. Dock så skall virket torkas innan det hyvlas.
En annan liten aspekt på priset, tar du reda på bakarna själv eller tar han som sågar dom? Funkar fint att elda med annars. Blir det mycket så blir det ju energived, vilket ger ca 300kr/m3 .
Kolla istället om det finns nån beg hyvel på blocket, lite svårt att se lönsamheten i att köpa ,en ny hyvel.
Jag själv har åxå ett litet skogsbruk om ca 60ha prod skogsmark, har sneglat på en bandsåg för att såga själv men övergett den iden för stunden, man får en hel del sågat för 30-40k.
Men som du säger så är det ju roligare och det ligger ju en del stolthet i att kunna använda och förädla sitt eget virke, "virket i det här huset har jag själv synat ut i skogen och sedan fältt och sågat upp innan jag själv har byggt allting" : )
 
Mycket bra saker 79:an!

Jag har faktiskt aldrig sett dom såga. Har bara pratat med dom över telefon. Men de har slått ut de andra 3 sågarna som fanns i området för 5 år sedan och köpt upp deras grejer. Jag tror jag ska ta mig dit på ett litet studiebesök helt enkelt! Då ska jag reda upp alla tipsen som jag har fått av er. Bakarna har vi ju inte heller pratat om...

Det är just för att virket ska torkas som jag funderade på en hyvel. Då kan jag ju ta hem det efter att vi sågat det och sen kan det torka hemma tills det ska användas och då hyvlar jag till det som behövs. Den, hyffsat, billiga solohyveln klyver ju med så då behöver vi inte vara så kinkiga på sågen. Annars så får det torka på sågen, om dom nu skulle godkänner det, eller så får jag köra virket fram och tillbaka om jag ska hyvla det där.

Vi har bara 30 ha och det är klart att det skulle vara kul med en egen såg. Men precis som du säger så får man ju mycket sågat för samma pengar...

Ha det gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.