Souterränghus byggt -78, krypgrund, lättbetongbjälklag på nedervåningen. Jag ska göra ett tv-rum, tv:n kommer hamna på den enda vägg som är helt under jord. Konstruktionen är original, dvs ingen isolering på utsidan, betong, träreglar, glasfiberull, ångspärr och gips. Anticimex borrade ett titthål och konstaterade att allt det såg bra ut trots riskkonstruktion.

Ska jag göra om den här väggen nu när jag ändå håller på och bygger, eller ska jag låta den vara eftersom den uppenbarligen har fungerat i trettio år? Att göra något på utsidan är inte aktuellt just nu. Till saken hör också att jag inte har lust att göra om hela väggen, eftersom det sitter våtrum (tvättstuga / badrum) både till höger och vänster, så det skulle i så fall bli 4,5 meter i mitten.

Om jag ska göra om den, hur ska jag göra? Jag vill absolut ha någon form av isolering i väggen med tanke på ljudet.

(Arbetet och kostnaden är inga större problem, det är mer att jag är osäker på vad som är bäst i det här fallet.)
 
Tror du att du kommer att ha samma möjlighet om kanske 5-10-15-20 år?
Sånna fall skit i att göra något nu. Var dock uppmärsam om det börjar lukta källare i rummet och så.
Alternativet är väll kankse att göra en luft spalt nere & uppe. Men isoleringen skulle sånnafall ut en bit i från väggen och inte ligga mot väggen..

Det är ju som sagt var en riskkonstruktion?
 
Att göra en luftspalt nu är nog inte särskilt meningsfult, den befintliga isoleringen ligger ju direkt mot betongen.

Om man gör om väggen, hur ska man göra? Betong->luftspalt->stålreglar med isolering mellan->gips? Hur bred ska i så fall luftspalten vara, och behöver den ventileras ut mot rummet på något sätt?
 
Det finns en risk att du snart får göra om dräneringen för kåken. I och med det så borde du kunna skjuta eventuella problem med konstruktionen ännu längre på framtiden då dränering+ev isolering borde minska risken för problem. Konstruktionen som du beskriver ovan är vad man ofta gör, framtiden får väl utröna om det är rätt eller fel. Man kan välja att ventilera via öppningar i tak och golvlister. Hur bred luftspalten bör vara tycker jag är svårt att svara på, enklast att bygga kanske är 45mm(gångbar regelstorlek) så själ du inte så mycket utrymme.
 
Jag hade rivit väggen, 20 mm ventilerad luftspalt och murat en leca vägg innanför. Oorganiskt och bra att hänga upp t.ex en platt tv på.
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.