A avh67f skrev:
I belastningskapitlet i elinstallationsreglerna står det faktiskt att vid infällda rör i vägg bör rören ligga mot vägg för kylningens skull eller liknande. Minns inte ordagrant skrivelsen såhär på rak hand.

Normalt drar man ju ändå rören mot någon av väggarna(skivorna)och inte mitt i isoleringen så man har något att fästa mot.
Är inte tyken på något sätt och ingen pinne åt dig, vet inte om du är elektriker, men verkar så.
Men nu var det GK 100 som skulle svara, ( det verkar som att andra kommer in med gilla med. ) GK 100 måste stå för sina ord och inte få något från annat håll ) Men som alltid i EL-frågor så ska det nötas och blötas på alla möjliga sätt, bara för att just jag ska få säga mitt, detta oavsett om lösningen ha framkommit 10 tidigare inlägg, begriper inte det. Men kanske är lite av ego att försöka visa sig på styva linan om den kunskap som kan finnas. Ävensom dom som inte är elektriker och har gedigen kunskap i ämnet, ska vara med och säga något. Dessa har bara läst på forumet om en del utförande och kopierat vad som skrivs.
Ja det gäller att få till det med text på ett bra sätt, även om det inte överensstämmer med verkligheten
 
A
Intressant test Mikael. Vad är anledningen till att temperaturen steg så kraftigt efter cirka 16 timmar? Om man tittar på grafen är det en kraftig ökning där efter att legat stabilt länge
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Är inte tyken på något sätt och ingen pinne åt dig, vet inte om du är elektriker, men verkar så.
Men nu var det GK 100 som skulle svara, ( det verkar som att andra kommer in med gilla med. ) GK 100 måste stå för sina ord och inte få något från annat håll ) Men som alltid i EL-frågor så ska det nötas och blötas på alla möjliga sätt, bara för att just jag ska få säga mitt, detta oavsett om lösningen ha framkommit 10 tidigare inlägg, begriper inte det. Men kanske är lite av ego att försöka visa sig på styva linan om den kunskap som kan finnas. Ävensom dom som inte är elektriker och har gedigen kunskap i ämnet, ska vara med och säga något. Dessa har bara läst på forumet om en del utförande och kopierat vad som skrivs.
Ja det gäller att få till det med text på ett bra sätt, även om det inte överensstämmer med verkligheten
Du kan vara helt lugn på att GK100, Bo Siltberg och jag besitter väldigt djupa kunskaper i detta ämne, jag och GK100 har båda behörighet (auktorisation heter det väl numera) och båda är verksamma i branschen, och båda är intresserade av teori (och fysiken bakom osv).
Bosse är också otroligt kunnig.

Jag tycker att vi generellt håller både teori och praktik högt i denna forumsdel, och dessutom för det mesta rätt balanserat.

Vi brukar reagera lite på när det kommer elektriker instormande och är kaxiga med någon slags attityd att de minsann vet bättre, men vi snabbt upptäcker att det enda de kan är tumreglerna, inte vare sig teorin eller regler osv.
 
  • Gilla
Willmanh och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Intressant test Mikael. Vad är anledningen till att temperaturen steg så kraftigt efter cirka 16 timmar? Om man tittar på grafen är det en kraftig ökning där efter att legat stabilt länge
Det var då jag höjde strömmen till 14A

14A föreslogs som en testström, då en 10A diazed håller mycket länge vid den strömmen.
edit: man kan ju även se en liten höjning ca 10 timmar efter starten av loggningen, den beror på att kl18 gick ventilationssystemet ner till en minimum nivå, och tempen stiger i labbet, det var en grej vi hela tiden lade märke till i våra långtidstester av olika utrustning, tempen steg, trycket i trycksatta kärl och kolonner steg osv ...


Detta försök visar ju även på att det verkligen inte går att helt generellt säga att 13A alltid är OK för 1,5mm2 ledningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jag menade inte att svara för någon annan Jonas Erik. Ber om ursäkt om det tolkades så.

Edit: Jag ska läsa igenom den andra tråden bättre. Då förstår jag varför temperaturen gick upp så kraftigt. Bra test!
 
Mikael_L
A avh67f skrev:
Jag menade inte att svara för någon annan Jonas Erik. Ber om ursäkt om det tolkades så.

Edit: Jag ska läsa igenom den andra tråden bättre. Då förstår jag varför temperaturen gick upp så kraftigt. Bra test!
På den tiden hade jag tillgång till så mycket cool mätutrustning genom den arbetsplats jag arbetade på, och gillade att mäta och sånt (ja det gör jag väl fortfarande).
 
A avh67f skrev:
Jag menade inte att svara för någon annan Jonas Erik. Ber om ursäkt om det tolkades så.

Edit: Jag ska läsa igenom den andra tråden bättre. Då förstår jag varför temperaturen gick upp så kraftigt. Bra test!
Ingen fara på taket, alla är vi olika och vi är sams du och jag. Forumet är fritt att skriva i, så fortsätt med det. Du har säkert en del kunskaper och erfarenhet i ämnet och kan tillföra en del.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Och för att ansluta till själva trådens fråga och mitt svar i inlägg #7, där jag anger "max 5 cm" isolering.

Det är min egen tumregel för detta, visst stöd för denna tumregel hittar jag i lite andra regler, standarder och texter, men framförallt ger det försök jag utförde med mätningar och sånt (det länkade) mig en känsla av med max 5 cm isolering, så blir det en tillfredställande marginal.

Isolering isolerar i princip linjärt med tjockleken, man kan approximera så.
 
Mikael_L
Jag misstänker, men vet inte, att avh67f är verksam som elektriker ...
 
J jonaserik skrev:
Är inte tyken på något sätt och ingen pinne åt dig, vet inte om du är elektriker, men verkar så.
Men nu var det GK 100 som skulle svara, ( det verkar som att andra kommer in med gilla med. ) GK 100 måste stå för sina ord och inte få något från annat håll ) Men som alltid i EL-frågor så ska det nötas och blötas på alla möjliga sätt, bara för att just jag ska få säga mitt, detta oavsett om lösningen ha framkommit 10 tidigare inlägg, begriper inte det. Men kanske är lite av ego att försöka visa sig på styva linan om den kunskap som kan finnas. Ävensom dom som inte är elektriker och har gedigen kunskap i ämnet, ska vara med och säga något. Dessa har bara läst på forumet om en del utförande och kopierat vad som skrivs.
Ja det gäller att få till det med text på ett bra sätt, även om det inte överensstämmer med verkligheten
Du behöver inte hänga upp dig så mycket på mig och att det är jag som skriver. Brukar ibland skriva att jag uppskattar många av dina inlägg det är helt ärligt och särskilt dina praktiska tips och kännedom kring mycket gammal utrustning. Du verkar ha en genuin ömskan att hjälpa TS i olika trådar, bra så.

Ibland halkar både du och jag imget konstigt med det dock vilar jag just i detta fallet tryggt på många jättars axlar som det brukar heta. Den bakomliggande fysiken för min ståndpunkt är helt grundläggande, gammal och utan varje möjlighet till kryphål inte ens när vi använder den tekniskt sett som här.

Tyvärr för min del och det du felaktigt tror är ego har jag sen barnsben hållt en balans mellan mitt stora reoretiska intresse och lämpliga delar fast i olika praktiker. Det ger att man emellanåt inte känner sig helt hemma i någon av delarna.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
I belastningskapitlet i elinstallationsreglerna står det faktiskt att vid infällda rör i vägg bör rören ligga mot vägg för kylningens skull eller liknande. Minns inte ordagrant skrivelsen såhär på rak hand.

Normalt drar man ju ändå rören mot någon av väggarna(skivorna)och inte mitt i isoleringen så man har något att fästa mot.
Det är väl förläggningssätt A1 i SS4364000 som du far efter.
Eller alltså beskrivningen hur de förläggningssätten som har tabellerade strömvärden ska tolkas.


Och texten är såhär (kap 52 i utgåva 4)

52B.6.1 Förläggningssätt

Förläggningssätten är de installationsmetoder för vilka belastningsförmågan har bestämts genom provning eller beräkning.

Förläggningssätt A1, typ nr 1 i tabell 52A.3 (isolerad ledare i rör i en värmeisolerad vägg) och A2 typ nr 2 i tabell 52A.3 (flerledarkabel i rör i en värmeisolerad vägg).

Väggen består av ett yttre väderbeständigt skikt, värmeisolering samt ett inre skikt av trä eller träliknande material med en värmeledningsförmåga av minst 10 W/m2 · K. Röret är fast monterat intill, men inte nödvändigtvis i kontakt med, det inre skiktet. Värmen från kabeln antas endast ledas bort genom det inre skiktet. Röret kan vara av metall eller plast.
 
A
Jo det var nog det där jag hade i bakhuvudet. Beskrivningen av A1.

Ja jag jobbar som elektriker men jag är ingen auktoriserad installatör. Bara en vanlig anställd i företagets egenkontrollprogram som försöker lära sig så mycket man kan.
Jag tror jag sagt det förut men det här forumet är intressant då det finns mycket kunnande här och folk gillar att verkligen gå in på djupet och diskutera hur saker och ting fungerar och varför.
 
Mikael_L
A avh67f skrev:
Ja jag jobbar som elektriker men jag är ingen auktoriserad installatör. Bara en vanlig anställd i företagets egenkontrollprogram som försöker lära sig så mycket man kan.
Jag tror jag sagt det förut men det här forumet är intressant då det finns mycket kunnande här och folk gillar att verkligen gå in på djupet och diskutera hur saker och ting fungerar och varför.
Ja, jag har fått känslan att du är aktiv elektriker, på hur du skriver och intresse du visar.

Jag kan ju säga som så att detta forum i kombination med mitt kunskapssökande har tagit mig långt i kunskapsmassa.
Självklart finns det massor kvar att grotta ner sig i, och en del saker bryr jag mig inte ens om att lära mig - om det vare sig intresserar mig riktigt ordentligt eller att jag behöver det i min gärning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.