Vi använder LLVP (Mitsubishi hero Ln25) som komplettering till golvvärme i huset.

Rumstemperatur i MMElCloud Appen visar 3 grader (kolla bifogade bild)
Termometer som är ett bord i Vardagsrummet (med 2 m höjd) visar 20 grader
Termometer
som är ute visar -7 grader

Jag vet att sensorn i LLVP är i innedelen som är 2 m högt men är det normal att visar 3 grader?
 
  • Skärmdump av väder- och temperaturkontrollsystem med rumstemperatur og insatt måltemperatur; även väderprognos visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
sam2018 sam2018 skrev:
Vi använder LLVP (Mitsubishi hero Ln25) som komplettering till golvvärme i huset.

Rumstemperatur i MMElCloud Appen visar 3 grader (kolla bifogade bild)
Termometer som är ett bord i Vardagsrummet (med 2 m höjd) visar 20 grader
Termometer
som är ute visar -7 grader

Jag vet att sensorn i LLVP är i innedelen som är 2 m högt men är det normal att visar 3 grader?
Det kan vara dåligt tätat i genomföringen i nedre högra hörnet så den kalla uteluften kommer in och lurar givaren.
om du tex försiktigt stoppar in en typ ugnstermometer in bakom plasten i nedre högra hörnet så ser du om det är riktigt kallt där.
 
Köpte LLVP för 7 månader sedan, Har jag rätt att begära installatören att komma och fixa Dåligt tätat i genomföringen pga. att tempgivare visar fel värde eller inte?
 
sam2018 sam2018 skrev:
Köpte LLVP för 7 månader sedan, Har jag rätt att begära installatören att komma och fixa Dåligt tätat i genomföringen pga. att tempgivare visar fel värde eller inte?
Om han/hon missat att täta ordentligt så bör det inte vara några konstigheter att be dom komma och komplettera tätningen.
Inte en aning hur det är hos er men en del fritidshus/sommarstugor har så usel isolering i väggarna så problemet ligger i själva konstruktionen och det kan man inte göra så mycket åt.

Hade du med andra ord väldigt kallt bakom plasten i nedre högra hörnet?
 
C Comfort Thomas skrev:
Om han/hon missat att täta ordentligt så bör det inte vara några konstigheter att be dom komma och komplettera tätningen.
Inte en aning hur det är hos er men en del fritidshus/sommarstugor har så usel isolering i väggarna så problemet ligger i själva konstruktionen och det kan man inte göra så mycket åt.

Hade du med andra ord väldigt kallt bakom plasten i nedre högra hörnet?
Huset byggdes 2008 och borde ha bra isolering.
Det är högt upp innedelen måste ta fram imorgon stege för att nå. Kolla imorgonunder dag och återkommer
 
C Comfort Thomas skrev:
Om han/hon missat att täta ordentligt så bör det inte vara några konstigheter att be dom komma och komplettera tätningen.
Inte en aning hur det är hos er men en del fritidshus/sommarstugor har så usel isolering i väggarna så problemet ligger i själva konstruktionen och det kan man inte göra så mycket åt.

Hade du med andra ord väldigt kallt bakom plasten i nedre högra hörnet?
idag stoppade en ugnstermometer i lilla hållet i högra sidan av innerdel och visade 12 grader och kändes att dra kalt luft därifrån
idag är lite värmare och ser så här:
- Rumstemperatur i MMElCloud Appen visar 11 grader
- Termometer som är ett bord i Vardagsrummet (med 2 m höjd) visar 20 grader
- Termometer som är ute visar 0 grader
 
sam2018 sam2018 skrev:
idag stoppade en ugnstermometer i lilla hållet i högra sidan av innerdel och visade 12 grader och kändes att dra kalt luft därifrån
idag är lite värmare och ser så här:
- Rumstemperatur i MMElCloud Appen visar 11 grader
- Termometer som är ett bord i Vardagsrummet (med 2 m höjd) visar 20 grader
- Termometer som är ute visar 0 grader
låter Som det behöver kompletteras med isolering i genomföringen.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
låter Som det behöver kompletteras med isolering i genomföringen.
Precis,måste komma någon installatör och tar bort innerdelen för att isolera eller kan själv isolera från utsidan?
 
Redigerat:

Bästa svaret

sam2018 sam2018 skrev:
Precis,måste komma någon installatör och tar bort innerdelen för att isolera eller kan själv isolera från utsidan?
Väldigt enkelt att bara ta bort hörnet i nedre högra hörnet så har man håltagningen där.
på utsidan sitter det troligen någon vägganalutning i änden på kanalen som man tar bort och drevar och möjligen fogar beroende på förutsättningarna.
Men varför inte kontakta återförsäljar/installatör så dom får kika och eventuellt åtgärda om det har missats ?
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Äntligen kunde jag öppna högra hörnet, jag använde bara lite mer kraft att öppna med en mejsel. då såg att fattas isolering runt kablar/rör som kommer utifrån. kommer att fylla med stenull där som saknas isolering.

Stor tack till "Comfort Thomas" här som hjälpte mig hela vägen tills hittade problemet.
 
  • Vävd slang genom hål i grå yta, kabelskydd, industriella detaljer, byggmaterial, vit och grå färgpalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vi hade exakt samma problem med vår installation (också en LN25). Vi bad installatören fixa det och var inga problem.

Ett tips om ska fixa det själv är att kolla på båda sidorna i väggen! Vår behövde mer isolering från utsidan då tog för lite i två steg fasaden.
 
Lite märkligt om det är just LN HERO som det missas att isolera genomföringen på då det där hörnet sätter man normalt dit när innerdelen är monterad och då tätar man genomföring och trycker dit hörnet som set sista man gör !!
 
B buffyin skrev:
Vi hade exakt samma problem med vår installation (också en LN25). Vi bad installatören fixa det och var inga problem.

Ett tips om ska fixa det själv är att kolla på båda sidorna i väggen! Vår behövde mer isolering från utsidan då tog för lite i två steg fasaden.
fyllde ni håller (där kabel/rör kom in) både från utsidan och insidan med stenull eller fogskum?
 
sam2018 sam2018 skrev:
fyllde ni håller (där kabel/rör kom in) både från utsidan och insidan med stenull eller fogskum?
De körde fogskum från båda sidorna, men mest från utsidan hos mig(de hade kört förlite eller fel första). Vill minnas att var min två steg fasad (täta nog bara i yttersta skitet) som bråkade hos mig. De tog extra mycket för säkerhets skull andra gången iaf.

Minns ej hur hålet fylldes första gången men var inte tillräckligt.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Fogskum är ingen höjdare !!
sitter inte kondensslangen ihop bra med rören så kan det där skummet trycka iväg slangen upp eller ner så det inte blir fall .
Och ett helsike att demontera en innerdel som är tätad med det där eländet 😎
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.