Hej,

Jag och min sambo har köpt ett hus byggt 1919 med källare för ca 2 år sedan. När vi köpte huset fanns det på vissa delar av källaren påbyggnation i form av trä på vissa väggar (de fula) och ett golv. Dessa påbyggnationer såg rätt gamla ut och jag skulle gissa på att de varit där i minst 30 år. Det vi gjorde ganska omgående var att riva ut allt organiskt material som var påbyggt mot golv och väggar och sätta in en rejäl avfuktare avsedd för källare. När vi rev ut allting så såg vi att delar av väggarna som ligger under marken hade en viss typ av påväxt, så vi sopade och städade bort detta. Det finns ett rum som är nyputsat men där vi ser vissa fläckar (se bild med byggmaterial på golvet framför). Vi känner att det luktar lite "källare" men sedan vi rev ut allt organsikt material och har en avfuktare som går dygnet runt känner vi att doften och luften förbättrats och känns nu relativt bra.

Vi har sedan vi flyttade in en gång haft ca 1 cm vatten i ett hörn av källaren (pölen var ca en kvm stor), det var när det regnade väldigt mycket under ett par dagar förra året. Förra ägarna dränerade huset 1997 och luftfuktigheten är idag ca 10-15% högre än i övriga delar av huset. Källaren är uppvärmd och vi har ca 18-20 grader där.

Vi har för avsikt att någon gång i framtiden göra i ordning i källaren, dvs putsa upp väggarna, lägga klinkers, men just nu känner vi inte att det är något vi vill prioritera ekonomiskt. Innan vi gör detta bör vi även dränera om och det blir en ganska stor kostnad allt som allt. I dagsläget använder vi endast källaren till förvaringen och ett rum är snickarbod.

Vad är det för påväxt på källarväggarna och bör vi göra någon mer åtgärd mot detta just nu? Vad hade ni gjort?
 
  • Slitet rum med mögel och fukt, skadade väggar och golv. Behöver renovering och sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskador och mögel på vägg och golv i hörn av rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad, grå stenytan med skrapor och ojämnheter, möjligtvis en grottvägg eller bergstextur, med diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mur med fukt och mögelskador, strukturer och olika gråtoner, belysning från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med fukt- eller mögelskador på vägg, träreglar och vita lister på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med mögel och fuktfläckar, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskador på en betongvägg nära ett fönster med en cykel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en värmepump eller stuprör som släpper ut vatten i marken nära huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du en värmepump eller stuprör som släpper ut vatten i marken nära huset?
Vi har ett uterum där regnet som faller på aket samlas i en stupränna som släpper ut vattnet, ca 3m från huset, samt på annan sida ett tak över entren där det släpper ut vatten ca 2m från huset. Har inte reflekterat på det förrän nu, men det ska jag åtgärda och se till att de rännorna också går ut i dagvattnet. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tycker att det svarta ser ut som mögel, någon av de mängder med arter som kallas svartmögel eftersom de är svarta. Om ni får källaren tillräckligt torr slutar möglet att växa.
Ställ bara inget mot väggarna som hindrar luftcirkulation och stänger in fukt mot väggen.

Se till att det inte rinner vatten in mot husgrunden. 2-3 meter bort tycker jag låter okej om marken inte sluttar mot huset. Kolla rens-silarna på stuprör som ansluter till dränering eller dagvatten så att de inte är täppta, och kolla att takrännorna inte är fulla med löv. Sånt kan ju göra att vattnet rinner över och rakt ner vid husväggen istället. Om det finns något sätt att inspektera dräneringen kan det vara värt att kolla att rören inte är igenkläggade. Dränering från 1997 börjar ju ha några år på nacken.
 
M mrsnhp skrev:
Jag tycker att det svarta ser ut som mögel, någon av de mängder med arter som kallas svartmögel eftersom de är svarta. Om ni får källaren tillräckligt torr slutar möglet att växa.
Ställ bara inget mot väggarna som hindrar luftcirkulation och stänger in fukt mot väggen.

Se till att det inte rinner vatten in mot husgrunden. 2-3 meter bort tycker jag låter okej om marken inte sluttar mot huset. Kolla rens-silarna på stuprör som ansluter till dränering eller dagvatten så att de inte är täppta, och kolla att takrännorna inte är fulla med löv. Sånt kan ju göra att vattnet rinner över och rakt ner vid husväggen istället. Om det finns något sätt att inspektera dräneringen kan det vara värt att kolla att rören inte är igenkläggade. Dränering från 1997 börjar ju ha några år på nacken.
Är snarare 1.5m och 2.5m efter att ha mätt så jag tror ändå att det har haft en negativ effekt. Där det kom in lite vatten förra året är väggen mot ett uterum med så kan endast varit vatten från den stuprännan som gjort att det runnit igenom.

Jag rensar silarna med jämna mellanrum och förra hösten rensade jag ut stuprännorna, det var då mycket mossa, löv mm i dom.

Jag tänker att åtgärd är att leda om stuprännorna till dagvattnet, bör jag göra något mer för tillfället? Fått offert från anticimex att komma och kolla på det men det kostar 10tkr.
 
J Jbodin1 skrev:
Är snarare 1.5m och 2.5m efter att ha mätt så jag tror ändå att det har haft en negativ effekt. Där det kom in lite vatten förra året är väggen mot ett uterum med så kan endast varit vatten från den stuprännan som gjort att det runnit igenom.

Jag rensar silarna med jämna mellanrum och förra hösten rensade jag ut stuprännorna, det var då mycket mossa, löv mm i dom.

Jag tänker att åtgärd är att leda om stuprännorna till dagvattnet, bör jag göra något mer för tillfället? Fått offert från anticimex att komma och kolla på det men det kostar 10tkr.
Om det går att inspektera dräneringsrören skulle jag som sagt rekommendera det. Med lite tur finns det en rensbrunn där man kan komma åt och filma.

Som snabbfix för stupröret från uterummet kan ni se om det går att förlänga det med en ränna så att vattnet hamar längre bort från huset. Det beror såklart på hur marken sluttar och om det finns plats.

Och gör det till en van att kolla och rensa hängrännorna varje år efter att löven har fallit 🙂
 
  • Gilla
Jbodin1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.