Var är pumpen placerad och var går slangen in. Torpargrund eller betongplatta. Ta foto på där inkommande slang är
 
  • Gilla
Schacko88
  • Laddar…
Här kommer vattnet ifrån: En rörinstallation omgiven av isoleringsmaterial i ett mörkt, trångt utrymme. Gamla rörkopplingar och sladd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hela pumpen:
Oorganiserat utrymme med verktyg, rör, isolering, och elektriska komponenter i oreda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpen står i köket på en träplatta. Under träplattan är det en torpagrund.

Har haft igång en värmefläkt vid pumpen ca 1 timma nu och trycket har ändrat till från 4.1 till 4.0. Kanske någon indikation?
 
Är slangen isolerad i torpargrunden?
 
  • Gilla
Schacko88
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte. Det är lite svårt att kolla då jag behöver ta bort hela pumpen. Låt oss säga att det inte är isolerat. Tror ni att det är där det har frusit? Borde inte trycket på 4.0 bar naturligt kasta ut vatten i kranarna?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Om pumpen står lite som inomhus så är det inte fruset på vägen från brunnen. Den ger ett tryck på bar, normalt. Det är på vägen ut från pumpen eller kärlet som det kan ha frysit. Ner med en kupevärmare bland alla sladdar och rör/slangar så släpper det säkert. ha en kallvatten kran på som en pyspunka, släpper det det minsta så töar det upp snabbt.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om pumpen står lite som inomhus så är det inte fruset på vägen från brunnen. Den ger ett tryck på bar, normalt. Det är på vägen ut från pumpen eller kärlet som det kan ha frysit. Ner med en kupevärmare bland alla sladdar och rör/slangar så släpper det säkert. ha en kallvatten kran på som en pyspunka, släpper det det minsta så töar det upp snabbt.
Tack så mycket! Då ska jag testa detta!
 
Kan ta halva natten för att töa upp. Inte för mycket öppet på kallvattenkranen, bara pyspunka. Kom tillbaka med resultatet så tråden kan avslutas
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi vatten igen. Fick flytta runt värmefläkten lite och tillslut släppte det.

Nu får vi hoppas på att rören ha hållit.

Tack för all hjälp!
 
Vet inte hur det ser, men några brädor över och om du har gamla 3 - 4 st mattor och lägga över så kommer det att hålla mot kylan bättre
 
Intressant lösning. Jag är osäker på om jag förstår var det frusit. Är detta ett utrymme i köksgolvet? Pumpen är den blå väl? Det vita är en hydropress?

Bör man isolera rören slangarna eller själva utrymmet i sig?
 
Att försöka isolera rör och annat i en sådan härva går inte, samt om inte själva gropen/låda eller vad det nu är, inte är isolerad. Finns bara ett sätt, det är att täcka över med något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.