I samband med regn och snösmältning rinner det ner vatten i min källare. Har en vattenpump där som skall pumpa vatten upp till det kommunala nätet.
När det regnar mycket så fylls den snabbt och det har skett översvämning i källaren flera gånger.

När pumpen startar/ stängs av rycker den. I och med att golvet inte är helt rakt hamnar den på snedden och pumpar inte, detta pga flottören ej är i balans ( 90 grader)
Så man behöver gå ner och rycka i gång den för hand. Man vågar ej lämna huset.

Behöver sätta fast pumpen på något sätt så den ej rör sig alt en annan lösning.

Har försökt att lägga tyngder på den men de trillar av, och ibland trycker den ner den så den ej kan arbeta.

Vad skulle ni tycka vore smartast att göra för att få den stå still?
 
  • Inifrån brunnskåpa - koncentriska cirkler, slangar, kabel, vatten nertill, teknik underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som öppnar ett lock till en elektrisk anordning vid leriga, färgade plaströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en sump-pump i ett källarutrymme med betonggolv och delvis synlig tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en nedsänkbar pump i ett betongutrymme med slangar och kablar kopplade till den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har den hängandes någon cm från bottnen på brunnen? Spännband runt handtaget och en regel som vilar på brunnen kanske.

Pumpade i källaren i höstas och tejpade jag upp flotören och körde den på en timer istället
 
Christensen Christensen skrev:
Om du har den hängandes någon cm från bottnen på brunnen? Spännband runt handtaget och en regel som vilar på brunnen kanske.

Pumpade i källaren i höstas och tejpade jag upp flotören och körde den på en timer istället
Bra tips😊

Du menar att hänga upp den som typ bokstav T? Så att den dinglar nån cm över ytan? Kan funka men då måste detta plasthöljet vara rakt vilket jag tvivlar på.

Det andra tipset var smart, men de dagar det inte finns något vatten kommer pumpen låta utan att något vatten finns eller pumpas ut. Dvs typ varje dag 30 min.
 
Ja precis så.
Men om det står 5-10cm vatten på bottnen av brunnen är väl ingen fara?

Jag körde min av-30 på-15! Mer än så fyllde det inte på hos mig.
 
Vad tror du om att fästa den på en platta?
Tex klinkerplatta eller en skärbräda i plast som är lättare att skruva/borra i.

Pumpar brukar inte må bra av att gå torrt.
 
Christensen Christensen skrev:
Ja precis så.
Men om det står 5-10cm vatten på bottnen av brunnen är väl ingen fara?

Jag körde min av-30 på-15! Mer än så fyllde det inte på hos mig.
Nej det är ingen fara om det står lite vatten, upp till 30 cm.

Hos mig rinner det ner säkert 300l vatten om det är en regnig dag eller snön smälter.

Hur menar du med -30 på -15?
 
O Odi et Amo skrev:
Vad tror du om att fästa den på en platta?
Tex klinkerplatta eller en skärbräda i plast som är lättare att skruva/borra i.

Pumpar brukar inte må bra av att gå torrt.
Helt rätt, därför vill jag inte de skall gå torrt.

Absolut, men om jag sätter den på platta, och underlaget där nere är som en kulle. Då hjälper den föga. Eller menade du något annat?
 
Kan du byta ut den sladdriga slangen mot något styvare tex pem-slang i 90 graders vinkel in i det vertikala röret som då hjälper till att hålla pumpen mot botten?
 
Nils A. Nils A. skrev:
Nej det är ingen fara om det står lite vatten, upp till 30 cm.

Hos mig rinner det ner säkert 300l vatten om det är en regnig dag eller snön smälter.

Hur menar du med -30 på -15?
Den gick i 15 minuter seden avstängd i 30😊
 
M mattiasborger skrev:
Kan du byta ut den sladdriga slangen mot något styvare tex pem-slang i 90 graders vinkel in i det vertikala röret som då hjälper till att hålla pumpen mot botten?
Det är en sådan styv slang redan. Att få den ligga i 90 grader går dessvärre inte. Helst hade man velat förankra på något sätt
 
Nils A. Nils A. skrev:
Det är en sådan styv slang redan. Att få den ligga i 90 grader går dessvärre inte. Helst hade man velat förankra på något sätt
Skruva ett T av reglar och sätt fast pumpen med två ordentliga slangklämmor
 
En sådan pump ska helst hänga i slangen, se om det går att sätta en 90 graders vinkel på din slang ut och vrida den på slangen så flottören är fri. Alla pumpa rycker till när dom startar
 
Nils A. Nils A. skrev:
Helt rätt, därför vill jag inte de skall gå torrt.

Absolut, men om jag sätter den på platta, och underlaget där nere är som en kulle. Då hjälper den föga. Eller menade du något annat?
Trodde att problemet var att den ramlade.
Jämna till med lite makadam?
 
J jonaserik skrev:
En sådan pump ska helst hänga i slangen, se om det går att sätta en 90 graders vinkel på din slang ut och vrida den på slangen så flottören är fri. Alla pumpa rycker till när dom startar
Vilken slang menar du? För den genomskinliga är styv och inte böjbar direkt. Samtidigt sitter den fast med en slangklämma i pumpen. Risken finns att det lossnar, eller menade du något annat?
 
O Odi et Amo skrev:
Trodde att problemet var att den ramlade.
Jämna till med lite makadam?
Det är ett alternativ, behöver bara kunna komma åt när det skall jämnas. Det är 150cm ner i marken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.