Jag har ett ftx system i huset och det är i daxläget nerdragen till källaren.

Nu har jag börjat riva alla x väggar i källaren för att fixa ett stort barnrum som barnen kan hänga.
Ska jag köra bara tilluft?
Och plugga från luften.

I dax läget kommer rören ner i matkällaren som nu ska rivas.

Ungefär 7x 3 meter
Arkitektonisk ritning av en planlösning för ett hus med anteckningar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad används de andra rummen till?
Det bör ju finnas frånluft i t.ex. tvättstuga och normalt försöker man väl ventilera varje våningsplan för sig ungefär. Men man har inte till- och frånluft i samma rum normalt.
 
Pannrum och garage finns i källaren. Plus "nya" rummet.
 
  • Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
BirgitS
Garaget ska väl inte dela luft med de andra rummen eftersom det ska vara en separat brandcell.
Är det en riktig panna som brinner så att man behöver ta hänsyn till brandregler?
Hur är det med det som är markerat som Förråd?
 
Hoppas min bild förklarar mig lite bättre.
Arkitektritning av hus med anteckningar, blå markeringar för garage, röd för värmeanläggning/förrådsutrymme och svart text uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tack!
Då skulle jag föreslå tilluft i nya rummet och frånluft i pannrummet. Luften måste kunna röra sig mellan rummen under/över/bredvid pannrumsdörren.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Okej tack.
Kanske dum fråga.
Men vad blir negativt om man hoppas frånluft?
Och bara kör tilluft?
 
BirgitS
Rummet ska ventileras med 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/s och person enligt normen. Någonstans måste luften som trycks in med FTX:en ta vägen så någonstans måste du utöka frånluften för att inte få obalans i systemet. Ett rum med värmepump och förråd tycker jag borde ventileras så att man inte får fukt- och mögelskador bakom förrådshyllorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rummet ska ventileras med 0,35 l/s och kvm samt minst 4 l/s och person enligt normen. Någonstans måste luften som trycks in med FTX:en ta vägen så någonstans måste du utöka frånluften för att inte få obalans i systemet. Ett rum med värmepump och förråd tycker jag borde ventileras så att man inte får fukt- och mögelskador bakom förrådshyllorna.
Tack för snabba svar.
Nu har jag lite mer kött på benen och får börja fundera hur jag ska dra detta. 😀
 
Om det är en öppen trappa så kan det ju vara schysst att ha mer frånluft än tilluft i källaren så entréplanets luft åker ned i källaren istället för tvärtom. Så tänkte jag iallafall när vi installerade FTX och har öppen trappa mellan våningsplanen.
 
Vi har en dörr vid trappan.

Jag drog iväg ett mejl till firman jag köpte ftx systemet av för 8år sedan och rådfråga angående källaren.

Va inga bekymmer att bara köra tilluft i källaren. Men kommer bli lite övertryck så de tyckte jag skulle ha en liten luft spalt vid dörren till entreplan..
 
BirgitS
Övertryck är ju inte så bra eftersom risken för att man trycker ut fuktig luft i väggarna ökar. Normalt vill man ju ha ett litet undertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.