Hej kära forumvänner,

Jag och min familj bor i ett mexitegelhus från 70-talet och jag har nyligen upptäckt en spricka på fasaden. Tyvärr är jag osäker på om jag har sett den tidigare och kanske ignorerat den av någon anledning, eller om den har förvärrats på senaste tiden.

Vi genomförde en extra besiktning vid inflyttningen och hade även en besiktningsman från IF här för cirka 7-8 månader sedan, som gav grönt ljus för fasaden (U.A.). Två besiktningar inom tre år utan anmärkningar kring fasad och grund.

Jag undrar nu hur ni skulle bedöma dessa sprickor. Är det akut att ta in experter eller kan jag åtgärda det själv för att förhindra fuktintrång?

Bifogade bilder visar sprickorna från grunden upp till taket.
 
  • Vägg med tegelmönster, markerat område i rött som illustrerar optisk illusion eller feljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spricka, vit tegelsten upptill och orange markering runt skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fult normalt, är de ytliga eller djupa?
 
Jag har liknande sprickor och egentligen samma fråga. Fick "order" av vår besiktningsman att täta med tex byggfog för att undvika fuktinträngning. Har dock en spricka som är 3-4 mm bred, men det är tunna sprickor i 3 av 4 väggar och totalt ett tiotal kanske. Mest runt fönster.

Har inte bestämt mig ännu om/vad som ska göras, den samlade expertisen verkar inte enig. Fotar alla sprickor varje halvår med tumstock på bild för att kunna avgöra om de rör sig, men utöver det avvaktar vi för tillfället.
 
Tror ni övriga tegelväggen är helt vattentät och det bara kommer in genom sprickan? Väggen suger vatten gladeligen överallt och en spricka gör ingen skillnad.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tror ni övriga tegelväggen är helt vattentät och det bara kommer in genom sprickan? Väggen suger vatten gladeligen överallt och en spricka gör ingen skillnad.
Det verkar logiskt. Mer av en estetisk fråga alltså? Även om jag förstått att det är svårt att laga snyggt...
 
Brukar se värre ut när folk vart framme och kladdat.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fult normalt, är de ytliga eller djupa?
Inte kollar närmre på den på teglet, men ser ut att endas vara ytligt. Grunden är definitivt en ytligt spricka. Tack för svar!
 
Tack för alla svar, får se om man ska fram och kladda eller om det bara blir att se ut som "skit" då. Tack igen!
 
N
Kladda inte, är bara kosmetiskt.
Inget att oroa sig för.
Dom flesta mexitegel villor har liknande sprickor.
Då sten och bruk är för hårt för att klara minsta rörelse.
Och då spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.