Hej,
vi har fått in en Bosch induktionshäll som piper så högt att man får nervösa besvär! Hittar ingen info om hur man kan stänga av det, måste man verkligen byta ut hällen för att få lugn och ro?

Satte in en Elektrolux häll där vi bodde tidigare där fanns inga sådana dumheter.
 
Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Hej,
vi har fått in en Bosch induktionshäll som piper så högt att man får nervösa besvär! Hittar ingen info om hur man kan stänga av det, måste man verkligen byta ut hällen för att få lugn och ro?

Satte in en Elektrolux häll där vi bodde tidigare där fanns inga sådana dumheter.
Piper den hela tiden?
 
Pipet beror just på att det är induktion. Bosch har lagt frekvensen för lågt så du hör pipet.
Gratulerar att du hör så bra.
Electrolux har tydligen valt en högre frekvens som ligger utanför det hörbara.
Bara att byta, det är pipet som värmer kastrullen.

Protte
 
A
electrolux hade superstora problem med induktionsljudet förr och då var siemens alla bytte till för de hördes inte alls.
det ljudet gick att höra även med hörselnedsättning och tinnitus.
de flesta ljuden försvann när man bytte till bättre induktionskärl
 
Har ingenting med induktionsljud att göra. Det är ett högt pipande vid varje knapptryckning.

Tillräckligt högt för att skrämma våra husdjur
Jag gissar på att det är någon form av misslyckad säkerhetsfunktion, men vet inte säkert
 
Skulle ju underlätta om du skrev vad för modell du har, annars får vi mest gissa här...
 

Bästa svaret

Det var ju en helt annan grej, det sitter en pipare inne i hällen, den går att ta bort eller täpper man till hålet där pipet kommer ut. Brukar vara svart, rund och med ett hål.

Protte
 
  • Gilla
Teddy Wallenhov
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det var ju en helt annan grej, det sitter en pipare inne i hällen, den går att ta bort eller täpper man till hålet där pipet kommer ut. Brukar vara svart, rund och med ett hål.

Protte
Har fått hjälp nu, fanns att stänga av i grundinställningar/C2. Inte helt men för alla funktioner förutom av/på. Får se om vi står ut med det annars får jag ge mig på piparen(y)
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hur kommer man en pipare på siemens spishäll eller hur kan man dämpa ljudsignalen.
 
Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Har fått hjälp nu, fanns att stänga av i grundinställningar/C2. Inte helt men för alla funktioner förutom av/på. Får se om vi står ut med det annars får jag ge mig på piparen(y)
Tack för hjälpen!
Hej
Hur gjorde ni för att stänga av ljudet?
 
nino nino skrev:
Piper den hela tiden?
Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Hej,
vi har fått in en Bosch induktionshäll som piper så högt att man får nervösa besvär! Hittar ingen info om hur man kan stänga av det, måste man verkligen byta ut hällen för att få lugn och ro?

Satte in en Elektrolux häll där vi bodde tidigare där fanns inga sådana dumheter.
Vet inte om du har samma problem som vi har med våran Bosch induktions spis, Den kan börja pipa utan att man använt den eller är i närheten, sluta och starta igen när som helst. Har letat efter sätt att avaktivera pipandet. (Det är högt och är samma pipade som kommer vid några vattenstänk på touchen eller vid aktivering av platta) Har själv nu get upp och ska köpa ny spis dock ej Bosch - ska gå Office space på den här innan jag kör den till tippen!! Hoppa verkligen att det är sista gången jag HATAR en spis ;-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.