Tjoflöjt!

Håller på att bygga en tv-möbel här hemma, och undrar lite över färg. Vi ska måla in den i samma som väggfärgen, alcro milltex 7. Vi tänkte först snåla in och måla allt i väggfärg då vi har massor över, men har väl sen lämnat dumsnålheten åt sidan och köper alcro servalac istället. Men! Den är dyr. 3L servalac räcker nog TYP till 2 lager. Men vill även kunna sprutmåla högtalargaller i samma, vilket då inte räcker till.

Går det att köra 1 lager av väggfärgen, för att sen avsluta med 1 lager av lackfärgen? Det borde lämna tillräckligt för att spruta högtalarna.

Självklart är två burkar servalac bäst........... :p

Tack på förhand!
 
  • Ommålad tv-möbel under konstruktion med synliga högtalargaller i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går, men så länge du inte är där å pillar med naglar eller stöter i så är det lugnt. Väggfärgen får inge bra fäste så allt som målas på det släpper om man stöter i eller skrapar, men gör du inte det är de lugnt.
Sen flyter inte väggfärg ut som snick färg så fläska inte på allt för mycket o gränga de för hårt då ser de inge bra ut.
Ja har själv satt en lack hylla på väggen ovanför tvn o fogat & målat in den 2 svängar i väggfärg, duger å ha krukor på. Färgen sitter inte alls fast så minsta lilla skrap, räcker om du gnussar med en trasa så släpper de men så länge ytan inte är utsatt så är de nemas problems
 
Du bör stryka de 2 svängar med servlac endå för de är lackfärg å täcker inte särskilt bra så kan de skäkkigt ut om de är matt väggfärg i botten å glansig lack öppepå så kör 2 svängar med den, eller byt ut den å kör en tixotrop färg istället som täcker mer
 
Väggfärg har en tråkig egenskap: vid belastning smälter den ut och blir mjuk, grejjer som står på den fastnar. Jag skulle säga att det inte går att blanda in väggfärg om du bryr dig om att det skall vara hållbart snyggt. Jag har gjort det själv i en fönsternisch med resultatet att blomkrukorna fastnade.

Det ser ut som du har bart trä / spånskivor. Det blir inte bra med en lackfärg direkt på det eftersom materialen suger, köp en snickerigrund och måla av allt, spackla på det vid behov, slipa lätt. Om du är noga med finishen behövs även en mellanstrykningsfärg med det är ju lite petigt. Sist lackfärg. Med ljusa kulörer räcker ibland en strykning om man drar på tjockt (vattenburen).
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Det ser ut som du har bart trä / spånskivor. Det blir inte bra med en lackfärg direkt på det eftersom materialen suger, köp en snickerigrund och måla av allt, spackla på det vid behov, slipa lätt.
Jajamen, mdf är den byggd i. Testade att måla 2 strykningar med väggfärg på en spillbit, och det krävs rejält våld med skruvmejsel för att få färgsläpp. Lätt att få märken i, men sitter som berget mot mdfen. Behöver jag ändå grundfärg då för lackfärg? Sitter lackfärg sämre än väggfärg?
 
  • Gilla
Malaren666
  • Laddar…

Bästa svaret

Kan det vara MDF och trälister/frästa detaljer?

Du kan givetvis måla med väggfärg om du vill det. Förvänta dig en hyffsat matt yta som inte blir särskilt slät, lätt repas, tar färg av saker du lägger dit och det du ställer i hyllan kan fastna med tiden. Det är lite synd att smeta in ett så fint bygge i väggfärg med tanke på att det kommer se sjavigt ut med tiden. Du behöver kunna dammtorka hyllan och det går på väggfärg men det är inte optimalt i längden.

Lackfärg och väggfärg är väldigt olika i ytegenskaper, framför allt är lackfärgen blankare och slätare vilket gör att den repas mindre, har en hårdare yta, går att torka av hur mycket som helst. Ytan blir slät och jämn. Det kommer se ut som en fin möbel som du byggt.

Vilken som sitter bäst på ditt underlag vet jag inte. Jag har aldrig haft probelm med att färg släpper från snickerier. Tar du lackfärg rakt på innebär det att materialen suger vatten ur färgen som då kan torka ojämnt, flyta ut dåligt och resultatet blir inte bra. På vanligt trä blir den effekten uttalad eftersom olika delar av trät suger olika och det blir flammigt. Det kan också resa sig fibrer. Med en grundfärg täpper du träts porer och det slutar suga. Då glider nästa lager på jämnt och snyggt. Om du inte bryr dig om det så är det bara att köra utan. På MDF kan det vara ett mindre problem eftersom skivorna är hyffsat homogena.

Använder du väggfärg som grundfärg så betänk att den inte är slipbar på samma sätt, dvs det blir inte särskilt slätt och det går inte att göra något åt. En fördel med väggfärg i ditt fall är att hyllan kommer att få samma kulör som väggen, det är svårt att få till med en lackfärg som har en annan glans.
 
C camelspin skrev:
Kan det vara MDF och trälister/frästa detaljer?

Du kan givetvis måla med väggfärg om du vill det. Förvänta dig en hyffsat matt yta som inte blir särskilt slät, lätt repas, tar färg av saker du lägger dit och det du ställer i hyllan kan fastna med tiden. Det är lite synd att smeta in ett så fint bygge i väggfärg med tanke på att det kommer se sjavigt ut med tiden. Du behöver kunna dammtorka hyllan och det går på väggfärg men det är inte optimalt i längden.

Lackfärg och väggfärg är väldigt olika i ytegenskaper, framför allt är lackfärgen blankare och slätare vilket gör att den repas mindre, har en hårdare yta, går att torka av hur mycket som helst. Ytan blir slät och jämn. Det kommer se ut som en fin möbel som du byggt.

Vilken som sitter bäst på ditt underlag vet jag inte. Jag har aldrig haft probelm med att färg släpper från snickerier. Tar du lackfärg rakt på innebär det att materialen suger vatten ur färgen som då kan torka ojämnt, flyta ut dåligt och resultatet blir inte bra. På vanligt trä blir den effekten uttalad eftersom olika delar av trät suger olika och det blir flammigt. Det kan också resa sig fibrer. Med en grundfärg täpper du träts porer och det slutar suga. Då glider nästa lager på jämnt och snyggt. Om du inte bryr dig om det så är det bara att köra utan. På MDF kan det vara ett mindre problem eftersom skivorna är hyffsat homogena.

Använder du väggfärg som grundfärg så betänk att den inte är slipbar på samma sätt, dvs det blir inte särskilt slätt och det går inte att göra något åt. En fördel med väggfärg i ditt fall är att hyllan kommer att få samma kulör som väggen, det är svårt att få till med en lackfärg som har en annan glans.
Det blir att köra grundfärg och lackfärg... hellre att det sticker till lite extra i plånboken nu en gång än lite nu, och lite sen om några år med merjobb som följd :)

Tack för att du fick in mig på rätt spår! Dumsnålt är oftast.... dumsnålt! (y)
 
  • Gilla
Malaren666
  • Laddar…
S StorBagaren skrev:
Det blir att köra grundfärg och lackfärg... hellre att det sticker till lite extra i plånboken nu en gång än lite nu, och lite sen om några år med merjobb som följd :)

Tack för att du fick in mig på rätt spår! Dumsnålt är oftast.... dumsnålt! (y)
Rätt beslut!
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Hej
Jag har byggt om en hallmöbel. Kvistlackat å grundmålat med en burk jag har hemma(takfärg).

Har testat massa olika färger i jakten på rätt nyans och är snart hemma :). Men…

Idag när jag hämtade ett nytt gäng provfärger sa killen i butiken aja baja. Att jag inte kan måla med snickerifärg/lackfärg på möbeln. Att jag måste slipa rent allt. Varför? För att snickerifärgen inte fäster bra på varken takfärg eller där jag provmålat då färgprover är ”väggfärger” 😥

Jag har lagt Såå mycket tid på den här möbeln. Slipar och spacklat i evighet då toppen, där jag troligtvis kommer slänga nycklar etc, inte var helt jämn.

Måste jag slipa bort allt? Eller finns det något smart hack för att få det att hålla? Typ spackla lätt, sandpappra för att rugga utan eller dyl.

Vill ju att det håller när ja lagt så mycket tid på den.
Hjälp mig! ❤️
 
Ja, takfärg är verkligen inge bra grund till möbler.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, takfärg är verkligen inge bra grund till möbler.
Tack. Det finns ingen mellanväg än att slipa ner till trä?
 
G
M Martina Olsson skrev:
Tack. Det finns ingen mellanväg än att slipa ner till trä?
Skulle väl vara att skrapa bort vägg och takfärg, kanske går lättare om du fuktar det som ska skrapas bort.
 
Hej

Imponerande att du lyckades lägga takfärg i ett jämnt lager, den brukar inte vilja bli särskilt slät.

Jag tror inte det kommer bli bra utan att slipa bort allt ihop.


Om du är supernoga:

Finns bart trä, grunda allt med en rikitog trägrundfärg (se ovan varför)

Spackla om det behövs

Måla med en matt snickerifärg

Slipa lätt, våtslippapper är bra. Kontrollera ytan om det behövs mer spackel

Måla med en blankare snickerilackfärg, kan behövas två gånger beroende på kulör.


Det enda jag kan komma på som skulle kunna rädda upp, men chansen att det blir bra är låg: Flugger har en Interior Fix Primer som fäster synnerligen bra, kanske kan du slipa av takfärgen lite lätt och prova ett lager med den, sedan slutfärg. Den flyter inte så bra men om du lyckas få den jämnt så kan det bli bra om inte takfärgen lossnar under.

Använd inte skumroller, det blir för tunt. Tag en fet pensel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.