Är det träreglar i väggen eller hur har du tänkt fästa panelen? Inge roligt om brädorna flexar vid beröring. Det går säkert utmärkt med en tålig färg. Jag har haft ett kök med pärlspont bakom spisen och det var inga problem. Dina överskåp lever farligare med ånga mm från kastruller.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Är det träreglar i väggen eller hur har du tänkt fästa panelen? Inge roligt om brädorna flexar vid beröring. Det går säkert utmärkt med en tålig färg. Jag har haft ett kök med pärlspont bakom spisen och det var inga problem. Dina överskåp lever farligare med ånga mm från kastruller.
Vet inte exakt hur denna väggen är gjord. Den här delen av huset har inte tilläggsisolerats av förra ägaren. Vet säkert att det är timmer och masonit bakom kaklet. Men samma vägg som är bakom kyl och frys en bit bort såg jag nyligen att det var gammal pärlspont bakom masoniten.
Maken får ta en noggrannare koll där bakom och även se bakom spisen om vi kan få mer ledtrådar innan det är dags.
Vad bra att få veta att det funkat för dig med pärlspont där bakom spisen. Hade du vanlig snickerifärg?
 
Vi har liggande träpanel ovanför köksbänken, inklusive bakom hällen. Har haft så i snart 10 år och har inte haft några bekymmer.
 
Vi har pärlspont bakom spisen och vi har inte stött på några problem, möjligt att det behöver målas någon gång mellanåt men det har hittills hållit i åtminstone 10 år.
 
R RickNess skrev:
Vi har liggande träpanel ovanför köksbänken, inklusive bakom hällen. Har haft så i snart 10 år och har inte haft några bekymmer.
Låter ju lovande för min idé
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vi har pärlspont bakom spisen och vi har inte stött på några problem, möjligt att det behöver målas någon gång mellanåt men det har hittills hållit i åtminstone 10 år.
Måla vart tionde år skulle jag kunna leva med för att slippa kakelfogar
 
R rallysmulan skrev:
Måla vart tionde år skulle jag kunna leva med för att slippa kakelfogar
Ja, eller hur 👍 Vi har hittills aldrig målat pälsponten eftersom vi köpte färdigmålad.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, eller hur 👍 Vi har hittills aldrig målat pälsponten eftersom vi köpte färdigmålad.
Ännu smidigare då ju.
 
Vet flera som valt att sätta pärlspont bakom spis med helt okej resultat över tid. Det blir av naturliga skäl lite slitet, men går såklart att måla med tiden. "Slitet" kan ju också ses som "välanvänt", något jag kan tycka ett kök ska utstråla. Det är trots allt ett utrymme för att laga mat och inget showroom. Men men..

Vi går i alla fall i samma tankar inför köksrenovering (med pärlspont på väggar), men kommer troligtvis sätta ett stänkskydd i rostfritt i stil med bilden. Personligen gillar jag kontrasten mellan lite lantlig och tidsenlig, linoljefärgsmålad pärlspont och en rätt kall, hård och modern spis/fläktkåpa. Sen är det ju såklart en preferensfråga.

Modernt kök med svartvitt schackrutigt golv, vita skåp, och fönster som ser ut mot trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gräsand skrev:
Vet flera som valt att sätta pärlspont bakom spis med helt okej resultat över tid. Det blir av naturliga skäl lite slitet, men går såklart att måla med tiden. "Slitet" kan ju också ses som "välanvänt", något jag kan tycka ett kök ska utstråla. Det är trots allt ett utrymme för att laga mat och inget showroom. Men men..

Vi går i alla fall i samma tankar inför köksrenovering (med pärlspont på väggar), men kommer troligtvis sätta ett stänkskydd i rostfritt i stil med bilden. Personligen gillar jag kontrasten mellan lite lantlig och tidsenlig, linoljefärgsmålad pärlspont och en rätt kall, hård och modern spis/fläktkåpa. Sen är det ju såklart en preferensfråga.

[bild]
Det låter ju bra. Vårt kök är gammalt och ska inte renoveras. Ursprungligen från 40-50 talet men skåpen flyttades och fixades om lite för 25-30 år sen. Så det syns att det är gammalt och det är ok. Huvudsaken det är fräscht och användbart och jag tycker gammalt är fint. Vi bor i en liten fattigmansgård i skogen från 1890. Lyx passar inte här😊
Men man ska ha det som man själv gillar och trivs med och tycker passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.