Jag tolkar det på samma sätt som skatteverket och har alltid gjort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det på samma sätt som skatteverket och har alltid gjort.
Skatteverkets tidiga tolkningar hade inget förbud mot annan användning. De var tvärt om väldigt noga med att inte ens nämna annan användning, troligen för att inte finns något om annan användning i lagtexten.
 
Har de någonsin sagt att annan användning är okej?
 
D Daniel 109 skrev:
Har de någonsin sagt att annan användning är okej?
Du menar att det som inte är uttryckligen tillåtet enligt lag är förbjudet?
 
Nej, det menar jag inte. Men att de inte nämner det betyder heller inte att det är tillåtet.
 
B b_hasse skrev:
Du brukar vara noga med detaljerna, så varför inte den här gången? Det står uttryckligen i lagen att det enda villkoret är att batteriet bidrar till lagring och ökad användning av egenproducerad el. Det finns ingen procentsiffra angiven, och inget förbud mot annan användning.
Hur tolkar du det inringade i Robert sands inlägg 14
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur tolkar du det inringade i Robert sands inlägg 14
Det är Skatteverket som själva har hittat på det. Jag ser inget stöd för det i lagtexten.
Det ryktas att Skatteverket och CheckWatt ska ha ett möte om "grön teknik".
Jag hoppas att de kommer fram till en bra lösning, annars måste lagtexten tolkas av en domstol.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det är Skatteverket som själva har hittat på det. Jag ser inget stöd för det i lagtexten.
Det ryktas att Skatteverket och CheckWatt ska ha ett möte om "grön teknik".
Jag hoppas att de kommer fram till en bra lösning, annars måste lagtexten tolkas av en domstol.
Precis. Skriver man slarvig lagtext så är det i slutänden en domstol som måste tolka den.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det är Skatteverket som själva har hittat på det. Jag ser inget stöd för det i lagtexten.
Det ryktas att Skatteverket och CheckWatt ska ha ett möte om "grön teknik".
Jag hoppas att de kommer fram till en bra lösning, annars måste lagtexten tolkas av en domstol.
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Skriver man slarvig lagtext så är det i slutänden en domstol som måste tolka den.
Hej

Rimligen så finns ett förarbete till lagtexten som kan tas fram när man tolkar lagtexten t.ex. vid en domstolsförhandling.

Den texten har vi andra inte tillgång till, men jag ser det inte som orimligt att t.ex. personer som idag agerar ifrån skattemyndigheten, även har varit involverade i förarbetet till lagtexten.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Rimligen så finns ett förarbete till lagtexten som kan tas fram när man tolkar lagtexten t.ex. vid en domstolsförhandling.

Den texten har vi andra inte tillgång till, men jag ser det inte som orimligt att t.ex. personer som idag agerar ifrån skattemyndigheten, även har varit involverade i förarbetet till lagtexten.
Så är det säkert. Frågan är om de har tänkt till i det, de tänkte kanske inte på att det skulle dyka upp tjänster som Checkwatt och då kan de ha gjort bort sig även där.
 
Ja, visst har de gjort bort sig. Stödet är rent kontraproduktivt. Att sälja stödtjänster gynnar ju i alla fall nätet. Men det var inte stödets syfte.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Denna typ av stöd är iofs bara plakatpolitik ändå. Så snart det blir större volymer så lär stöden försvinna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det säkert. Frågan är om de har tänkt till i det, de tänkte kanske inte på att det skulle dyka upp tjänster som Checkwatt och då kan de ha gjort bort sig även där.
Ganska talanglöst att SKV inte hade en fungerande spåkula redan 2016/2017, du borde ha jobbat där som konsult :=) Mer bidrag åt folket!
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska talanglöst att SKV inte hade en fungerande spåkula redan 2016/2017, du borde ha jobbat där som konsult :=) Mer bidrag åt folket!
Man pratade om denna typ av tjänster redan då, även i distribuerad form till hushållen. Så det borde inte ha varit en överraskning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man pratade om denna typ av tjänster redan då, även i distribuerad form till hushållen. Så det borde inte ha varit en överraskning.
Jaha, då är det min spåkula som är trasig. Vi får se vad "utredningen" kommer fram till nu då. Batterier säljs f.n mer än kondomer i Vatikanen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.