Kommer ev. flytta till ett hus med krypgrund och undrar lite över hur mycket belastning det klarar.
Jag har ett akvarie på 720 liter som totalt väger uppåt 1 ton. Idag har jag betongplatta under huset och det fungerar jättebra, men jag är lite orolig över hur det fungerar med krypgrund i stället?
Huset är från 1980 och är ett 1½-plans hus med ungefär 100m2 bottenarea. Det är uppdelat i 4 långsmala sektioner (alltså 3 bärande väggar inomhus). Akvariet kommer troligtvis inte stå längs någon yttervägg, utan längs någon innervägg (ev. kan det kanske stå längs en bärande vägg men är inte säker). Akvariet är 200x60 cm och står på 8 ben så belastningen är ju ungefär 120 kg/ben, idag har jag en liten ekskiva under varje ben (ca 15x20 cm stora).

Så hur fungerar detta? Bör jag förstärka golvet och i så fall hur? Hur bör akvariet placeras? (Måste man t.ex. ha det över flera balkar eller kan man ha det stående längs med balkarna. Bör benen placeras över balkarna om det går...)

Tack
Mattias
 
Jag hade ungefär samma problem, dock ett något mindre akvarium (400 liter/6 ben) men placerat på övervåningen.

Slutade med att det ställdes nära en bärande innervägg på en tjock skiva i träfärg av typen köksbänkskiva lagd ovanpå parkettgolvet. Alltså samtliga ben på skivan, som då kom att sträcka sig över minst fyra golvbjälkar. Där har det stått utan problem i 10 år nu.

Alternativet hade varit att ställa det längs golvbjälkarna och utefter en trappspaljé. Det skulle då dock bara vila på 1-2 golvbjälkar och dessutom mitt på dessa (mellan två bärande underväggar), så det valdes bort.

En stor/tjock skiva under, som kraftfördelar över ett flertal golvbjälkar torde fungera också för Dig. En liten platta under varje ben räddar bara parketten eller golvbeläggningen - den gör ju ingen övrig nytta i sammanhanget.
 
Ifall du har krypgrund, går det inte att förstärka bjälkarna där du tänker ställa akvariet? Jag har ett litet akvarium men tänker byta till ca 500 liter. Jag har samma dilemma som du och min tanke va då att förstärka under.
 
Jo visst, det kan man säkert göra... Var på besiktning av huset igår och när vi var nere i krypgrunden (kanske1.20 meter hög) så frågade jag besiktningsmannen om detta. Han tyckte man kunde stapla betonplattor, sen lägga en regel ovanpå detta och därefter sätta in kilar. Man skulle också sätta dit en plast, tror det var mellan kilen och grunden (asfa-board).

Låter detta som ett bra sätt att förstärka? Någon som kan förklara bättre exakt hur man gör och vilka dimensioner man använder på reglar m.m.?

Tyvärr är det nog så att det inte finns så många väggar att placera akvariet längs. Den vägg där det skulle passa klart bäst, är en vägg som går längs med reglarna. Finns det någon möjlighet att ha akvariet så ifall man förstärker bjälkarna eller kommer det att gå väldigt dåligt?
Ska i och för sig fundera lite till på om man kan få plats med det någon annanstans, men det kan bli svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.