Hej

Har en 230v med L1 L2 n1 n2 jord enligt bild

Och en 400v 2 fas. Ska jag koppla en L1 och L2 enligt schema och skippa dom gamla nollorna. Blir det korrekt?
 
  • Etikett med teknisk information och streckkod på elektronisk enhet. Inkluderar modellnummer, serienummer och elektriska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för Miele-produkt med tekniska specifikationer och anslutningsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall absolut inte skippa några nollor bara så där.

Jag förstår inte frågan riktigt. Är den ena bilden från en häll som skall bytas mot den på andra bilden?
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skall absolut inte skippa några nollor bara så där.

Jag förstår inte frågan riktigt. Är den ena bilden från en häll som skall bytas mot den på andra bilden?
Ja precis, gamla hällen är 230 o nya är 400
 
tommib
Det var en intressant rackare. Är det en induktionshäll eller något annat? Har hittills aldrig sett en induktionshäll som går på 400 V men denna säger att den gör det. Ingen nolla i inkopplingsanvisningen. Samtidigt säger en manual som jag hittade att den kopplas till 240 V i UK och AU. Manualen verkar antyda att det är en glaskeramikhäll.
 
Det är en glaskeramikhäll och L1 L2 jord verkar vara rätt inkoppling efter schema men då visar den felkod tc41 som ej är specifierat hos miele vad jag hittar. Känn märkligt
 
Om detta verkligen är en 400 V-häll så är den märkligt byglad. Vid tvåpolig inkoppling kopplas ett element bort såvitt jag kan se, eller så får man ingen riktigt trefas (D-koppling) vilket vore ännu dummare. Man skulle alltså få en effekthöjning vid trefas. Men hur många hällar är äkta trefasiga?

Om det vore en 230 V-häll (nolla på 4+5) så är dock inkopplingen naturlig.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om detta verkligen är en 400 V-häll så är den märkligt byglad. Vid tvåpolig inkoppling kopplas ett element bort såvitt jag kan se, eller så får man ingen riktigt trefas (D-koppling) vilket vore ännu dummare. Man skulle alltså få en effekthöjning vid trefas. Men hur många hällar är äkta trefasiga?

Om det vore en 230 V-häll (nolla på 4+5) så är dock inkopplingen naturlig.
Det jag vet om hällar är att man brukar ha två faser för att få bra effekt. Är det nån som har nån uppfattning om det går att prova att koppla nolla 4-5 eller kan man pajja den då?
 
Jag kan ju inte lova, men den ska inte ta skada av att prova den kort på lägre spänning. Man kan råka ut för lägre spänningar av flera orsaker, och apparater brukar inte gå sönder för det, även om det inte finns några krav kring detta. Det är ju ingen säkerhetsfråga eller ens funktionell fråga.

Äldre hällar kunde ha spänningen 400 V. Jag har inte hört talas om en häll från idag som går på 400 V.

Och för att få den effekt man är van vid från äldre spisar så ska hällen ha en märkeffekt på runt 7 kW. Det uppnår man med två faser och nolla (2 * 230 V * 16 A), eller (nästan) med 400 V tvåpoligt (400 V * 16 A).
 
Kan tc egentligen vara lc?
Isf behöver den låsas upp.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Kan tc egentligen vara lc?
Isf behöver den låsas upp.

/Höghus
Nej. Inte de.
 
tommib
Jag skulle nog ha provat att koppla in den med nolla på 4-5, det är den rimligaste kopplingen även om den inte är märkt så. Det eller fråga Miele. Med tanke på att den manualen som jag hittar beskriver 240 V inkoppling för just den modellen så misstänker jag att det ska vara så. Då är dock märkningen ett rätt grovt misstag.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog ha provat att koppla in den med nolla på 4-5, det är den rimligaste kopplingen även om den inte är märkt så. Det eller fråga Miele. Med tanke på att den manualen som jag hittar beskriver 240 V inkoppling för just den modellen så misstänker jag att det ska vara så. Då är dock märkningen ett rätt grovt misstag.
Bildgooglar man hittar man både 400V och 230V-versioner av inkopplingsschemat.

/Höghus
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
tommib
Suck...
Men inkopplingen är som sagt orimlig enligt det schema som är på etiketten.

Gissar att den är begagnad och att det inte finns någon information om hur den var kopplad innan.

Edit: Är det samma typbeteckning?
 
Reservplattorna till spisen finns på Mieles hemsida definitivt i 400V-version så det finns väl ingen anledning att misstro märkskylten. Det är inte induktion.
Hällen är gammal så TS torde ha köpt den begagnad. Nyckeln här är väl att hitta vad felkoden betyder.
Stora plattan har två zoner, varför jag dristar mig att tro att inkopplingen är enligt min skiss.

/Höghus

En ritning som visar en elektrisk krets med tre resistanser på 12 kW, 12 kW, och 18 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Reservplattorna till spisen finns på Mieles hemsida definitivt i 400V-version så det finns väl ingen anledning att misstro märkskylten. Det är inte induktion.
Hällen är gammal så TS torde ha köpt den begagnad. Nyckeln här är väl att hitta vad felkoden betyder.
Stora plattan har två zoner, varför jag dristar mig att tro att inkopplingen är enligt min skiss.

/Höghus

[bild]
Ja men jag håller med, tror inte de är fel typskylt. Upd. Min elektriker som kopplat in den tidigare hade lagt två faser på samma som jag missade. Nu funkar den. Kopplade L1 L2 och jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.