Behöver hjälp med att räkna på hur tilltagen värmepump vi bör sätta in. Får olika bud från olika firmor och vet inte vad jag ska lyssna på. Man vill inte sitta där med för klen VP, och absolut inte med för grunt borrhål om vi skulle landa i bergvärme (överväger det för att slippa utedelen på LV). Men man vill inte heller betala tiotusentals kronor extra för högre effekt om det bara skiljer någon hundring per år för extra tillskottsvärme om elpatronen skulle behöva gå på en klenare modell.

Har ett hus från 1934 med 163 kvm boarea med uppvärmd källare och inredd vind som gör att uppvärmd area blir drygt 200 kvm. Finns även element i garage, värms sällan upp men sånt kan ju ändras. Tilläggsisolerat och hyfsat täta fönster, vissa nyare och vissa gamla men med isolerkasetter. Den inredda vinden är välisolerad. Huset ligger i Lerums kommun. Säg till om ni behöver veta något mer.

Kan tilläggas att vi också har en kamin som vi skulle kunna stödelda lite i när det är som kallast. Man vill ju inte behöva göra det konstant hela vintern, men kan tänka mig göra det under de riktiga köldknäpparna några dagar per år.

Utifrån ovanstående, hur hög effekt är vettigt att välja på värmepumpen? Tack för all hjälp.
 
Skippa garaget, låt det vara en egen enhet med egen uppvärmning.
 
Hur värms huset idag och hur ser förbrukningssiffrorna ut?
 
D Dilato skrev:
Skippa garaget, låt det vara en egen enhet med egen uppvärmning.
Jag skulle säga tvärt om, när man är där och gräver så koppla in garaget om den redan har vattenburen värme
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur värms huset idag och hur ser förbrukningssiffrorna ut?
Gammal kombipanna som går på pellets på vintern, annars elpatron. Vattenburet system med radiatorer. Vattenburen golvvärme i källaren. Källaren är inte inredd men där finns förråd, pannrum och tvättstuga.

Nyss flyttat in så har inte egna siffror men enligt energideklarationen är det runt 23,5 kWh per år (exkl hushållsel).
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag skulle säga tvärt om, när man är där och gräver så koppla in garaget om den redan har vattenburen värme
Hänger inte med vad ni diskuterar, garaget är redan kopplat till samma system. Skulle det kräva extra åtgärd vid ny VP menar ni?
 
H Hazelberg skrev:
Hänger inte med vad ni diskuterar, garaget är redan kopplat till samma system. Skulle det kräva extra åtgärd vid ny VP menar ni?
Nej
 
H Hazelberg skrev:
Hänger inte med vad ni diskuterar, garaget är redan kopplat till samma system. Skulle det kräva extra åtgärd vid ny VP menar ni?
Det är sådana saker man måste vara tydlig med när man ställer frågor.
Du sa bara att det finns element i garaget, inte att det var samma vattenburna system som resten av huset.
Ofta är garage betydligt sämre isolerat än resten av huset..
Så, en gissning från höften är 9-12 kW behov, luftvatten funkar bra i Göteborgstrakten där Lerum ligger.
 
H Hazelberg skrev:
Behöver hjälp med att räkna på hur tilltagen värmepump vi bör sätta in. Får olika bud från olika firmor och vet inte vad jag ska lyssna på. Man vill inte sitta där med för klen VP, och absolut inte med för grunt borrhål om vi skulle landa i bergvärme (överväger det för att slippa utedelen på LV). Men man vill inte heller betala tiotusentals kronor extra för högre effekt om det bara skiljer någon hundring per år för extra tillskottsvärme om elpatronen skulle behöva gå på en klenare modell.

Har ett hus från 1934 med 163 kvm boarea med uppvärmd källare och inredd vind som gör att uppvärmd area blir drygt 200 kvm. Finns även element i garage, värms sällan upp men sånt kan ju ändras. Tilläggsisolerat och hyfsat täta fönster, vissa nyare och vissa gamla men med isolerkasetter. Den inredda vinden är välisolerad. Huset ligger i Lerums kommun. Säg till om ni behöver veta något mer.

Kan tilläggas att vi också har en kamin som vi skulle kunna stödelda lite i när det är som kallast. Man vill ju inte behöva göra det konstant hela vintern, men kan tänka mig göra det under de riktiga köldknäpparna några dagar per år.

Utifrån ovanstående, hur hög effekt är vettigt att välja på värmepumpen? Tack för all hjälp.
Självdragsventilation eller någon typ av fläktlösning?
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Självdragsventilation eller någon typ av fläktlösning?
Förstärkt självdrag. Friskluftsventiler plus konstant fläkt i badrum och tvättstuga.
 
Hittade denna artikel som verkar föreslå låg effekt: https://viivilla.se/energi/varmepump_i/dimensionera-varmepumpen-ratt/

Låter rätt rimligt i mina öron, har fått förslag på 7-8 kW VP och 12 kW VP och då låter 7-8 lagom, nästan lite i överkant till och med.

I min offert för bergvärme med 7-8 kW VP är det förslag på 160m borrhål, är det vettigt?
 
Artikeln är från 2002 när el till elpatron som stöd var billigt.

Nu är det nya tider, el är dyrt när det är kallt.

Jag har 10/11 kw lvvp i södra Skåne och ungefär samma uppvärmda yta som du, och den klarar precis att köra utan elpatronen ner till som kallast i år -15.

Men, vad vet jag, det kanske är jättebra med en liten pump och stor elpatron 🤔
P.s min totala förbrukning inkl hushållsström är 12000 kWh.
 
Jag säger ca 12 kW värmepump behövs inkl garaget. Då bergvärme. Väljer man luftvattenvärmepump får man läsa specarna noggrant och eventuellt gå upp ett steg för de ger mindre effekt än man tror.
 
J Josth skrev:
Jag säger ca 12 kW värmepump behövs inkl garaget. Då bergvärme. Väljer man luftvattenvärmepump får man läsa specarna noggrant och eventuellt gå upp ett steg för de ger mindre effekt än man tror.
Fråga kolon.

Specificeras effekten på värmepumpar annorlunda nu än för 20 år sedan?

Jag värmer 240kvm i stockholm med en 1210-7kW utan en minut elpatron. Hus från 47 som är tilläggsisolerat runt om. Med det som måttstock låter 12kW i Skåne som väldigt mycket. Men, hur huset är isolerat gör förstås stor skillnad också.

H Hazelberg skrev:
Nyss flyttat in så har inte egna siffror men enligt energideklarationen är det runt 23,5 kWh per år (exkl hushållsel).
Jag antar att du menar 23,5MWh för uppvärmningen. Den siffran borde vara en bra grund för för dimensioneringen även den inte säger något om vilken maxeffekt som krävs.

I relation till mina siffror ovan så är det ungefär dubbelt så mycket som jag har vilket kanske säger två saker: 1. 12kw kanske inte är så fel och 2. du borde isolera huset.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag antar att du menar 23,5MWh för uppvärmningen. Den siffran borde vara en bra grund för för dimensioneringen även den inte säger något om vilken maxeffekt som krävs.

I relation till mina siffror ovan så är det ungefär dubbelt så mycket som jag har vilket kanske säger två saker: 1. 12kw kanske inte är så fel och 2. du borde isolera huset.
Ja, det menar jag såklart!

Inte så kunnig angående isolering, men upplever inte huset som dåligt isolerat. Håller värmen länge på vintern när man värmt upp eller eldat i kaminen, och på sommaren kan man hålla värmen ute hyfsat. Vinden har isolerats nyligen, fasaden isolerades för länge sedan genom att sätta isolering på befintlig fasad och bygga en helt ny fasad utanpå. Men vet inte vilken standard den isoleringen håller.

Jag gissar snarare på hög energiförbrukning pga dålig verkningsgrad i kombipannan, det är ett hemmabygge utan dess like. Slukas massvis med pellets utan att komma upp i speciellt hög temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.