Hej,
Jag har ett isolerat förråd på ca 12kvm där en 20 år gammal elradiator är installerad. Tanken är att hålla temperaturen i förrådet strax över nollan.
Termostaten är ställd på 5*C.
Tittar jag via min Tibber Pulse tycker jag den arbetar märkligt (eller har jag fel?).
Den pendlar i effekt på typ 500w varannan sekund, se bild. Ska det va så verkligen?
Finns det annars något annat element som skulle göra jobbet bättre och isåfall också mer energieffektivt? LLVP är inte aktuellt att installera.
 
  • Mobilapplikationsskärmdump av elförbrukning med graf, realtidsdata och konsumtionsinformation; handskrivna markeringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementet "pulsar" ut strömmen och ju kallare det är dess längre är pulserna för att om effekten inte riktigt räcker till gå hela tiden.
 
surris
Hej,

Pendlar den upp och ner varje sekund är det konstigt men på bilden är det timmar emellan och då är det normalt. En elradiator går på on/off alltså full effekt eller noll. Finns säkert moderna elradiatorer som sprider värmen bättre men den faktiska energianvändningen är alltid densamma med direktverkande el.
 
Nus73
Inget konstigt, såhär ser effektuttaget ut hos oss på ett Gnosjöelement med elektronisk termostat.
 
  • Stapeldiagram, visar effekten L3 över tid mellan 7:30 och 8:00, fluktuerar, mätt i watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Och lika ser det ut hos dom allra flesta moderna element.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Aha okej tack för info! Drar ju el som fan haha. Fimpar den över nollan, om inte termostaten gör jobbet dvs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.