Sovrum med minimalt fönster eller inget fönster?

  • Litet fönster i sovrummet och mindre badrum

    14 Röster 82,4%
  • Inget fönster i sovrummet och större badrum

    0 Röster 0,0%
  • Annat alternativ

    3 Röster 17,6%
  • Antal röster
    17
ullet
Badrummet behöver ju inget fönster, kan du inte placera det i den mörka delen så öppnas fler möjligheter att få in fönster i sovrummet (kanske byta ut dom två små mot ett lite större för att få till utrymningsvägen, ser ju ut som att det finns utrymme uppåt)?

Jag skulle också försöka få till en öppnare planlösning för att få in mer ljus till matplatsen - tror det är mer uppskattat än möjligheten att stänga om sig i vardagsrummet i en sån liten lägenhet.

Du kan t exgöra valfri fördelning badrum/klädkammare längst in i mörka delen:
En våningsplansritning med markerade rum, möblering, och måttindikationer, sannolikt en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Badrummet behöver ju inget fönster, kan du inte placera det i den mörka delen så öppnas fler möjligheter att få in fönster i sovrummet (kanske byta ut dom två små mot ett lite större för att få till utrymningsvägen, ser ju ut som att det finns utrymme uppåt)?

Jag skulle också försöka få till en öppnare planlösning för att få in mer ljus till matplatsen - tror det är mer uppskattat än möjligheten att stänga om sig i vardagsrummet i en sån liten lägenhet.

Du kan t exgöra valfri fördelning badrum/klädkammare längst in i mörka delen:
[bild]
Tack för kul tankar!!
 
Jag skulle strunta i fönstret i sovrummet och i stället sätta in en dörr med frostat glas och eventuellt ett sidoljus om du har plats.

Det pyttelilla fönstret i det hörnet blir bara fel. Nischen med stolarna behövs ju inte heller.
 
När du skriver urhyrningslägenhet, då tolkar jag det som en ytterligare bostad.

Dvs en anmälningwpliktig åtgärd. Då måste rum där man stadigvarande vistas ha dagsljus och möjlighet att se årstiderna. Ett sovrum klassas som stadigvarande och måste därför ha fönster. Mest som ett förtydligande kring bbr.

Väggen som är mellan hallen och sovrummet, är den bärande? Och hur är det med väggen mellan sovrummet och den del med de mindre fönstrena?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
När du skriver urhyrningslägenhet, då tolkar jag det som en ytterligare bostad.

Dvs en anmälningwpliktig åtgärd. Då måste rum där man stadigvarande vistas ha dagsljus och möjlighet att se årstiderna. Ett sovrum klassas som stadigvarande och måste därför ha fönster. Mest som ett förtydligande kring bbr.

Väggen som är mellan hallen och sovrummet, är den bärande? Och hur är det med väggen mellan sovrummet och den del med de mindre fönstrena?
Ja, det skulle antagligen bli ytterligare bostad, alternativt tillfälligt Airbnb.

I de nya byggreglerna som antagligen antas träder i kraft i sommar sänks många krav, så vi får väl se huruvida det krävs, men vi kan ju såklart välja att ha fönster även om det inte är ett minimikrav.

Väggen mellan hall och sovrum är bärande, väggen mellan sovrum och den mindre delen är inte bärande.
 
S Småbrukaren skrev:
Jag skulle strunta i fönstret i sovrummet och i stället sätta in en dörr med frostat glas och eventuellt ett sidoljus om du har plats.

Det pyttelilla fönstret i det hörnet blir bara fel. Nischen med stolarna behövs ju inte heller.
Tack för tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.