Sovrum med minimalt fönster eller inget fönster?

  • Litet fönster i sovrummet och mindre badrum

    14 Röster 82,4%
  • Inget fönster i sovrummet och större badrum

    0 Röster 0,0%
  • Annat alternativ

    3 Röster 17,6%
  • Antal röster
    17
Planerar planlösning för uthyrningsdel i källaren. Ambitionen är att hyra ut denna del för längre tid. Färdigt kan det då bli lägenhet om två rum och kök, med egen ingång och eget badrum om ca 43 m2, möjlighet att även avgränsa del av egen trädgård, vilket jag tror det finns marknad för med närhet till stor stad.

Jag har nu fastnat i frågan var en vägg ska placeras. Det påverkar storleken på badrummet och ett av sovrummen samt tillgång till fönster i sovrum. I fasaden finns det idag två små badrumsfönster, ca 50*50.

Alternativ 1: Fönster i sovrummet! Det gör jättestor skillnad för känslan, även om det är litet! Placera därför vägg mellan de två badrumsfönstren så det blir badrum om 3,2 m2 och sovrum med litet fönster.

Alternativ 2: Inget sovrum i fönster. Ett så litet fönster skapar bara mer klaustrofobisk känsla och kan ändå inte användas för utrymning. Inred medvetet så det fönsterlösa rummet blir bra ändå, och glädjs åt något större badrum!

Bild på skiss av alternativen (rödmarkerad vägg) samt 3D av sovrummet inkl fönster.

Utöver detta finns väl egentligen även alternativ 3, skit i att försöka göra ett rum i mörkaste källaren, gör 1 ROK istället...
 
  • Ritning av lägenhetsplanlösning och en 3D-visualisering av ett sovrum.
Vad är det i källaren nu? Spontant känns det inte så bra med sovrum utan fönster. Bygger man nytt får man inte ens kalla det för sovrum om det inte har fönster. Det har att göra med utrymmningsvägar vid brand. Men utöver det kan man ju vilja vädra,etc. finns säkert de här som vet mer än mig
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Rosahallon Rosahallon skrev:
Planerar planlösning för uthyrningsdel i källaren. Ambitionen är att hyra ut denna del för längre tid. Färdigt kan det då bli lägenhet om två rum och kök, med egen ingång och eget badrum om ca 43 m2, möjlighet att även avgränsa del av egen trädgård, vilket jag tror det finns marknad för med närhet till stor stad.

Jag har nu fastnat i frågan var en vägg ska placeras. Det påverkar storleken på badrummet och ett av sovrummen samt tillgång till fönster i sovrum. I fasaden finns det idag två små badrumsfönster, ca 50*50.

Alternativ 1: Fönster i sovrummet! Det gör jättestor skillnad för känslan, även om det är litet! Placera därför vägg mellan de två badrumsfönstren så det blir badrum om 3,2 m2 och sovrum med litet fönster.

Alternativ 2: Inget sovrum i fönster. Ett så litet fönster skapar bara mer klaustrofobisk känsla och kan ändå inte användas för utrymning. Inred medvetet så det fönsterlösa rummet blir bra ändå, och glädjs åt något större badrum!

Bild på skiss av alternativen (rödmarkerad vägg) samt 3D av sovrummet inkl fönster.

Utöver detta finns väl egentligen även alternativ 3, skit i att försöka göra ett rum i mörkaste källaren, gör 1 ROK istället...
Ska du inte egentligen ha två utrymningsvägar ur sovrummet?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Är det omöjligt att helt enkelt sätta in ett fönster i sovrummet?
 
H hapazard skrev:
Är det omöjligt att helt enkelt sätta in ett fönster i sovrummet?
Ja, eftersom det är sutteräng är det helt under mark på den sidan.
 
Rent tekniskt kommer det finnas två utrymningsvägar, med en dörr bakom gardin på den vänstra sidan i det nya rummet som leder ut i resten av huset, men frågan är hur vi ska tänka kring litet fönster eller inget fönster. För vädring finns det ju kanske en rimlighet i ett hur litet fönster som helst (och naturligtvis korrekt ventilation).
 
S surfarn skrev:
Vad är det i källaren nu? Spontant känns det inte så bra med sovrum utan fönster. Bygger man nytt får man inte ens kalla det för sovrum om det inte har fönster. Det har att göra med utrymmningsvägar vid brand. Men utöver det kan man ju vilja vädra,etc. finns säkert de här som vet mer än mig
Sovrum och hall finns idag (och ytterligare delar utanför denna ritning, med fler sovrum och gillestuga osv. Men där det på skisserna är det ev fönsterlösa sovrummet och badrum är det strippat till grunden och ytterväggar i samband med dränering och rivande av gammalt fuktskadat för några år sen. Nu bara torftigt uppreglat (samt lite rördragning) för att kunna använda som förråd.
 
Rosahallon Rosahallon skrev:
Rent tekniskt kommer det finnas två utrymningsvägar, med en dörr bakom gardin på den vänstra sidan i det nya rummet som leder ut i resten av huset, men frågan är hur vi ska tänka kring litet fönster eller inget fönster. För vädring finns det ju kanske en rimlighet i ett hur litet fönster som helst (och naturligtvis korrekt ventilation).
OK Eftersom badrummet ser funtionsdugligt ut i båda alternativen skulle jag hellre ha det lilla fönstret i sovrummet.
 
  • Gilla
Rosahallon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om man i stället öppnar badrumsdörren mot köket och med gångjärnen bredvid toaletten så går det bättre att utnyttja badrummet och det kommer att upplevas som luftigare när inte dörren tar någon golvyta. Sovrumsdörrarna bör öppnas inåt och mot vägg/garderob för att hålla nere risken att någon får en dörr i ansiktet.
 
  • Gilla
Rosahallon
  • Laddar…
Vad finns i utrymmet idag(syftar till hela lägenheten)

Finns alla väggar? Finns badrummet? Kök osv?

Vad jag tolkar det på ovanstående svar så finns iaf någon vägg idag, så frågan är mer ställd gällande vilka väggar som är tänkta att bli nya och vilka som ska behållas.

Tolkar jag ritningen rätt med att entren är ovanför köksinredningen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man i stället öppnar badrumsdörren mot köket och med gångjärnen bredvid toaletten så går det bättre att utnyttja badrummet och det kommer att upplevas som luftigare när inte dörren tar någon golvyta. Sovrumsdörrarna bör öppnas inåt och mot vägg/garderob för att hålla nere risken att någon får en dörr i ansiktet.
Klokt! Dörrarna är mest placerade för att ha en känsla för var, och du har ju helt rätt i riktningarna! Tack.
 
Kan man inte sätta in ett större fönster där det lilla är nu? Borde gå att göra högre och kanske även lite bredare.
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad finns i utrymmet idag(syftar till hela lägenheten)

Finns alla väggar? Finns badrummet? Kök osv?

Vad jag tolkar det på ovanstående svar så finns iaf någon vägg idag, så frågan är mer ställd gällande vilka väggar som är tänkta att bli nya och vilka som ska behållas.

Tolkar jag ritningen rätt med att entren är ovanför köksinredningen?
Det är ett tvåplans sutteränghus, där detta är nedre plan. Vi rev ut hela undervåningen i samband med dränering och har gjort delar av våningsplanet färdigt med ventilerat golv, ytskikt etc i sovrummet uppe till höger och hallen i bild. I övrigt finns på våningsplanet ytterligare rum. I den nedre högra delen finns i inget, enbart tillfälligt uppreglat golv på oisolerad platta samt visst avlopp och ventlation. Men vi har alla möjligheter att placera väggarna som vi vill - därav frågorna om hur ni skulle ha tänkt kring placering i de delar vi ännu ej byggt.

Lägger en bild med som kanske tydliggör.
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan, innehåller trappor, utrymmesbeskrivningar, delvis möblerad, skalorad, interiör layout.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan man inte sätta in ett större fönster där det lilla är nu? Borde gå att göra högre och kanske även lite bredare.
Jo, det skulle nog gå, där är det ändå en bit ovan mark. Skulle krävas bygglov, men det blir eventuellt aktuellt oavsett.

Sen vad tid och kostnad är värd i förhållande till återbetallningstid, värdeökning och tillfredsställelse, det är ju den eviga frågan i renoveringarna... Men möjligt skulle det vara.
 
H hapazard skrev:
Är det omöjligt att helt enkelt sätta in ett fönster i sovrummet?
Vid närmare eftertanke är det nog möjligt. Sen är frågan om möjligt = värt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.