Vi bor i ett gammalt elementhus med enrörssystem för radiatorerna. När vi började renovera för inflytt för 5 år sedan valde vi att lägga golvvärme i köket som då är kopplat på samma rör som radiatorerna. Rörisen som gjorde det tokvägrade att lyssna på mig när vi diskuterade vilket håll vattnet går åt och kopplade in retursidan på radiatorrören mot tilloppet i shunten och returen från shunten mot tilloppet från radiatorerna. Nu när det blev lite kyligare i Stockholm sjönk temperaturen inne från 22C (min fru är frusen) till 18C (nu håller hon på att avlida) och jag började titta ordentligt på det här. Golvvärmeslingan blir inte varmare av att jag stänger av den lokala cirkulationspumpen. Det har i ärlighetens namn aldrig varit speciellt varmt, mest bara inte svinkallt...
Så för att sammanfatta vad jag egentligen undrar:
- jobbar nu cirkulationspumpen i vår bvp mot cirkulationspumpen i golvvärmen?
- kan det här vara anledningen till att pumpen inte orkat värma huset?

Lägger också till en bild på hur det är kopplat.
 
  • VVS-installation med rör, ventiler och manometer mot trävägg, röda pilar indikerar potentiella problemområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Läs manualen. Har förmig att dom går att ställa in mellan 1 å 2 rörssystem.

Kolla om det är gjort i sånt fall.
 
H H-Thomasson skrev:
Läs manualen. Har förmig att dom går att ställa in mellan 1 å 2 rörssystem.

Kolla om det är gjort i sånt fall.
Det stämmer att det går att ställa mellan 1 & 2-rörssystem och det är även gjort.
 
Jag skulle nog säkerställa rätt flöde genom minishunten. Jag fick samma fenomen när min röris hade vänt på framledning och retur, dvs dålig verkninsgrad. Det var samma minishunt. Dock tycker jag att termomentern visar något annat. Du har ju 40 grader vid shunten vilket borde vara tillräckligt för att värma. Jag skulle försöka mäta framledning och retur på slingan och se vad du har där.
 
Hur menar du att verkningsgraden påverkas?

Golvet blir naturligtvis inte varmt av att man stänger av pumpen. Pumparna driver olika flöden och påverkar i princip inte varandra.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle nog säkerställa rätt flöde genom minishunten. Jag fick samma fenomen när min röris hade vänt på framledning och retur, dvs dålig verkninsgrad. Det var samma minishunt. Dock tycker jag att termomentern visar något annat. Du har ju 40 grader vid shunten vilket borde vara tillräckligt för att värma. Jag skulle försöka mäta framledning och retur på slingan och se vad du har där.
Det är tillopp/retur från radiatorerna som värmer upp hela shunten. Cirkulationspumpen var också avstängd en stund innan jag tog bilden för att jag ville se om cirkulationspumpen i BVP skulle orka trycka runt vattnet i golvvärmen. Tillopp/retur till golvvärmen är inte varm oavsett om pumpen på shunten är av eller på.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att verkningsgraden påverkas?

Golvet blir naturligtvis inte varmt av att man stänger av pumpen. Pumparna driver olika flöden och påverkar i princip inte varandra.
Är det inte så att vattnet ska komma från radiatorerna, gå till cirkulationspumpen på shunten, ut i golvet, tillbaks in i shunten och fortsätta ut tillbaks till bvp? Som det är kopplat hos mig ser det ut som att cirkulationspumparna jobbar mot varandra, istället för med.

Alltså att det borde vara så som jag ritat i turkost.
 
  • Cirkulationspump i värmesystem med manometer, ventiler och anslutna slangar; illustrationer visar vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt. Huvudflödena går enligt de lila pilarna. Sedan shuntas ett mindre flöde av enligt blå och röd pil.
Rörsystem med märkningar, manometer, ventiler, motoriserad ventil och trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men visst blir det galet om flödet är åt fel håll.
 
S Sundblad skrev:
Det är tillopp/retur från radiatorerna som värmer upp hela shunten. Cirkulationspumpen var också avstängd en stund innan jag tog bilden för att jag ville se om cirkulationspumpen i BVP skulle orka trycka runt vattnet i golvvärmen. Tillopp/retur till golvvärmen är inte varm oavsett om pumpen på shunten är av eller på.
Jag skulle vända på framledning och retur. Det finns ju en anledning till att det är pilar . Tror shuntens cirkulationspump motverkar trycket i framledningen :) .
 
Nu har rörisen varit här och kikat och konstaterat att det är felkopplat. Det finns lite i värme i golvet, men ska bli betydligt mycket när allt kopplas rätt.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.