Varför väsnas termostaterna så här?
Hej, jag har termostater som fasen låter hemsökta. Jag har ett slutet system med 1,5 plan och liten källare, det där trycksatta expansionskärl visar väl 1 bar just nu, men det brukar dala mycket långsamt, för att sedan stanna på typ en halv bar, så jag brukar låta det vara så, på 0,5 bar.

Vet någon vad detta beror på, Ja alltså främst ljudet?
Visst, kan någon tipsa om den där mysko typen av läcka som liksom ger upp vid 0,5 bar och ka vara så i många år så får man ju gärna ge förslag.

Tilläggas kan att detta händer av och till i alla fem termostater jag har, aldrig samtidigt.
 
  • Wow
Werner Wogel och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för panna?

Trycket sjunker till 0,5 och vad gör du då?
 
Varför har du termostat, bättre att trimma in flödet och värmekurva så slipper du termostat och får bättre ekonomi.
 
Går flödet åt rätt håll i radiatorn? Sådär brukar det kunna bli när ett vätskeflöde trycker på från fel håll på en fjäderbelastad ventil som är nära stängt läge.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Felkopplat. Tillopp och retur är skiftade vid pannan troligen eftersom felet är i alla radiatorer
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Tror du det kan vara så att det låter som mest när systemet jobbar hårdare vid kallare väderlek? Hos mig uppstod ett brummande ljud som tilltog med tryck och pumphastighet, visade sig att vattnet gick åt fel håll efter pannbyte.
 
Två vanliga fel är:
-för hög fart på c-pump (nästan alltid)
-för hårt strypta termostater/radiatorer (man brukar lämna en radiator utan termostatventil så att cirkulationen alltid är öppen där)
 
Redigerat:
  • Gilla
Djurmo
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vad har du för panna?

Trycket sjunker till 0,5 och vad gör du då?
Ja, jag brukar låta det vara så, då är det stabilt liksom, haft systemet sedan 2001 och byggt till under åren.
Fyller jag på systemet till tex 1,5 bar som jag förstått att det ska vara så är det nere på 0,5 inom ett år. Men lägre kommer jag liksom aldrig.

Jag har en jordvärmepump från 2008
 
D Djurmo skrev:
Ja, jag brukar låta det vara så, då är det stabilt liksom, haft systemet sedan 2001 och byggt till under åren.
Fyller jag på systemet till tex 1,5 bar som jag förstått att det ska vara så är det nere på 0,5 inom ett år. Men lägre kommer jag liksom aldrig.

Jag har en jordvärmepump från 2008
Men det tyder väl på att vatten försvinner någonstans?
 
L lordi skrev:
Felkopplat. Tillopp och retur är skiftade vid pannan troligen eftersom felet är i alla radiatorer
Värmepumpen installerades av en rörfirma, jag har aldrig kikat om den är rätt installerad, så det gjorde jag nu och det är rätt enligt hur jag planerat systemet, framledningen på pumpen är anslutet till det övre röret och det nedre röret är returen se bild, jag gissar att det är rätt anslutet då.
 
  • Radiatorfäste, röranslutningar, vägg, inomhus, suddig närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lat skrev:
Två vanliga fel är:
-för hög fart på c-pump (nästan alltid)
-för hårt strypta termostater/radiatorer (man brukar lämna en radiator utan termostatventil så att cirkulationen alltid är öppen där)
Ja, jag stryper termostaterna i 4 av dessa rum, de är alla sovrum, jag gillar att sova kallt, min termostat är helt stängd medan barnens rum liksom inte används då de flyttat ut. Kanske är det bättre att bara ha en sån där gängad plasthatt som man finjustera till ett vettigt läge. Jag har ett element som aldrig låtit illa i ett vardagsrum, jag hade ingen termostat när jag installerade detta element och nöjde mig då med det lilla plastlock som är gänget. Har funkat klockrent sedan dess.


Finns det något sätt att veta om en cirkulationspump är felinställd?
 
S Småbrukaren skrev:
Men det tyder väl på att vatten försvinner någonstans?
Japp någonstans tar vattnet vägen men i väldigt lågt tempo och upphör vid 0,5 bar
Jag är ju en inbiten snåljåp så jag har ju kopplat typ allt själv, på den tiden var det kanske inte bara snålhet, ekonomin att anlita folk fanns helt enkelt inte. Jag har lödda kopplingar och klämringskopplingar, ingen av dessa ser ut att läcka, men givetvis kan det krypa ut små mängder som liksom torkar innan man ser droppar. Sedan har jag så klart ett gäng golvvärmeslingor, jag var extremt försiktig men så klart finns möjligheten att en skruv kan ha orsakat en läcka med, men i så fall är läckan liten nog för att inte läcka under 0,5 bar.
Ja då finns så klart möjligheten att det som installerades med Värmepumpen också läcker, säkerhetsventil, expansionskärl och annat.
 
F frause skrev:
Går flödet åt rätt håll i radiatorn? Sådär brukar det kunna bli när ett vätskeflöde trycker på från fel håll på en fjäderbelastad ventil som är nära stängt läge.
Ja, jag kontrollerade nu, från röret på Värmepumpen som anges som framledning radiatorer så är det det övre röret i bilden, returledningen är det undre. Jag har aldrig tidigare kontrollerat detta då Värmepumpen anslöts av en firma. Men vad jag förstått måste detta vara rätt
 
  • Radiator och rör vid vägg, för suddig bild, inomhus, bostadsinredning, värmesystem detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carl Johansson skrev:
Tror du det kan vara så att det låter som mest när systemet jobbar hårdare vid kallare väderlek? Hos mig uppstod ett brummande ljud som tilltog med tryck och pumphastighet, visade sig att vattnet gick åt fel håll efter pannbyte.
Nja, det har hänt att det låter så där även på hösten
 
D Djurmo skrev:
ns det något sätt att veta om en cirkulationspump är felinställd?
Om det är en gammal c-pump med mer än ett läge kan man i princip alltid ställa den på läge 1.
Om det är en ny pump så kan det vara så att den går att ställa i konstant-tryck läge, då bör man göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.