G g.kraft skrev:
Hett tips är att kolla hur återvinningsstationen ser ut i området. Är det hyffsat städat eller står där gamla bilbatterier, däck och okända sopsäckar. Det är en bra indikator på området.
Tyvärr funkar det inte alltid. Vi bor i ett bra område med andra bra områden bredvid men vid vår närmaste station står det ändå allt möjligt ibland. Folk som slänger fel saker åker så klart inte till sin närmsta utan tar en annan som gärna dessutom ligger lite i skymundan för att slippa bli påkomna och igenkända.
 
Ett annat tips för att lära känna en ny stad är att läsa den lokala tidningen, i detta fallet Nerikes Allehanda. https://www.na.se/
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Purre Purre skrev:
Tyvärr funkar det inte alltid. Vi bor i ett bra område med andra bra områden bredvid men vid vår närmaste station står det ändå allt möjligt ibland. Folk som slänger fel saker åker så klart inte till sin närmsta utan tar en annan som gärna dessutom ligger lite i skymundan för att slippa bli påkomna och igenkända.
Det funkar inte alls precis som du så klokt säger. Bor i södra sthlm (sthlms kommun), på en på papperet "fin" adress. Alla sorterar precis som de fakking vill.

Ett tag hade vi en rumänsk luffare som bodde bakom containrarna. Brukade sitta och elda med wellpapp vintertid och var rätt aggressiv i sitt bemötande då denne ville sortera folks sopor mot betalning. Han dök upp såklart i gruppen "vi som bor här och där och bara vill pussas och kramas". Folk kände sig sjukt otrygga. Fy fan alltså...

Även en bra grusplan att dumpa saker från villaområdet på...

Jag och grannen gjorde sopsorteringen till en "lokal sevädehet" på Google maps. Blev såklart granskad och borttagen ett antal gånger och sen tröttnade vi.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att ni behöver jobba för brödfödan också. Så om ni inte har jobb där man bara kan ställa in skorna på nästa ställe och fråga ”när kan jag börja?” (som barnmorskor, förskolelärare, programmerare och andra bristyrken) så kan det ju vara läge att börja söka jobb också. Kanske parat med att skaffa ett tillfälligt boende ni kan ha medan ni fortsätter leta.

Utöver det skulle jag rekommendera att ni försöker få ett vettigt lånelöfte (sådana är egentligen inte värda pappret de är skrivna på, då de inte innebär något löfte, men en indikation om er köpkraft ger det ju ändå) liksom att ni förbereder ert eget hus för försäljning. Sätter upp de sista listerna, hittar en mäklare ni tror på. Praktiska saker.

Att hitta rätt hus är nog helt enkelt inte det enda ni har att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag misstänker att ni behöver jobba för brödfödan också. Så om ni inte har jobb där man bara kan ställa in skorna på nästa ställe och fråga ”när kan jag börja?” (som barnmorskor, förskolelärare, programmerare och andra bristyrken) så kan det ju vara läge att börja söka jobb också. Kanske parat med att skaffa ett tillfälligt boende ni kan ha medan ni fortsätter leta.

Utöver det skulle jag rekommendera att ni försöker få ett vettigt lånelöfte (sådana är egentligen inte värda pappret de är skrivna på, då de inte innebär något löfte, men en indikation om er köpkraft ger det ju ändå) liksom att ni förbereder ert eget hus för försäljning. Sätter upp de sista listerna, hittar en mäklare ni tror på. Praktiska saker.

Att hitta rätt hus är nog helt enkelt inte det enda ni har att göra.
Tack för bra synpunkter!

Jobbiten är i det närmsta löst. Den ekonomiska biten också. Huset kvarstår, så mäklarrundorna får fortsätta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fint att ni gör detta för era barn. Heja er och lycka till, vill jag bara säga!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tack för alla svar. Här blev det minsann åka av!

Vi är inte alls knussliga vad gäller område. En triangel mellan Örebro, Lindesberg och Arboga är där vi letar. Vad vi söker är hus eller kanske en mindre gård. Hellre sekelskifte än nyproduktion, hellre Pettson och Findus-känsla än Solsidan-feeling. Vi bor på landet idag och fortsätter gärna med det. Inte eremiter, men hellre lite ödsligare än villaområde med småtomter.

Jag drömmer om att bygga en jordkällare och ha kunna ta ned nåt träd eller tre då och då för egen ved i köksspisen jag också drömmer om. Får väl se om drömmarna blir verklighet, man måste ju kompromissa med något. Återstår bara att se vad specifikt.

Tacksam för tipset om Booli! Det ska jag definitivt kolla in redan idag!

Och så såg jag frågan om varför vi vill flytta: Om man har döva barn så finns det bara en gymnasieskola i Sverige som har undervisning på teckenspråk. Den finns i Örebro. Barnen måste gå där. Barnen behöver bo någonstans. Gärna med oss föräldrar. That's it.
Då ska ni titta på Glanshammar som ligger mellan Örebro och Arboga.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
Lugn och ro, lantligt och nära Örebro. Götlunda! Bonnigt men tryggt och med vackra omgivningar. Kan det vara något?
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Utöver ytterområdena som nämnts här ovan kan man kika även utåt Mark och Stortorp och även vidare mot Stora Mellösa. Eller varför inte trakten upp mot Eker och Närkes Kil eller Klockhammar. Området omkring Frösvidal är en annan personlig favorit.

Finns mycket fina lantliga områden inom rimligt avstånd till stan. Själv gillar jag Kilsbergen väldigt mycket och är ofta där uppe och utforskar vandringslederna med hunden i släptåg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Utöver ytterområdena som nämnts här ovan kan man kika även utåt Mark och Stortorp och även vidare mot Stora Mellösa. Eller varför inte trakten upp mot Eker och Närkes Kil eller Klockhammar. Området omkring Frösvidal är en annan personlig favorit.

Finns mycket fina lantliga områden inom rimligt avstånd till stan. Själv gillar jag Kilsbergen väldigt mycket och är ofta där uppe och utforskar vandringslederna med hunden i släptåg.
Fint skrivet min vän.

Som västeråsare har jag flera gånger vandra i Kilsbergen viket är ett av mina elixir i livet. Har dock ingen hund för tillfället.
Frid min vän!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En inte allt för dum idé om det handlar om att flytta till en för er helt ny ort är att försöka hyra en bostad till att börja med.

Det finns liksom inget som är lika bra som att uppleva i verkligheten och på plats. Så om ni inte redan är familjära med Örebro, så kan man ändå överväga att göra flytten men i första steget till något man hyr.

I bsäta fall kan ni nu i förarbetet sikta in er på något visst område, och hitta ett hus som liknar det ni i förväg föreställer er att hyra under ett antal månader eller ett år. Under den tiden ni faktiskt bor och verkar i Örebro så hinner ni bilda er en mycket bättre uppfattning om vad ni vill och inte vill.

Det är ibland tror jag lätt att lägga lite för stor vikt vid de objektiva attributen, kvadratmetrar, vädersträck, årsmodell på hus osv. Men i själva verket är det nog oftast de lite mjukare detaljerna som är de som avgör hur man trivs. Framförallt läget och omgivningarna, inte bara antal promenadminuter till bussen utan hur trevliga dom minutrarna är osv.

Det går helt enkelt inte att knappa in i ett excelark, utan där måste en lite mer intim kännedom till vilket är svår att få på avstånd.

Så mitt tips är att flytta först, innan ni köper om ni har möjlighet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
JohT JohT skrev:
En inte allt för dum idé om det handlar om att flytta till en för er helt ny ort är att försöka hyra en bostad till att börja med.

Det finns liksom inget som är lika bra som att uppleva i verkligheten och på plats. Så om ni inte redan är familjära med Örebro, så kan man ändå överväga att göra flytten men i första steget till något man hyr.

I bsäta fall kan ni nu i förarbetet sikta in er på något visst område, och hitta ett hus som liknar det ni i förväg föreställer er att hyra under ett antal månader eller ett år. Under den tiden ni faktiskt bor och verkar i Örebro så hinner ni bilda er en mycket bättre uppfattning om vad ni vill och inte vill.

Det är ibland tror jag lätt att lägga lite för stor vikt vid de objektiva attributen, kvadratmetrar, vädersträck, årsmodell på hus osv. Men i själva verket är det nog oftast de lite mjukare detaljerna som är de som avgör hur man trivs. Framförallt läget och omgivningarna, inte bara antal promenadminuter till bussen utan hur trevliga dom minutrarna är osv.

Det går helt enkelt inte att knappa in i ett excelark, utan där måste en lite mer intim kännedom till vilket är svår att få på avstånd.

Så mitt tips är att flytta först, innan ni köper om ni har möjlighet.
Det är en fin tanke, men dessvärre är hyresmarknaden i Örebro helt bananas så att hitta ett objekt i "rätt" område utan att vara ute flera år i förväg blir nog svårt.

Däremot kan det vara vettigt att kolla på hur lokal- och länstrafiken går. Något som är särskilt intressant om barnen ska gå på skolan inne i Örebro.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Det är en fin tanke, men dessvärre är hyresmarknaden i Örebro helt bananas så att hitta ett objekt i "rätt" område utan att vara ute flera år i förväg blir nog svårt.

Däremot kan det vara vettigt att kolla på hur lokal- och länstrafiken går. Något som är särskilt intressant om barnen ska gå på skolan inne i Örebro.
Jag menar inte den traditionella hyrsmarknaden där man ska ha ett hyreskontrakt med en komersiell hyresvärd för långsiktigt boende på det sättet.

Utan snarare privatägare som väljer att av någon anledning hyra ut sitt fristående hus. På de flesta större orter så finns det ett hyffsat utbud, och eftersom att det är temporärt behöver det inte vara perfekt. En snabb sökning på blocket ger åtminstone 123 annonser för villor i Örebro till uthyrning. Många faller såklart bort, men för mig som utomstående ser det ut att finnas en del som mycket väl skulle kunna fungera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej! Jag läste att ni har döva barn. Den äldsta barn ska börja i gymnasiet. Jag vet att det finns elevhem för döva. Har du kollat upp där?
Kolla in på: www.https://gymnasieskolor.orebro.se/riksgymnasiet.4.74fcda93163d92d7cac1bed.html#.

Mvh Maria
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Till er som funderat över pendling så är det ca 22 mil enkel väg till skolan om TS är den jag tror...

@ConnyN Hör av dig till Johanna (antar att du har kvar hennes nummer sedan Y gick på förskolan) så kan vi förmedla kontakt till några vi känner som bor i Örebro så kan de säkert komma med bra tips på områden och kanske lite andra tips.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.