Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
yes 👍
stämmer bra det att om man är lite händig är det lätt att byta kullager.
på denna F2030 med fläkten W3G500-GF48-53 är det kullager från SKF 6001 2RSH.

istället för dryga 15000kr gick det på par timmar vinter pyssel och lager för 308kr 🥰

blev tyst och går nu som ny 🤩
Hej, hur många kullager är det och sitter det bara kullager I fläkten?
Verkar helt klart värt att fixa bytet av kullager själv då det är ett helt sjukt pris för en ny fläkt.
 
svansföringen svansföringen skrev:
Hej, hur många kullager är det och sitter det bara kullager I fläkten?
Verkar helt klart värt att fixa bytet av kullager själv då det är ett helt sjukt pris för en ny fläkt.
det är två kullager.
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.

när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
 
Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
det är två kullager.
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.

när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
Tack för info. Detta ska jag helt klart kunna fixa själv. Har ju bytt hjullager på bilar och detta känns lite som samma typ av jobb.
Ska vänta lite tills den värsta kylan har lagt sig bara.
 
  • Gilla
Övningssnickarn
  • Laddar…
Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
det är två kullager.
är klart hjälpsamt om man också har:
- låsringstång för låsringen på axeln
- sedan klar fördel om man har lager avdragare för det inre lagret om det sitter lite. kan bli kvar på axeln när man drar ur.

när man drar ur bör man se upp med att det sitter två fjäderbrickor mot lagret som kan fara iväg. dvs mellan rotorn och lagret där brickorna ska vara vända mot varann (innre trycker mot innre) och sedan trycka på lagrets yttre lagerbana.
gör man tvärtom med brickorna kommer dom trycka på lagerhusets tätning vilket inte är önskvärt.
Hej. Jag har exakt samma problem och är inte alltför taggad på att lägga över 15000 för en ny fläkt. Är det komplicerat att få ut själva fläkten? Något man ska tänka på?
 
  • Gilla
svansföringen
  • Laddar…
JMcB JMcB skrev:
Hej. Jag har exakt samma problem och är inte alltför taggad på att lägga över 15000 för en ny fläkt. Är det komplicerat att få ut själva fläkten? Något man ska tänka på?
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.

procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.

sedan är det bara att

5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍

efter ny lager på är allt i omvänd ordning.

ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
en uppenbar detalj missad i beskrivningen på punk 1 ovan: när du lättat på topp-locket och skruvat bort alla skruvar runt om på frontkåpan kan den kåpan lätt tas av och ställas på sidan. nu kommer man åt allt väsentligt. 🤩

och om du har försäkring eller garantier (3år tror jag) ska förstås det övervägas före man gör detta.
denna har snurrat på sedan 2016 så ...
 
  • Gilla
svansföringen
  • Laddar…
Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.

procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.

sedan är det bara att

5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍

efter ny lager på är allt i omvänd ordning.

ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
Grym info, tack!
 
  • Gilla
Övningssnickarn
  • Laddar…
Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
ja det behövs inget våld, dessa fläktar verkar vara väl gjorda och ser ut som att de är gjorda för underhåll.

procedur för avstängning och slå sedan ifrån huvudbrytaren för ute delen;
vänta 5 min, för urladdning av restströmmar i kondingarna.
1. jag började med att lätta på skruvarna på locket på pumpen, allihop och tog ur dom helt på fläktsidan.
2. koppla ur kontakt till fläkt och trär ur gummigenomföringen (som blir kvar kring slangen) så kommer kontakten också genom hålet i plåten.
3. klipp stripperna som håller kablaget (se till att ha nya vid återmonteringen)
4. lossa de fyra torx skruvarna och hela fläkten är därmed lös.
passa på att göra rent från löv och annat där om behov finns.

sedan är det bara att

5. lossa skruvar för locket där kablaget hår in i motorn. ta loss locket som är en kontaktandlutning.
6. lossa torx skruvarna på kretskortet
7. lossa klämmbläcken som är till för att leda bort värme.
nu - med försiktighet och rena händer nästan vik lite så halvledarkroppen lossnar från den mjuka kontaktytan
8. nu kan man lirka loss kretskortet och dra försiktigt och bryt ej. lirka så att de stift anslutningarna som sticker upp lossar successivt.
9. nu när kretskortet är borta ser man första kullagret och dess låsring
ta bort låsringen.
10. dra i flänsen som är den del - övre delen av motorn som kommer dela sig strax under.
11. när du precis drar ur sista biten kan omnämnda fjäderbrickor trilla bredvid under om det nedre lagret inte följer med.
12. här kan det vara bra med lite lageravdragare som räcker att skruva för hand....
resten tror jag ni fixar lätt om ni kommit så här långt 👍

efter ny lager på är allt i omvänd ordning.

ha gärna på en dutt vanlig gänglåsning på de skruvar som du ser det är färg på, på gängan.
Det fungerade! Du ska ha ett stort stort tack! Sparade mig typ 16000kr. Får ta och bjuda på en öl om du har vägarna förbi Skåne 😉😅
 
  • Gilla
Övningssnickarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.