Jag har bara goda erfarenheter av radiolänk från farbror Kjell.Runt 100 meter mellan hus och stall. Inga som helst problem under två år tills vi flyttade. Går säkert fortfarande. Jag tror inte att det blir vare sig billigare, enklare eller bättre med fiber.
Glöm koppar av skälen ovan
Luftledningar brukar också få stryk av olika skäl.....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Hur känslig är radiolänk om det finns trädgrenar i vägen?
 
I vårt fall gick signalen i 3m-luckan mellan ett hus och en buss (långtidsparkerad...). På vägen var det ett träd också, men det var "ögonkontakt" mellan burkarna.
Som sagt, inga problem, ens i snöväder.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi har tre ubiquinti länkar i sommarstugan (4 hus). Har funkat klockrent i ett antal år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
wildeside wildeside skrev:
2-3 mm vajer och en utomhus nätverkskabel fäst med buntband.
Ingen större dragkraft i infästningarna.
Googla "UTP-nätverkskabel för utomhus", se bara till att den är uv skyddad.
Höjden beror väl på vad som ska kunna ta sig under den, minst 2,5 meter tycker jag.
Jag har ingen värme i boden och min routern fungerar utan problem.
Det där med eventuella blixt nedslag är inget jag skänkt en tanke.
Tror den risken är minimal om man inte bor på högst belägna platsen med nätverkskabeln hängandes högre är huset.
Risken är verkligen inte minimal. Här slog åskan ner i en tillfälligt förlagd ethernetkabel som var hängd 2 meter över marken mellan olika hyreshus (nätägaren höll på med arbeten). Åskan slog alltså ned på uteplatserna och gångarna mellan de 4-5-våningsghus som låg runtomkring och eldade upp en massa saker även i lägenheterna. Blev en dyr historia.

Använd fiber är mitt råd, eller radiolänk eller motsvarande så du slipper risken för åsknedslag och potentialskillnader mellan byggnaderna.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Larsa Larsa skrev:
Vi har tre ubiquinti länkar i sommarstugan (4 hus). Har funkat klockrent i ett antal år.
Hur är det ordnat? Dvs är det hus1/sändare1 --> hus2/mottagare2 --> hus2/sändare2 --> hus3/mottagare3 osv? (Antar det är routrar etc mellan varje hus mottagare och sändare s a s.)
Eller på annat sätt?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur är det ordnat? Dvs är det hus1/sändare1 --> hus2/mottagare2 --> hus2/sändare2 --> hus3/mottagare3 osv? (Antar det är routrar etc mellan varje hus mottagare och sändare s a s.)
Eller på annat sätt?
Ja tre par. Det är riktantenner i tre riktningar
 
TRJBerg
Larsa Larsa skrev:
Ja tre par. Det är riktantenner i tre riktningar
Varför t ex inte hus1 --> hus2 och hus1 --> hus3 och hus1 --> hus4 ?
Är det skymd "sikt" ?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför t ex inte hus1 --> hus2 och hus1 --> hus3 och hus1 --> hus4 ?
Är det skymd "sikt" ?
Det är ju i allmänhet bättre att minimera antalet hopp, annars måste ju all trafik passera sista steget och riskerar att ge kö där, plus att systemet blir mer sårbart.

Dock kan man koppla flera "mottagare" till en "sändare" med den nämnda tp-länken. På kortare håll är inte inriktning så noga. Man kan även köra tp-länken som ett vanligt wifi så man kan ansluta utomhus, men kanske lägre kapacitet.

Du ska inte ha nån router mellan länkarna om du vidarekopplar, en switch eller inomhus-accesspunkt däremot (vilket förvisso kan vara en vanlig wifirouter i accesspunktläge).
 
H hapazard skrev:
Det är ju i allmänhet bättre att minimera antalet hopp, annars måste ju all trafik passera sista steget och riskerar att ge kö där, plus att systemet blir mer sårbart.

Dock kan man koppla flera "mottagare" till en "sändare" med den nämnda tp-länken. På kortare håll är inte inriktning så noga. Man kan även köra tp-länken som ett vanligt wifi så man kan ansluta utomhus, men kanske lägre kapacitet.

Du ska inte ha nån router mellan länkarna om du vidarekopplar, en switch eller inomhus-accesspunkt däremot (vilket förvisso kan vara en vanlig wifirouter i accesspunktläge).
edit: eller ja du kan ha separata routrar ut från varje länk så att de olika husen ligger på olika nät och inte kommer åt information från varandra, men blir lite mer att hålla rätt på.
 
Vi får in fibern i huvudfastigheten, sen ligger tre hus i helt olika riktningar. Så jag satte tre antenner på taket där. Upplever att mina antenner inte funkar något vidare om det inte är någorlunda linjerat.
 
TRJBerg
Larsa Larsa skrev:
Vi får in fibern i huvudfastigheten, sen ligger tre hus i helt olika riktningar. Så jag satte tre antenner på taket där. Upplever att mina antenner inte funkar något vidare om det inte är någorlunda linjerat.
Jag är lite osäker på hur du menar. Är det så att du från huvudfastigheten (bostadshuset?) har tre sändare som var och en sänder till varsitt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.