Vi flyttade in i vårt hus med krypgrund i maj. Besiktningen som gjordes i november hade visat fuktkvot på 22% i virket så vi installerade en sorptionsavfuktare.

Under sensommaren och hösten gick den ca 200h i månaden när den var inställd på 65%. Nu i december har den gått ca 300h trots att det ju borde vara mycket torrare. Det är en rätt stor krypgrund med tre sektioner och en sensor visar tom. fuktighet på 75% när avfuktaren visar 65%. Dock även 2 grader lägre temperatur så det kanske är väntat.

Vad kan vara anledningen till att den går mer nu? Jag har kollat i grunden och tycker allting ser ok ut. Det finns plast på marken som förra ägaren installerade och installatören av avfuktaren sa att den fortfarande såg bra ut. Kan det vara så att den någonstans ändå släpper genom mer markfukt än den borde? Fukt genom grundmuren?
 
E emjeysimone skrev:
Köp en fuktmätare och lägg i grunden för att jämföra vs avfuktaren. Vi har en avfuktare på vinden och den går inte alls på vintern.
Så - om du får koll på att luftfuktigheten vet du om det är nåt knas på den, eller om det trycks in mer fukt av nån anledning (möte kall - varm luft, förändrade markförhållanden etc.).
Kolla till exempel Kjell och Co efter nån variant du kan ha trådlöst. Vi har massor runt hela huset / vinden.
Tack för svar. Som jag skrev så visar en annan sensor ca 10% högre. Jag har sammanlagt fyra sensorer (inkl. Avfuktaren) utspridda. Nu visar dem 64%, 71%, 73% och 74%. Och jag kan se att avfuktaren fungerar. Men så fort den stannar så stiger luftfuktigheten relativt fort igen.
 
Testa att stänga av den och mät igen efter en vecka eller så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Tack för svar. Som jag skrev så visar en annan sensor ca 10% högre. Jag har sammanlagt fyra sensorer (inkl. Avfuktaren) utspridda. Nu visar dem 64%, 71%, 73% och 74%. Och jag kan se att avfuktaren fungerar. Men så fort den stannar så stiger luftfuktigheten relativt fort igen.
Såg det - sorry, läste dåligt. Vad har du för temp?
 
E emjeysimone skrev:
Såg det - sorry, läste dåligt. Vad har du för temp?
Mellan 7.2 och 9.6.
 
tommib
Då är det nog temperaturberoende, dvs du får högre RF med sjunkande temperatur.

Det skulle också kunna vara tillskott av vatten någon väg om du bor i en del av landet som mest har flytande vatten snarare än fast vatten utomhus så här års.
 
J JLeo skrev:
Mellan 7.2 och 9.6.
Hm… funderar på om det kan göra med att kall luft möter varm(are). Samt att det blir kapillärverkan när avfuktaren går.
Kolla in denna länk: https://www.lfs-web.se/fukt.htm Den sidan har många matnyttiga artiklar om hur olika förhållanden kan påverka.
Tillägg: Välkänt företag som kanske kan råda också…
 
tommib tommib skrev:
Då är det nog temperaturberoende, dvs du får högre RF med sjunkande temperatur.
Till viss gräns. När det blir riktigt kallt på vintern så får du ändå låg luftfuktighet i och med att kall luft kan bära så lite fukt. En riktig köldknäpp är en naturlig avfuktare. Se exempelvis data från mina sensorer:
 
  • Mobilskärm visar en app för hemautomation, luftfuktighetsmätningar i olika rum, och en enhet för utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Tellus-app, visar temperaturdata från olika sensorer och utomhusbelysningskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja att det blir fuktigare i de kallare områdena är ju inte så konstigt. Skillnaden stämmer väldigt bra med teorin när man räknar på det.

Det konstiga är ju att det är så högt överallt. Börjar fundera på om det kan vara hål i plasten på vissa ställen. Har krypit runt där lite och dragit el och placerat sensorer. Vet någon hur mycket det påverkar om det uppstår små hål?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa att stänga av den och mät igen efter en vecka eller så.
Stängde faktiskt av den i 2-3 dagar för någon vecka sedan. Då svängde luftfuktigheten in på 82% på det fuktigaste stället.
 
tommib
Klart att det kan skava hål om du kryper runt men åldersbeständig plast är väldigt seg och tjock så det ska ganska mycket till.

Apropå kyla och fukt så beror det ju helt på hur det ventileras i övrigt och hur mycket luft som kommer in i grunden. Det låter dock som att du har tillskjutande fukt på något sätt. Skulle grunden vara tät så borde avfuktaren inte gå särskilt mycket alls. En del kommer säkert via marken trots plasten, kan den andelen ha ökat? Var i landet bor du? Är det snö och is överallt eller är det badbassäng på gräsmattan?
 
tommib tommib skrev:
Klart att det kan skava hål om du kryper runt men åldersbeständig plast är väldigt seg och tjock så det ska ganska mycket till.

Apropå kyla och fukt så beror det ju helt på hur det ventileras i övrigt och hur mycket luft som kommer in i grunden. Det låter dock som att du har tillskjutande fukt på något sätt. Skulle grunden vara tät så borde avfuktaren inte gå särskilt mycket alls. En del kommer säkert via marken trots plasten, kan den andelen ha ökat? Var i landet bor du? Är det snö och is överallt eller är det badbassäng på gräsmattan?
Jag bor i Göteborg och nu är det ju snö och is på tomten. Marken lutar ifrån huset och inga växter nära. Hur bra dräneringen är har jag inte koll på, men huset är från 1989. Men mest troliga är ju kanske som du säger att det kommer via marken på något sätt. Kanske borde göra en ordentlig kontroll av plasten, och kolla hur fuktig muren och marken runt den är.
 
tommib
Det kan också vara värt att kolla lite under plasten om det står vatten där.

Om du inte ventilerar något väldigt så lär det vara marken det kommer via. Men kryp ner och kolla, det är alltid bra att slänga ett öga på sånt här. Du kanske har en fuktig bit grundmur eller liknande? Takavvattningen, hur funkar den? Rinner ner i dagvattenledningar eller rätt ut på marken bredvid huset?
 
tommib tommib skrev:
Det kan också vara värt att kolla lite under plasten om det står vatten där.

Om du inte ventilerar något väldigt så lär det vara marken det kommer via. Men kryp ner och kolla, det är alltid bra att slänga ett öga på sånt här. Du kanske har en fuktig bit grundmur eller liknande? Takavvattningen, hur funkar den? Rinner ner i dagvattenledningar eller rätt ut på marken bredvid huset?
Tack för tipsen. Ska kolla.

Takvatten rinner ner i dagvattenledningar så det ska inte vara ett problem.

Hur är det med förvantad kondens under plasten den här tiden på året? Ska det synas tydligt? Om det inte finns något så fungerar ju inte plasten antar jag.

En annan sak jag kom tänka på är kondensvatten från luftvärmepumpen. Den rinner ner bredvid muren och är något jag tänkt åtgärda men inte gjort än. Kan det påverka mycket?
 
tommib
Det kan säkert bli en del. Bäst är förstås om du leder bort det.

Det borde vara kondens under plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.