Vi har gjort en utbyggnad på vår villa, 1 plan plus källare på ca 35kvm vardera.
Vi har bygglov och startbesked, behövde ingen KA och jag är byggherre.
Sovrum, förvaring och matplats är de nya ytorna.

Allt är klart och snickaren sa att han skulle skicka in alla dokument som behövdes för att få slutbesked, vilket förmodligen skulle ta några veckor.
Vi valde att börja flytta in lite smått även om man var orolig för sanktionsavgift.

Nu har det gått ca 1år sedan dess och vi har inte följt upp så allt verkligen slutfördes korrekt.
Jag har nu svårt att få tag på snickaren för att se så allt är korrekt och vill inte riktigt kontakta kommunen och väcka den eventuella Björn som sover.

Är det någon som vet vad en avgift kan landa på?
Bör man kontakta kommunen och bara plocka ut möbler?
För som jag förstår är det mitt ansvar som byggherre att skicka in dokumenten, även om snickaren nu erbjöd sig.
 
Du kan kontakta kommunen anonymt och begära ut alla handlingar som rör din fastighet. De får inte fråga vem du är eller varför du vill ha dem.

Sannolikt har ju din snickare inte skickat in handlingarna… Jag hade flyttat ut innan jag hade kontaktat kommunen för att reda ut det där.

Har för mig att avgiften är ett halvt prisbasbelopp för upp till 150kvm. Dvs runt 27tkr.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan kontakta kommunen anonymt och begära ut alla handlingar som rör din fastighet. De får inte fråga vem du är eller varför du vill ha dem.

Sannolikt har ju din snickare inte skickat in handlingarna… Jag hade flyttat ut innan jag hade kontaktat kommunen för att reda ut det där.

Har för mig att avgiften är ett halvt prisbasbelopp för upp till 150kvm. Dvs runt 27tkr.
Ja jag får nog göra så, bara inte den handlingen i sig får dom att bli mer ”vaksamma”?

Enligt startbeskedet är det kontrollplanen som ska skickas in för slutbesked, att den är följd. Hur stor är sannolikheten att dom gör en kontroll på plats vid ansökan om slutbesked?

Är detta belopp en summa som inte påverkas av tidsomfånget för själva överträdelsen, alltså en engångssumma eller är det baserat på antal dagar eller liknande?

Att flytta ut allt är ju okej om dom annonserar ett besök men att flytta ut allt i väntan på besked svider ju mer rent logistiskt..
 
Säker kan man ju aldrig vara men för en så liten åtgärd är nog risken mindre.

Du kan ju också flytta ut sakerna och ringa kommunen och fråga var slutbeskedet är - det är ju en rimlig fråga…
 
De lär väl inte komma ut utan att ha föranmält det, utan vill de komma ut bokar ni väl ett möte?
 
Ja dom lär nog höra av sig om dom vill titta förbi.
Jag tar och skickar in kontrollplanen så får vi se, tack!
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.