K kniv skrev:
När vi la gv så var alla bjälklag öppna redan och vi kunde lägga skyddsrör i bjälklaget mellan varje rum och fördelarskåpet. Sen var det bara skjuta i slangen efter att golvspånet var lagt. Tipset där är att skära el liten ”slits” på ändan man skjuter i skyddsröret. Finns bra videos på yt att kolla på
Hur enkelt är det egentligen att efterinstallera golvvärmeslangen. I mitt fall har jag några rum som jag tänkte vänta med att konvertera till golvvärme. Men nu har jag andra golv uppbrutna så jag kommer åt att lägga skyddsrör fram till dessa rum. Är det inte väldigt bökigt att få i slangen i efterhand? I mitt fall är det en sträcka på ca 3-4 meter mellan rummen och fördelaren. Är det inte lätt att slangen liksom vrider sig fel när man ska böka in den i röret det sista man gör?
 
Beroende på vad för dim på GV-slangen, så lägg en bit PEM-slang som kanalisation utan för skarpa böjar.
 
Detta var ju ett konstruktivt tips. I mitt fall är det 16mm golvvärmeslang som gäller. PEM-slangen låter ju lämpligare än ett vanligt skyddsrör. Mer rigid och därmed inte lika slingrig. Slät insida också. Detta var ju ett hett tips måste jag säga.
 
Och då tänker du till var du börjar och slutar med GV, tänk även på att två sling utmed ytterväggarna och det ska vara tilloppet ( den varmaste delen ) det är kallast utmed yttervägg.
 
K
O Olf Oggler skrev:
Hur enkelt är det egentligen att efterinstallera golvvärmeslangen. I mitt fall har jag några rum som jag tänkte vänta med att konvertera till golvvärme. Men nu har jag andra golv uppbrutna så jag kommer åt att lägga skyddsrör fram till dessa rum. Är det inte väldigt bökigt att få i slangen i efterhand? I mitt fall är det en sträcka på ca 3-4 meter mellan rummen och fördelaren. Är det inte lätt att slangen liksom vrider sig fel när man ska böka in den i röret det sista man gör?
Inga problem alls, givet att du lägger det rör i rör.
Detta är skyddsröret vi använde, funkade mycket bra för 16 gv slang.
https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/golvvarmeslangar/uponor-teck-skyddsror-50m

Är du orolig kan du gå upp i dimension, vi körde 25/20.
Att tänka på är att lägga skyddsröret med långa mjuka svängar, radie på ca 0,5 meter funkade bra. Och att du fäster det på något bra sätt, exempelvis med farexband ungefär där det går ner och upp, så det inte sliter sig när du matar gv slangen. Skär en slits längst fram på gv slangen sen när du matar den i skyddsröret, och några droppar diskmedel på den också. Då glider den lätt. Den längsta sträckan vi matade är nog ca 8-10m.
Inga problem med anläggningen än så länge efter 3 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.