Hej,

Finns det någon här som vet vad som kan betraktas/godkännas som ett förråd?
Vi har köpt en bostadsrättslägenhet/radhus, med inflytt nu i slutet av januari. Under trappen är ett utrymme utmärkt som förråd enligt bifogad bild, där det står “FRD”. Från utsidan ser vi nu att ingången endast är en dörr som uppskattningsvis mäter 80x80 cm, vilket snarare liknar en inspektionslucka. Kan detta verkligen godkännas som ett förråd?

Bilden kommer från “bofakta” som var bifogad i vårt upplåtelseavtal, alltså inte fakta från säljprocessen.

Tacksamma för alla svar från er som fackkunskap.
 
  • Teknisk ritning, sektion, symboler, anmärkningar, konstruktionsdetaljer, arkitektonisk eller ingenjörsskiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Småbrukaren
  • Laddar…
Var ni inte på visning?

Jag vill nog påstå att det bör vara ståhöjd i ett förråd. Teknikrum/skafferi kanske är rimligare att kalla det.

Man undrar ju vad som finns där inne!

Ni kanske hittar ett perfekt användningsområde, lekplats för barn eller kattoalett.
 
BirgitS
Dörren kan väl inte vara just högre eftersom trappstegen väl just inte är högre än så.

Utmärkt för att dra alla sladdar till/från TV osynligt.
 
S Småbrukaren skrev:
Var ni inte på visning?

Jag vill nog påstå att det bör vara ståhöjd i ett förråd. Teknikrum/skafferi kanske är rimligare att kalla det.

Man undrar ju vad som finns där inne!

Ni kanske hittar ett perfekt användningsområde, lekplats för barn eller kattoalett.
Hej Småbrukaren,
Förlåt om jag var otydlig tidigare, det handlar om nyproduktion, och vi har gjort vårt köp baserat på de underlag som presenterades som bofakta. Men jag håller med dig, ett förråd bör vara lättillgängligt, vilket jag inte tycker att det är med en så pass låg dörr. Dessutom, när samma dokument som användes under försäljningsprocessen även ingår som beskrivning av vår lägenhet i upplåtelseavtalet, är min övertygelse att det är vad vi har köpt?
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
P Pastamedpesto skrev:
Hej Småbrukaren,
Förlåt om jag var otydlig tidigare, det handlar om nyproduktion, och vi har gjort vårt köp baserat på de underlag som presenterades som bofakta. Men jag håller med dig, ett förråd bör vara lättillgängligt, vilket jag inte tycker att det är med en så pass låg dörr. Dessutom, när samma dokument som användes under försäljningsprocessen även ingår som beskrivning av vår lägenhet i upplåtelseavtalet, är min övertygelse att det är vad vi har köpt?
Vad står det i objektsbeskrivningen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dörren kan väl inte vara just högre eftersom trappstegen väl just inte är högre än så.

Utmärkt för att dra alla sladdar till/från TV osynligt.
Så kan det vara, men det är egentligen irrelevant, vi bör få det vi har köpt. Om de har ritat ut ett förråd, bör det vara ett förråd. Annars blir det riskabelt att köpa nyproduktion baserat på ritningar och bara hoppas att byggaren uppfyller det som utlovats. =)
 
Det syns ju i och för sig att dörren inte bör kunna vara högre. Men det är aldrig roligt att bli negativt överraskad.

Förråd eller inte så är det ju inget dolt fel och ni lider inte av det. Njut av ert nya hem i stället!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i objektsbeskrivningen?
Ingen beskrivningen mer än planritningen.
 
P Pastamedpesto skrev:
Ingen beskrivningen mer än planritningen.
Anade det. Ni har ett svagt case, jag skulle inte dra det vidare. Var glad i onödan att ni fick extra förvaring.
 
S Småbrukaren skrev:
Det syns ju i och för sig att dörren inte bör kunna vara högre. Men det är aldrig roligt att bli negativt överraskad.

Förråd eller inte så är det ju inget dolt fel och ni lider inte av det. Njut av ert nya hem i stället!
Absolut, om det inte blir en dörr och möjlighet till förråd, blir det en bra koja till barnen. Men jag tänker att dom bör på något vis få svara och kanske ersätta oss för att vi får något annat än vad planritningen visar.
 
tommib
Vad är det om det inte är ett förråd då?

Tittar man på ritningen så inser man ju väldigt snabbt att takhöjden i det där utrymmet kommer vara väldigt låg givet hur trappan går.

Men visst, de kunde varit tydligare på ritningen med det.

Ställ en hylla för och bygg en lönndörr, det blir episkt för barnen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Glöm det. Släpp det. Ett förråd är ett utrymme för förvaring. Ni såg något annat framför er bara men tänkte inte på att trappan gjorde det omöjligt med en fullstor dörr.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pastamedpesto skrev:
Absolut, om det inte blir en dörr och möjlighet till förråd, blir det en bra koja till barnen. Men jag tänker att dom bör på något vis få svara och kanske ersätta oss för att vi får något annat än vad planritningen visar.
Ni har ju inte köpt ett förråd (ytan står inte med i avtalet) eller hur ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.