Jag är nyfiken om detta kan vara en bärande vägg! Vill riva väggen till köket och få en öppen planlösning
Jag kan tycka golvbjälklaget ligger på andra hållet

Väggen är i tegel och är 160 mm tjock!

Vad tror ni experter?
 
  • Svartvit arkitektonisk ritning av lägenhetsplan med röd markering; innehåller kök, rum, balkong och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, symboler för byggmaterial som betong, murverk och trä, konstruktionsspecifikationer, svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel Olafsson
  • Laddar…
Nått sånt här kanske
 
  • En stig med frodiga vinbärsbuskar och björnbär, vindlande genom en färggrann skog, överströdd med mogna bär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
whak och 4 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Nått sånt här kanske
?
 
K Kane skrev:
?
Det var det närmaste en Bär-rande väg jag kunde komma.
 
  • Haha
Kromo
  • Laddar…
K
T Tobbe_C skrev:
Nått sånt här kanske
Den var faktiskt riktigt bra.

Intressant också att TS har en åsikt och tycker vilket håll bjälklaget är åt. Jag hade baserat en sådan slutsats på fakta istället.
 
BirgitS
Perzzon’z Perzzon’z skrev:
Jag är nyfiken om detta kan vara en bärande vägg! Vill riva väggen till köket och få en öppen planlösning
Jag kan tycka golvbjälklaget ligger på andra hållet

Väggen är i tegel och är 160 mm tjock!

Vad tror ni experter?
För att ta det lite allvarligt, det är inte troligt att väggen är bärande. Jag är ingen expert men det finns inte så många sådana i forumet.
 
BirgitS
K kniv skrev:
Intressant också att TS har en åsikt och tycker vilket håll bjälklaget är åt. Jag hade baserat en sådan slutsats på fakta istället.
Det framgår väl av ritningen?
Streckprickad linje = golvbjälke enligt teckenförklaringen
 
klosp11
som jag tolkar ritningen är alla bärande väggar i cement/sten (gula). då skulle din röda väg inte vara bärande. stämmer ritningen med verkligheten?
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerade områden, antydande planlösning, möjligen för renovering eller ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen anledning att mura en 160mm djup tegelvägg om den inte är en del av den bärand konstruktionen, väggar kan ta upp andra laster i ett hus än bara från ovanliggande bjälklag.

Utgår från att detta handlar om en BRF, ska du göra ingrepp i bärande delar och ibland bara ändra planlösning krävs styrelsens tillåtelse. Dom kommer normalt kräva utlåtande från konstruktör oavsett vad vi säger här.
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
klosp11
missade att den röda väggen är 160mm, då är den bärande skulle jag säga. låt en konstruktör titta på det för avlastning i fall man vill öppna upp
 
Väggen kan vara en rest från att våningen varit indelad i färre lägenheter tidigare. Med andra ord en lägenhetsvägg. I vår gama lägenhet från 1929 fanns mellanväggar av tegel.
 
Du behöver en konstruktör för att reda ut det, BRF:en kommer sannolikt vilja ha ett utlåtande från denne också.

Men vilken våning gäller detta, finns det våningar ovanpå där murväggen fortsätter? Om det är översta våning - hur ser takstolar ut?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Finns ingen anledning att mura en 160mm djup tegelvägg om den inte är en del av den bärand konstruktionen, väggar kan ta upp andra laster i ett hus än bara från ovanliggande bjälklag.
Hur kom du fram till att den markerade väggen är en 160 mm tjock tegelvägg?
 
  • Gilla
Vålsjön
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kom du fram till att den markerade väggen är en 160 mm tjock tegelvägg?
Baserat på att TS skrev ”Väggen är i tegel och är 160 mm tjock!” i trådstarten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Baserat på att TS skrev ”Väggen är i tegel och är 160 mm tjock!” i trådstarten
Tack, jag började bara titta på ritningen och dess förklaring och då kan jag inte se att det skulle vara det, men det är svårt att se hur det är tänkt att vara ritat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.