Hej!

Har en ivt633 som slutade ge ut värme till elementen igår. Vi har fjärrvärme inkopplat. Framledningstemperatur runt 27 grader.

Tänkte ställa om till nödstyrning men kan inte skruva på Shuntventil 1 (2an går dock fint, den nedre av dem två i bifogad bild). Skruvade loss motorn och försökte skruva med en skiftnyckel men den sitter stenhårt.

Tips på hur man får den att röra på sig? 5-56?
 
  • Installation med pumpar, rör och ledningar, antagligen för uppvärmning eller vattenhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler med motoriserad reglering, installation för vatten eller uppvärmning, teknisk anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silikonspray är mer lämplig om det finns gummipackningar än 5-56.
 
J Josth skrev:
Silikonspray är mer lämplig om det finns gummipackningar än 5-56.
Tack för snabbt svar, ska prova! Då tänkte du att man bara sprutar lite på själva skruven eller ska man ta bort något ytterligare?
 
Ta bort plastbussningen först så att det går att komma åt metall-axeln.
 
J Josth skrev:
Ta bort plastbussningen först så att det går att komma åt metall-axeln.
Provade spraya med silikonspray (se bifogad) samt vicka men den sitter super hårt till skillnad från den nedanför som man kan vrida med handen.

Jag lyckades dock skruva lite vilket verkar lett till att värmen kom ut, men känns som att denna inte ska sitta såhär hårt i framtiden
 
  • Bild på röranslutningar och ventiler under panna, med pekande röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra, försök fortsätta att vicka på den fram och tillbaka när du orkar. Kanske lossnar den så att det går att vrida.
 
J Josth skrev:
Bra, försök fortsätta att vicka på den fram och tillbaka när du orkar. Kanske lossnar den så att det går att vrida.
👍

En fråga, om jag nu vickar på den fram och tillbaka, hur vet jag vad orginal läget är, dvs om ventilen ska vara öppen eller stängd?
 
Det brukar finnas en markering i plasten som anger i vilken riktning klaffen i shunten står.
 
J Josth skrev:
Det brukar finnas en markering i plasten som anger i vilken riktning klaffen i shunten står.
Kan du förklara lite närmare, startade upp efter lite vickande o värmen är borta :/

Värmevatten gt3:3 är nere på 29,9
Så här såg det ut innan jag skruvade på motorn och efter slagit på värmepumpen så gick den först ner till min och sedan vandrat upp till max... Vad gör jag för fel?
 
  • VVS-installation, avstängningsventil av mässing, detaljerade mekaniska komponenter, rörsystem, underhålls- eller reparationssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med cirkulationspump, kopparledningar och elanslutningar under en vask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Markeringen på axeln brukar peka på det hållet där klaffen i shunten står. Dvs pekar markeringen mot tanken så är klaffen/shunten stängd mot tanken och pekar den mot returröret är shunten stängd mot returen.
 
J Josth skrev:
Markeringen på axeln brukar peka på det hållet där klaffen i shunten står. Dvs pekar markeringen mot tanken så är klaffen/shunten stängd mot tanken och pekar den mot returröret är shunten stängd mot returen.
Hänger nog inte riktigt med nu, menar du markeringen som den röda strecket på ratten eller bara på ventilen i sig?

Följdfråga, kan jag skruva hur mkt som helst på ventilen utan att något händer? Dvs man gängar inte ut den på något sätt?
 
Menar bara ventilen i sig och markeringen på dess axel. Om du är osäker på hur en shunt fungerar så finns det bra video-klipp hos ESBE. Shunten kan vridas runt varv efter varv, ingen gänga.
 
Det är lite knepigt att få ventilen rätt.
Kolla också det gröna stiftet att det är centrerat.
Det här är till min pump Thermia som jobbar lite annorlunda men principen är lika.

Steg-för-steg installation av dörrstängarmekanism, four vygenom sekventiell öppning och stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.