Hej

Har letat offerter på hantverkare för en badrumsrenovering. Jag såg en reklamsnutt på TV om Bello.se, som verkar fungera enligt samma princip som BraByggare (som jag hittat efteråt), dvs att man kan lägga in en beskrivning av det jobb man vill ha gjort, och intresserade företag kontaktar en.

Skickade in en anbudsförfrågan direkt (första gången man agerar direkt på tv-reklam? :surprised: ) och har fått en del svar. Men ingen av de firmor som svarar kan jag hitta på BKRs lista över behöriga företag för våtrumsarbete.
Enligt bello.se har flertalet av företagen ansvarsförsäkring, vad innebär det om de inte har våtrumsbehörighet?

Nu undrar jag om någon annan har använt denna tjänst och har några erfarenheter.
Andra synpunkter mottas också tacksamt.

Borde jag använda mig av BraByggare istället? Synpunkter, erfarenheter?

Vet inte riktigt vilket forum som var lämpligast att lägga denna fråga i, moderator får gärna flytta tråden om så önskas.

mvh
 
Citat:
Ursprungligen postat av klaskarlsson
Citat:
Det borde kanske finnas ngt liknande ett skrå för hantverkare i olika branscher - en sorts förening med en yrkesheder och en kvalitetsstämpel som man kan bli medlem i med ett publikt medlemsregister över ingående företag/hantverkare där folk få lämna och leta referenser !? Där kanske även medlemmarna (hantverkarna) kan hämta råd och hjälp om dom har jobbiga kunder som inte vill betala osv


/K

Det finns faktiskt ett företag som kvalitetsstämplar hantverksföretag. Har inte anslutit mig än men funderar starkt på det. Företaget heter Svensk Hantverksförmedling/spikifoten.se

--------------------------------------------------------------------------------
 
Ja, fick svar från ett antal företag. Både bra och dåliga. Priserna varierade stort. Flera hade utlänska arbetare som inte talade svenska.

Bland de sämre kan nämnas Sunhill som fått dåligt betyg i detta forum, samt en del svartarbetare.


Så det gäller att kunna sålla agnarna från vetet... Kolla referenser noga!

Mvh/Abbe
 
Bello funkar så att du får ett svar från fem snabbaste företag. Om ingen företag som har svarat dig är på
BKR's lista kan det betyda att personal på behöriga företag har varit och jobbat ute på fältet, de har nämligen
säkert hur mycket som helst att göra. Folk på ickebehöriga företag kan sitta vid computern hela dagarna,
behöriga kommer till "kontoret" först sent och om då ork finns kvar kollar om det har kommit intressanta
objekt via Bello. Det finns en massa behöriga företag anslutna till Bello! En lång arbetsbeskrivning på
inlägget är inte att rekommendera då att få anbud från ett seriöst företag ändå kräver ett besök på platsen.

Att firman som utför arbetet inte har BKR's behörighet kan orsaka att försäkringsbolagen inte ersätter möjliga kommande skador.
Ansvarsförsäkring är inget som kompenserar behörighet, bara en extra bonus.

Lycka till!
 
Sartsa skrev:
Bello funkar så att du får ett svar från fem snabbaste företag. Om ingen företag som har svarat dig är på
BKR's lista kan det betyda att personal på behöriga företag har varit och jobbat ute på fältet, de har nämligen
säkert hur mycket som helst att göra. Folk på ickebehöriga företag kan sitta vid computern hela dagarna,
behöriga kommer till "kontoret" först sent och om då ork finns kvar kollar om det har kommit intressanta
objekt via Bello. Det finns en massa behöriga företag anslutna till Bello! En lång arbetsbeskrivning på
inlägget är inte att rekommendera då att få anbud från ett seriöst företag ändå kräver ett besök på platsen.

Att firman som utför arbetet inte har BKR's behörighet kan orsaka att försäkringsbolagen inte ersätter möjliga kommande skador.
Ansvarsförsäkring är inget som kompenserar behörighet, bara en extra bonus.

Lycka till!

Ett företag som inte är anslutet till BKR behöver inte vara sämre än ett som är anslutet.
Vad som gäller är att man tar referenser på det företag man ska anlita. Om man anlitar ett företag utan BKR eller PER så ska man be företaget dokumentera och fotograferar varje behandling.
Små företag har oftast inte råd att ta ledigt för att gå en kurs som kostar flera tusen. Men det betyder ju inte att dom är sämre yrkesmän än dom som har behörighet. För övrigt har även jag hört mycket dåligt om både Brabyggare och Bello. Att dom inte har någon urskiljning vilka företag dom har med.
 
Sartsa skrev:
Att firman som utför arbetet inte har BKR's behörighet kan orsaka att försäkringsbolagen inte ersätter möjliga kommande skador.
Ansvarsförsäkring är inget som kompenserar behörighet, bara en extra bonus.
Om arbetet är korrekt utfört så har försäkringsbolagen ingen rätt att neka till ersättning, oavsett om det är du själv eller en icke behörig byggare som har gjort jobbet.
Att anlita en behörig byggare innebär bara att man anlitar någon som har betalat för en kurs, men man vet inte om han lärde sig något under den. Behörighet är ingen kvalitetssäkring.

Att byggaren har en entreprenadförsäkring (i vilken ansvarsförsäkringen ingår) är desto viktigare då den kan täcka stora kostnader om byggaren klantar sig.
 
Håller med ACME till 100%
 
Tack för alla svar.

Så om man

a) anlitar företag med ansvarsförsäkring
b) kollar upp referenser och tidigare jobb
c) dokumenterar arbetet steg för steg

så kan man vara (relativt) trygg även med en firma även om de saknar behörighet?
Givetvis tänker jag skriva i ev. avtal att BBV ska följas, avtalet bör ju vara bindande för vilken entreprenör som helst som godtar det?

Shit, det är en djungel att hitta rätt om man inte kan få bra tips från vänner och bekanta.

edit: på bello anges om hantverkaren har ansvarsförsäkring, innebär detta isf att de också har entreprenadförsäkring? Vad är skillnaden?

mvh
 
Ansvarsförsäkring och entreprenadförsäkring är i princip samma sak.
 
shike00 skrev:
Så om man

a) anlitar företag med ansvarsförsäkring
b) kollar upp referenser och tidigare jobb
c) dokumenterar arbetet steg för stegh
Och framför allt så bör du kolla med SKV att företaget i fråga har F-skattebevis. Om inte så ska du betala in deras skatter, och det vore ju en mindre rolig överraskning..
 
shike00 skrev:
b) kollar upp referenser och tidigare jobb
Om det vore möjligt, så skulle jag själv syna av något jobb som firman i fråga har gjort.
En bra referens från en bekant behöver ju inte vara liktydigt med att du blir nöjd om du anlitar samma byggare. Alla ställer ju olika höga krav på finishen på det utförda arbetet.
 
ACME skrev:
Om arbetet är korrekt utfört så har försäkringsbolagen ingen rätt att neka till ersättning, oavsett om det är du själv eller en icke behörig byggare som har gjort jobbet.
Att anlita en behörig byggare innebär bara att man anlitar någon som har betalat för en kurs, men man vet inte om han lärde sig något under den. Behörighet är ingen kvalitetssäkring.

Att byggaren har en entreprenadförsäkring (i vilken ansvarsförsäkringen ingår) är desto viktigare då den kan täcka stora kostnader om byggaren klantar sig.
Håller med Acme till fullo ....att inte vara "behörig" innebär inte att man inte är seriös hantverkare,kan även vara att man inte vill/har råd att betala den "lilla" slant dom begär....bara för att stå med på en lista !!!!!
Så länge arbetet är utfört enl. tillverkaren av fuktspärren "utförande specifikationer" annses arbetet vara hanverka mässigt utfört....då kan försäkringsbolagen ( dvs ditt och hantverkarens ) inte motsäga sig ersättning ,om olyckan (mot förmodan :) ) skulle vara framme. Men som Acme säger ,det viktigaste av allt är att företaget/hantverkaren har f-skatt och är verksamhetsförsäkrad .
 
Tipsar om en bra sajt till som fungerat mkt bra för mig åtminstone (i Stockholm): http://www.hantverkarguiden.se

Dessa sajter löser ju det första problemet - att överhuvudtaget hitta en hantverkare. Nästa problem är ju, som flera redan varit inne på, hur man vet att hantverkaren är bra... (och prisvärd)
 
Det jag tycker att du ska göra är att ringa ditt försäkringsbolag och höra vad dom tillåter och rekommenderar. Sedan ska du ha det skriftligt. Oavsett vad som ingår i din försäkring nu, kan komma att ändras den dagen (som förhoppningsvis aldrig kommer) något händer. Försäkringsbolagen ändrar, vrider och vänder på alla regler, inkl. sina egna, så mycket de bara kan för att slippa betala ut några pengar. Det spelar ingen roll vilka tätskikt och övriga material du använt. Inte heller vilka auktoriseringar de firmor du anlitar har spelar någon roll.

Sammanfattningsvis: Kräv skriftligt intyg från ditt försäkringsbolag på vilka material, tillverkare, hantverkare, tillvägagångsätt, etc de godkänner och tar ansvar för.

De är vad jag lärt mig efter mina år i byggbranschen, med en del försäkringsjobb bakom mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.