Hej!
Har en ivt633 som slutade ge ut värme till elementen igår. Vi har fjärrvärme inkopplat. Framledningstemperatur runt 27 grader.
Tänkte ställa om till nödstyrning men kan inte skruva på Shuntventil 1 (2an går dock fint, den nedre av dem två i bifogad bild). Skruvade loss motorn och försökte skruva med en skiftnyckel men den sitter stenhårt.
Tips på hur man får den att röra på sig? 5-56?
Har en ivt633 som slutade ge ut värme till elementen igår. Vi har fjärrvärme inkopplat. Framledningstemperatur runt 27 grader.
Tänkte ställa om till nödstyrning men kan inte skruva på Shuntventil 1 (2an går dock fint, den nedre av dem två i bifogad bild). Skruvade loss motorn och försökte skruva med en skiftnyckel men den sitter stenhårt.
Tips på hur man får den att röra på sig? 5-56?
Provade spraya med silikonspray (se bifogad) samt vicka men den sitter super hårt till skillnad från den nedanför som man kan vrida med handen.J Josth skrev:
Jag lyckades dock skruva lite vilket verkar lett till att värmen kom ut, men känns som att denna inte ska sitta såhär hårt i framtiden
Kan du förklara lite närmare, startade upp efter lite vickande o värmen är borta :/J Josth skrev:
Värmevatten gt3:3 är nere på 29,9
Så här såg det ut innan jag skruvade på motorn och efter slagit på värmepumpen så gick den först ner till min och sedan vandrat upp till max... Vad gör jag för fel?
Markeringen på axeln brukar peka på det hållet där klaffen i shunten står. Dvs pekar markeringen mot tanken så är klaffen/shunten stängd mot tanken och pekar den mot returröret är shunten stängd mot returen.
Hänger nog inte riktigt med nu, menar du markeringen som den röda strecket på ratten eller bara på ventilen i sig?J Josth skrev:
Följdfråga, kan jag skruva hur mkt som helst på ventilen utan att något händer? Dvs man gängar inte ut den på något sätt?