Har problem med värmen i ett kedjehus byggt 1980. Vi har fjärrvärme via en undercentral. Värme kommer till huset men sedan tar det i princip stopp. Det är antingen ingen värme alls eller väldigt lite värme i samtliga radiatorer. Har luftat alla radiatorer.

Några slingor har som sagt lite värme på radiatorerna. Drygt 20-25 grader men andra är som sagt iskalla.

Har haft VVS-tekniker här för felsökning men det gav inget resultat förutom en dyr räkning. Har läst på mycket om balansering av värmesystem men det är lite svårt när det knappt finns någon värme att balansera.

Hur ska jag börja felsöka detta?
 
Bilder på fjv-centralen är ett måste.

Är det bara värmen som strular?
Fungerar tappvarmvattnet som det ska?
 
Det är bara värmen som strular. Tappvattnet fungerar.

Värmesystem med rör, mätare, ventiler, text "Tillopp fjärrvärme 4 st slingor."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på värmecentralen i villan. Fjärrvärmen förgrenar sig här till 4 slingor. Dessa är samtliga 45 grader. Mätt med en temperatursensor tejpad på rören.

Radiator med rör, märkt för vinkelinställning, i ett rum, ser gammal ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En slinga dyker upp här i hallen och förgrenar sig på ytterligare 3 slingor. (Röret som håller 45 grader är troligtvis det som kommer från centralen). Redan här är temperaturen minst halverad. Mäter man temperaturen på första radiatorn på dessa slingor är de ca 20 grader. Resterande radiatorer är iskalla.

Kanske är dum fråga men när jag får 45 grader in i villan. Borde jag då kunna få 45 grader ut i samtliga radiatorer?

Diagram över fjärrvärmeanslutningar till radiatorer i olika rum i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en karta över alla slingor så som jag lyckats luska ut det. Jag tror det ska stämma.
 
Redigerat:
Rafael Ospino
H herrgurka skrev:
Det är bara värmen som strular. Tappvattnet fungerar.

[bild]

Här är en bild på värmecentralen i villan. Fjärrvärmen förgrenar sig här till 4 slingor. Dessa är samtliga 45 grader. Mätt med en temperatursensor tejpad på rören.

[bild]

En slinga dyker upp här i hallen och förgrenar sig på ytterligare 3 slingor. (Röret som håller 45 grader är troligtvis det som kommer från centralen). Redan här är temperaturen minst halverad. Mäter man temperaturen på första radiatorn på dessa slingor är de ca 20 grader. Resterande radiatorer är iskalla.

Kanske är dum fråga men när jag får 45 grader in i villan. Borde jag då kunna få 45 grader ut i samtliga radiatorer?

[bild]
Här är en karta över alla slingor så som jag lyckats luska ut det. Jag tror det ska stämma.
Det hela ser märkligt ut. Var sitter värmeväxlarna? Men du har rätt i att du skall kunna få ut samma temperatur i radiatorerna som du sänder ut från undercentralen försåvitt det inte är stopp någonstans.
Har det fungerat tidigare så är det inte omöjligt att det ansamlats så mycket beläggningar i vissa slingor att det inte är något flöde genom dessa. Hur ser vattnet ut?
 
Rafael Ospino
Demmpa Demmpa skrev:
TS har ett "Sekundärsystem utan egen fjärrvärmecentral", se en bit ner på sidan,
[länk]

Så värmeväxlarna sitter någonstans inom samfälligheten.
Ja men då så, varför håller TS på och kladdar med detta? Tekniska Verken äger ju centralen och bär således ansvaret även för sekundärsidan! Det är ju bara att felanmäla!
Klipp: "Du som har sekundärvärme kan inte teckna serviceavtal eftersom centralen ägs och sköts av Tekniska verken. Men självklart är du alltid välkommen att kontakta oss vid frågor."
 
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Ja men då så, varför håller TS på och kladdar med detta? Tekniska Verken äger ju centralen och bär således ansvaret även för sekundärsidan! Det är ju bara att felanmäla!
Klipp: "Du som har sekundärvärme kan inte teckna serviceavtal eftersom centralen ägs och sköts av Tekniska verken. Men självklart är du alltid välkommen att kontakta oss vid frågor."
Ingen mer än TS vet vilket fjv-bolag det är.
Ingen mer än TS vet vem som äger vad.
Jag vet inte om TS bor i Linköping med omnejd.

Jag tog bara den siten som exempel på vilken typ av system som TS har.
 
H herrgurka skrev:
[bild]

En slinga dyker upp här i hallen och förgrenar sig på ytterligare 3 slingor. (Röret som håller 45 grader är troligtvis det som kommer från centralen). Redan här är temperaturen minst halverad. Mäter man temperaturen på första radiatorn på dessa slingor är de ca 20 grader. Resterande radiatorer är iskalla.

Kanske är dum fråga men när jag får 45 grader in i villan. Borde jag då kunna få 45 grader ut i samtliga radiatorer?
Dessa fyra rör samt fördelare ska hålla samma temperatur,
Radiatortermostat felinställd, värmer ojämnt, med röda markeringar som illustrerar temperaturfördelningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När de inte gör det så är det läckage mellan rör och nedre fördelaren.
Eller stopp i rör/fördelare.

Rören från den övre fördelaren gå genom undre fördelaren, undre fördelaren går runt rören från övre fördelaren.

Detta fördelarbygge går att ersätta med två separata fördelare varav den ena får gå utanför den andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
herrgurka
  • Laddar…
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Ja men då så, varför håller TS på och kladdar med detta? Tekniska Verken äger ju centralen och bär således ansvaret även för sekundärsidan! Det är ju bara att felanmäla!
Klipp: "Du som har sekundärvärme kan inte teckna serviceavtal eftersom centralen ägs och sköts av Tekniska verken. Men självklart är du alltid välkommen att kontakta oss vid frågor."
Det är en samfällighet som äger undercentralen och anledningen att jag kladdar med den är att värmen inte fungerar som den ska. Värmen verkar ju komma in till villan så det borde väl vara där problemet ligger?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dessa fyra rör samt fördelare ska hålla samma temperatur,
[bild]
När de inte gör det så är det läckage mellan rör och nedre fördelaren.
Eller stopp i rör/fördelare.

Rören från den övre fördelaren gå genom undre fördelaren, undre fördelaren går runt rören från övre fördelaren.

Detta fördelarbygge går att ersätta med två separata fördelare varav den ena får gå utanför den andra.
Har testat att öppna tillopp och retur helt på alla radiatorer i huset och då kommer skaplig värme till de tre första slingorna. Radiatorerna efter fördelaren (typ halva huset) är kalla. 15-20 grader så det verkar ju vara något där.
 
Är det vanligt att dessa förgreningar börjar läcka efter 40 år?
 
Rafael Ospino
H herrgurka skrev:
Det är en samfällighet som äger undercentralen och anledningen att jag kladdar med den är att värmen inte fungerar som den ska. Värmen verkar ju komma in till villan så det borde väl vara där problemet ligger?
Nej, inte nödvändigtvis. Du får ju onekligen in vatten som håller 45 grader, men det går ju inte ut i samtliga radiatorer. Frågan är hur värmen fördelas mellan de olika husen. Sitter det en stamregleringsventil till varje hus kan det antingen vara stopp i din eller så har grannarna ställt om så de får ett större flöde än du får. Du får då in vatten som håller 45 grader men inte med tillräckligt flöde för att hålla temperaturen i samtliga slingor.
Om det är så att varje hus har en egen cirkulationspump kan det vara fel på din.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Idag kom det en person från styrelsen i föreningen för att prata om värmen. Enligt honom så beror problemet förmodligen på torkade packboxar i ventilerna på radiatorerna.

Jag är lite fundersam över detta. Det är lite märkligt att samtliga packboxar (6 st) i just en slinga lägger av. Om det skulle vara packboxarna så borde väl ändå vattnet fram till radiatorerna vara den maximala framledningstemperaturen?
 
Be styrelsen, att de tar in en sakkunnig VVS:are.
 
Eftersom det är FJV så finns ingen begränsning på ett uttag, det kan spola rakt ut och FJV håller tempen ut, så att någon läcka på några element skulle be lägre värme är bara nys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.