Skulle kolla var det var för isolering mellan våningarna nu när jag skulle sänka taket för elen.
När vi borrade ett hål i trätaket under spännpappen rann det ur sand, såg nästan ut som strandsand.

Är det någon som varit med eller kan något om det?

Huset är från -52 :confused:
 
Haha, ingen aning, låter inte så optimalt, nu finns det ju olika sorters stränder så jag vet inte riktigt vad du menar, men är det luftigt sand så är det säkert inte så himla tokigt som det kan låta, men jag har faktiskt inte ingen aning, men jämför lite med lättbetong... kanske U=1-2 :) fast det är ett höftskott :D
 
Nu är det ju i ett mellanbjälklag vad jag förstår, så den värmeisolerande förmågan är inte viktig. Ljudisolering däremot, och rent intuitivt känns det som att sand skulle vara bra på detta. Nu kommer säkert Zankan kalla mig amatör och börja använda en massa tekniska termer för att förklara att jag har fel. :)
 
Har du en skorsten i närheten? Vi rev hela murstocken i den gamla ladugården och där den gick upp genom mellanbjälklaget var det ett fack med sand runt. I resten av taket är det sågspån.
Jag tror att det var "brandskydd" helt enkelt.
Vi har inte krupit runt och kollat vid skorstenarna i huset än :)
 
Flytande golv på sand är en relativt vanlig konstruktion både i flerbostadshus och i villor (platta på mark). Fördelen i flerbostadshus är att i och med att golvet är frikopplat från resten av konstruktionen minskas stomljudsbuller kraftigt. Nackdelar är bl.a. att sanden har en tendens att flytta på sig över tiden, vilket gör att det kan bildas till synes omotiverade bucklor i golvet.

När det gäller flytande golv på sand i en platta-på-mark-konstruktion så är det en riskkonstruktion för mögel och andra fuktproblem.
 
Ja, parkettgolv i sand har man hört talas om. Är det parkett på andra våningen?
 
Vi har sand i alla bottenbjälklag mot torpargrund... Hus från sekelskiftet. Visst det blir stumt och tungt men inte isolerar det speciellt bra.
 
jon_h skrev:
Nu är det ju i ett mellanbjälklag vad jag förstår, så den värmeisolerande förmågan är inte viktig. Ljudisolering däremot, och rent intuitivt känns det som att sand skulle vara bra på detta. Nu kommer säkert Zankan kalla mig amatör och börja använda en massa tekniska termer för att förklara att jag har fel. :)
Tvärt om Jon sand är kanon!
 
Skönt att min magkänsla hade rätt någon gång i det här ämnet. :)
 
Ja, det är parkett på andra våning. Men det är ju bara lite sand mellan, golvet ligger inte på det.
 
Min kåk har 3 cm torr sand och kalkblandad kutterspån i mellanbjälklaget +1" spontat furuplank som golv enligt "husdokumentet" som finns kvar sen 1956!:cool:Ett Vetlandahus,Enplans med källare.
 
Enligt Gysinge-böckerna används/användes just sand i innertak mellan våningar för att dämpa stegljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.