Hej,

Jag renoverade nyligen min lägenhet från tidigt 50-tal. I det så rev jag bl.a. väggar och det gamla köket, i det gamla köket hade man ett ventilationsschakt som gick från skafferiet vidare rakt ut från lägenheten. Hela detta schaktet är borttaget och öppningen är helt öppen. Jag har en temporär lösning som inte.

Vidare, så verkar jag ha installerat fel typ utav köksfläkt som skapar ett konstant drag. När jag öppnar exempelvis balkongdörren så ökar draget avsevärt. Går det att sätta in något som stryper flödet när fläkten är avstängd?

För det tredje, så uppmäter temperaturen i sovrummet till omkring 18 grader. All värme är helt OK och de vattenburna elementen brummar på. Dock upptäckte jag igårkväll att ventilations-donet som sitter ovanför fönstret (silverfärgat, en lång rektangulär kub med två switchar på varsin sida) är genomfruset och alldeles isigt, dvs på insidan av lägenheten. Det känns som oavsett läge på switchen så tillförs lika mycket luft oavsett. Jag ska nu efter jobbet köpa nya tätningslister till fönstret för att se om det kan hjälpa något, men har svårt att tro att problemet ligger där.

SUMMA SUMMARUM

Vad kan jag göra för att höja värmen i lägenheten? Jag har letat frenetiskt efter ett ventilationsdon som är STÄNGBART så att jag slipper ett ventilationsschakt som sprutar in kalluft. Har ingen lust att ta dit föreningen innan jag har åtgärdat det som jag kan göra (exempelvis ventilationsdonet, som dom annars kommer anmärka på att anledningen till den låga temperaturen kommer ifrån, vilket den inte gör eftersom det är väl tätt just nu men ingen långvarig lösning)
 
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
Vidare, så verkar jag ha installerat fel typ utav köksfläkt som skapar ett konstant drag.
Lika mycket luft som fläkten drar ut kommer ju sugas in utifrån, har du ändrat förutsättningarna i lägenheten med tex annan fläkt kommer det bli fel.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Lika mycket luft som fläkten drar ut kommer ju sugas in utifrån, har du ändrat förutsättningarna i lägenheten med tex annan fläkt kommer det bli fel.
Varav att jag ställer frågan; Går det att sätta in något som stryper flödet när fläkten är avstängd? för att motverka problemet

Att köpa en ny fläkt som stryper flödet när den är avstängd är också ett alternativ, men jag kan inte googla mig fram till vad den typen av köksfläkt kallas.
 
Jo, men du kan inte hålla på och greja med din lägenhet då det påverkar alla i huset, har ni centralfläkt tex så får alla andra högre flöde om du stryper. Enda rätta är att föreningen ser över vad som behövs göras.
 
Du skall nog ha en Franke alliance om ni har centralfläkt för imkanalen. Den har tätt spjäll så slipper du dra in en massa (kall)luft.
 
BirgitS
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
I det så rev jag bl.a. väggar och det gamla köket, i det gamla köket hade man ett ventilationsschakt som gick från skafferiet vidare rakt ut från lägenheten. Hela detta schaktet är borttaget och öppningen är helt öppen. Jag har en temporär lösning som inte.
Lite svårförståeligt, men skafferiventilen ska tätas så att det inte kommer in någon luft. Temporärt kan man väl göra det hyfsat genom att stoppa in en plastkasse som man fyller upp med t.ex. textilier så att det tätar mot sidorna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite svårförståeligt, men skafferiventilen ska tätas så att det inte kommer in någon luft. Temporärt kan man väl göra det hyfsat genom att stoppa in en plastkasse som man fyller upp med t.ex. textilier så att det tätar mot sidorna.
Hej! Ser att hela meddelandet inte följde med.

Jag har en temporär lösning som inte kan vara kvar permanent. Lösningen är den du beskriver, ungefär :) Jag vill göra den permanent med ett ventilationsdon, men kan inte för allt mitt googlande hitta ett stängbart don.

När jag har pratat med föreningen så får jag inte täppa för ventilationshålet pga att ventilationen tillhör just föreningen, och att vid en OVK-besiktning kan det bli kostsamt att återställa.
 
BirgitS
Skafferiventilen var inte avsedd att ventilera bostaden utan bara kyla ner skafferiet under vinterhalvåret, så den är egentligen inte en del av ventilationssystemet. Man ska inte heller ha tilluft i kök.

Tallriksventil och klaffventil har jag sett i kallskafferier och de går att stänga till helt. Men sen vill man kanske täta själva kanalen också så att vattenånga i luften inte kondenserar på ventilen när det är rejält kallt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Du skall nog ha en Franke alliance om ni har centralfläkt för imkanalen. Den har tätt spjäll så slipper du dra in en massa (kall)luft.
Tack, bra tips! Dom var dock inte särskilt vackra att titta på :(
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skafferiventilen var inte avsedd att ventilera bostaden utan bara kyla ner skafferiet under vinterhalvåret, så den är egentligen inte en del av ventilationssystemet. Man ska inte heller ha tilluft i kök.

Tallriksventil och klaffventil har jag sett i kallskafferier och de går att stänga till helt. Men sen vill man kanske täta själva kanalen också så att vattenånga i luften inte kondenserar på ventilen när det är rejält kallt.
Så, trots att föreningen har sagt nej - så torde jag få göra det ändå? Dvs att beslutet inte ligger hos dom? Tilluft har jag ju ovanför fönstren i små ventiler.
 
BirgitS
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
Så, trots att föreningen har sagt nej - så torde jag få göra det ändå? Dvs att beslutet inte ligger hos dom? Tilluft har jag ju ovanför fönstren i små ventiler.
För mig så låter det som att styrelsen antingen inte förstod vad det gällde eller inte har förstått hur ventilationssystemet ska fungera. Du kanske kan fråga en gång till och då fråga typ om det verkligen är meningen att det ska vara en massa tilluft i köket eftersom rekommendationerna är att det inte finns någon tilluft alls i kök?

Alternativt be att få reda på vilket företag som gör OVK i huset och då kontaktar en ventilationsexpert där och ber om ett utlåtande om vad du ska göra. Det kostar väl några tusen men sen har du ju ditt på det torra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
Så, trots att föreningen har sagt nej - så torde jag få göra det ändå? Dvs att beslutet inte ligger hos dom? Tilluft har jag ju ovanför fönstren i små ventiler.
Har du bild på detta? Det låter som att du ska sätta igen den gamla ventilen i fd skafferiet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du bild på detta? Det låter som att du ska sätta igen den gamla ventilen i fd skafferiet.
Det är inte mycket att titta på, ett schakt som är helt öppet utåt. Fanns ett getingbo där förut som jag hade bort när jag rev det gamla skafferiet. Sitter längst upp vid taket rätt nära fönstret, en öppning ~20x20cm.
 
Filiplindelof Filiplindelof skrev:
Det är inte mycket att titta på, ett schakt som är helt öppet utåt. Fanns ett getingbo där förut som jag hade bort när jag rev det gamla skafferiet. Sitter längst upp vid taket rätt nära fönstret, en öppning ~20x20cm.
Ok. Det blir mest troligt inte godkänt att lämna det på så sätt vid en ovk. Bygg igen ventilen/hålet permanent.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För mig så låter det som att styrelsen antingen inte förstod vad det gällde eller inte har förstått hur ventilationssystemet ska fungera. Du kanske kan fråga en gång till och då fråga typ om det verkligen är meningen att det ska vara en massa tilluft i köket eftersom rekommendationerna är att det inte finns någon tilluft alls i kök?

Alternativt be att få reda på vilket företag som gör OVK i huset och då kontaktar en ventilationsexpert där och ber om ett utlåtande om vad du ska göra. Det kostar väl några tusen men sen har du ju ditt på det torra.
Jag vet att vi hade OVK-besiktning i somras och att vi inte kommer ha det igen förrän om 6 år, och planen är att jag inte kommer bo kvar här då - så jag tar nog mina chanser. Dina ord är betryggande.

Stort tack för feedback!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.