H
Clarken37 skrev:
Hej!

Har tagit in offerter för fönsterbyte från tre stora fönsterfirmor i Stockholm.

Tycker dessa är galet saltade. När jag delar arbetskostnaden med antal timmar per person som firmorna estimerar så hamnar det uppemot 2000 kr per arbetad timme och person.

Dessutom vägrar de allt annat än att få använda och fakturera för sina ”egna” fönster. Samma fönster går att köpa online för 30-40% lägre pris än deras offerter.

Är det någon som har erfarenheter av att köpa fönster själv och låta en snickare installera dem? Har ett par bekanta som gjort detta och kommit ned väldigt mycket i pris kontra fönsterfirmorna? Vore spännande att ta del av!
Anlita en bra snickare, 6 fönster, 1 altandörr och 2xdubbla balkongdörrar, 2 man 1 dag, dag 2, 1 man en halv dag för foder runt fönster och dörrar. Fönsterbläck en halv dag, 1 man.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Anlita en bra snickare, 6 fönster, 1 altandörr och 2xdubbla balkongdörrar, 2 man 1 dag, dag 2, 1 man en halv dag för foder runt fönster och dörrar. Fönsterbläck en halv dag, 1 man.
De tog även ut de gamla fönstren och reglade upp nytt på några ställen på den tiden. Fönster och dörrar som sitter i under- och övervåning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
De tog även ut de gamla fönstren och reglade upp nytt på några ställen på den tiden. Fönster och dörrar som sitter i under- och övervåning.
Jag fick mycket varierande offerter, en av offerterna som vi fick där beräknade hantverkarna 14 dagars jobb! Det var varierande priser på offerterna så det slutade med att vi tog in en duktig snickare från en annan stad som vi visste var bra och seriös.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi anlitade snickare för byte av tre fönster och en altandörr som vi köpte in själva. Jag tyckte att det kostade skjortan ändå, kring 20 000 för arbetet. Två killar stod och slet i två dagar, inklusive uppbyggnad och nedmontering av en liten byggställning. Det var rätt stora fönster (14 höga och 12-16 breda), och huset är gammalt så det var väl inte helt rättframt.

Vi bor i Huddinge och tog in offerter från två lokala firmor. Den andra firman gav offert via mail och den var så hög att jag svarade och frågade om dom hade räknat in själva fönstren också i priset. Jag fick aldrig något svar på det, så dom slapp byta fönster åt oss.

När badrummet renoverades bytte hantverkaren fönstret helt själv, men det fönstret var bara hälften så stort.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
M mrsnhp skrev:
Vi anlitade snickare för byte av tre fönster och en altandörr som vi köpte in själva. Jag tyckte att det kostade skjortan ändå, kring 20 000 för arbetet. Två killar stod och slet i två dagar, inklusive uppbyggnad och nedmontering av en liten byggställning. Det var rätt stora fönster (14 höga och 12-16 breda), och huset är gammalt så det var väl inte helt rättframt.

Vi bor i Huddinge och tog in offerter från två lokala firmor. Den andra firman gav offert via mail och den var så hög att jag svarade och frågade om dom hade räknat in själva fönstren också i priset. Jag fick aldrig något svar på det, så dom slapp byta fönster åt oss.

När badrummet renoverades bytte hantverkaren fönstret helt själv, men det fönstret var bara hälften så stort.
Vi hade alla fönster och dörrar vilket vi var tydliga med. Vi funderade också på att fråga, vilka fönster de hade valt gällande den offerten där det skulle ta 14 dagar att byta fönster. Det var så horribelt men vi struntade i att fråga. Vi svarade aldrig på deras offert.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi hade alla fönster och dörrar vilket vi var tydliga med. Vi funderade också på att fråga, vilka fönster de hade valt gällande den offerten där det skulle ta 14 dagar att byta fönster. Det var så horribelt men vi struntade i att fråga. Vi svarade aldrig på deras offert.
Som jämförelse tog det en förmiddag att byta sju st källarfönster. Visserligen är de betydligt mindre och kräver inte byggställning, men jag förstod aldrig vad det var som tog sådan tid med att byta tre större fönster och en altandörr. Jag var hemma men stod ju inte och kollade över axeln på vad dom pysslade med. Poängen med att anlita någon är ju att man själv kan jobba med sitt under tiden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Alltså det där med foder och lister. Om det är ett enda fönster så tar det säkert minst en timma. Men gäller det flera fönster så går det väldigt fort, per fönster. Detta då med en erfaren snickare. Personligen skulle jag som amatör räkna med en dryg timme per fönster för foder och lister.

Anlita en snickare som du får väldigt bra rekommendationer för, och anlita på löpande räkning. Litar du inte tillräckligt på hantverkaren för att våga löpande räkning, så är det fel hantverkare. Min erfrenhet är att de riktigt duktiga snickarna ogillar att jobba på fast pris, de får dåligt samvete om jobbet går för bra, så deras vinst blir "orimlig". Samtidigt så måste även en bra hantverkare ta till riskmarginal vid fast pris.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Alltså det där med foder och lister. Om det är ett enda fönster så tar det säkert minst en timma. Men gäller det flera fönster så går det väldigt fort, per fönster. Detta då med en erfaren snickare. Personligen skulle jag som amatör räkna med en dryg timme per fönster för foder och lister.

Anlita en snickare som du får väldigt bra rekommendationer för, och anlita på löpande räkning. Litar du inte tillräckligt på hantverkaren för att våga löpande räkning, så är det fel hantverkare. Min erfrenhet är att de riktigt duktiga snickarna ogillar att jobba på fast pris, de får dåligt samvete om jobbet går för bra, så deras vinst blir "orimlig". Samtidigt så måste även en bra hantverkare ta till riskmarginal vid fast pris.
Har försökt kolla med bekanta men får tyvärr inga jättebra referenser. Hade en bra snickare själv tidigare men han har krackelerat totalt.
 
Mats-S
Clarken37 skrev:
Sen borde man ju rimligen kunna pruta lite när det gäller snickare idag. Tror inte alla får jobb om de ska ha 700kr per timme ens i Stockholm.
Dom välrenommerade skickliga snickarna som med rätta kan kalla sig hantverkare har alltid jobb, oavsett konjukturen i byggbranchen.

Nu är det ju ingen rocket science att byta fönster om förutsättningarna är som du beskriver dom (?), men jag kan garantera att går du enbart på billigaste priset utan referenser så kan en klåpare misslyckas med även det enklaste jobbet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Har försökt kolla med bekanta men får tyvärr inga jättebra referenser. Hade en bra snickare själv tidigare men han har krackelerat totalt.
Bättre att vänta på en bra snickare än att ta någon vem som helst som det blir en massa problem med. Dessutom tar det längre tid än att vänta på en bra snickare. Dvs. när snickaren gör fel och måste göra om, plus all frustration under den tiden. Lyssna med vänner, bekanta, kollegor osv. Vem som är en duktig snickare på fönsterbyte, en bra snickare kan vara bra på att sätta panel och urkass på fönsterbyte.
 
MrJay
Anlita snickare du tror på, alla dagar i veckan! Jag betalade till fönsterfirman för installation - det kostade 3ggr. mer än vad mina snickare offererade och jag fick sämre resultat. Fick jaga fönsterfirman i ett år att fixa snedinstallerade dörrar, felaktiga tätningar etc…
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
MrJay MrJay skrev:
Anlita snickare du tror på, alla dagar i veckan! Jag betalade till fönsterfirman för installation - det kostade 3ggr. mer än vad mina snickare offererade och jag fick sämre resultat. Fick jaga fönsterfirman i ett år att fixa snedinstallerade dörrar, felaktiga tätningar etc…
Exakt min erfarenhet. Hade som sagt en snickare förut som jag tyvärr inte kan lita på längre. Han offererade 1/3 av vad fönsterfimorna gjorde
 
Bytte fönster 2022 med en stor fönsterfirma i Göteborgsområdet,
Tog två man en (lång) arbetsdag att byta 12 fönster och 2 dörrar, sen gick det runt en vecka till för alla foder/smygar/plåtar. (Lite svårt att räkna exakt då de åkte en del fram och tillbaka)

Tror priset per fönster va ungefär som bygghemma och timkostnaden landade på typ 600-800.-
Snart två år senare jagar jag dom fortfarande för att få klart det sista (borde hållit betydligt mer pengar än vad jag gör)

Om jag någonsin byter fönster igen blir det genom lokal hantverkare
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Att sätta smygar, salning och foder är egentligen inte så svårt. Jag gjorde ett par rum själv vid ett senare tillfälle, fönster och dörrar.

Köpte en Makita bordssåg på Jula och kunde enkelt klyva allt i rätt bredd med fina snitt. Gick definitivt plus på den affären.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
Karl.s Karl.s skrev:
Bytte fönster 2022 med en stor fönsterfirma i Göteborgsområdet,
Tog två man en (lång) arbetsdag att byta 12 fönster och 2 dörrar, sen gick det runt en vecka till för alla foder/smygar/plåtar. (Lite svårt att räkna exakt då de åkte en del fram och tillbaka)

Tror priset per fönster va ungefär som bygghemma och timkostnaden landade på typ 600-800.-
Snart två år senare jagar jag dom fortfarande för att få klart det sista (borde hållit betydligt mer pengar än vad jag gör)

Om jag någonsin byter fönster igen blir det genom lokal hantverkare
Har haft en del projekt med fast pris med större firmor. Alla säger att det är så skönt att veta exakt vad det kommer kosta.

När jag har klockat deras faktiska arbetstimmar och delat det med arbetskostnaden före rot så hamnade det alltid runt 1500-2000 kr per timme.

Jag förstår att man vill lägga på lite för att ge ett fast pris men 200-300%??

Har lagt ut jobbet nu för att se gensvaret och får otroligt många svar mot vad jag har fått tidigare år så verkar som snickarna nu börjat bli sugna på jobb i Sthlm. Borde finnas prutmån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.