Halloj!

Har en innerdörr som vi vill byta plats på av praktiska skäl och maximera boytan något. Den ska flyttas till annan dörröppning där det nu finns foder men ej dörrkarm eller tröskel.

Det är i en fastighet från 1920 så mycket är original och inbyggt/inmålat sedan länge, vilket såklart jävlas lite extra när man gör om :)

Jag har kollat lite videos online och det verkar ju inte jättesvårt (?) att:

Bef dörrplacering
- Ta loss foder försiktigt, ev skador repareras och målas.
- Ta loss tröskel med golvskyddsplatta och kofot
- Ta loss dörrkarm (antar att det är spikat men kan kapa med multitool för att inte förstöra karmen onödigt mycket)

Ny dörrplacering
- Ta loss foder försiktigt, ev skador repareras och målas.
- Ev anpassa storlek öppning, tydligen en justeringsmån 1-2cm runtom mellan karm och öppning
- Montera dörrkarm och få rätt lod och våg
- Montera tröskel
- Hänga på dörr

Sätta tillbaka foder.
Spackla, slipa, måla, göra snyggt.
Dörrplacering ska vara samma på ny dörr som bef. högerhängd.

Har jag missat nåt?
Nån som gjort liknande och har tips på dos & dont's?
Eller inte göra det och ringa in snickaren istället ;)


Tack för förhand,
/G
 
  • En hall med trägolv, ledande till ett rum, markerad med röda och gröna linjer, text "Bef placering", "ny placering".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn i ett rum med öppna vita garderober och en svart väska på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med öppen dörr, vit vägg, trägolv, suddig förgrund, interiör hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, träsölv, dörröppningar, textmarkeringar, gröna linjer, platsbeskrivning, kläder, växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall öppningen där dörren sitter idag vara vara kvar? Då hade jag tillverkat en ny karm på nya stället istället för att bryta bort den gamla.
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skall öppningen där dörren sitter idag vara vara kvar? Då hade jag tillverkat en ny karm på nya stället istället för att bryta bort den gamla.
Ja öppningen ska vara kvar, annars kommer vi inte in där :)
Tanken vara att lappa ihop och sätta tillbaka foder liksom den nya placeringen ser ut idag, alltså så det bara är en öppning.

Men fattar vad du menar, låta den bef karmen vara och bara ta med dörr och gångjärn och slippa riva för mycket, ingen dum idé.

Men hur lätt är det då att bygga en dörrkarm? Har du nån inspo?

EDIT! Jag googlade lite och det verkar ju inte så svårt. Satan vilket bra tips 😅 man är inte smartare än sin senaste tanke. Jättebra att slippa riva och laga i onödan. Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.