Hej! Jag planerar köpa en enkel kompressor med syfte att framförallt pumpa däck och blåsa rent i snickeriverkstaden med. Inga tryckluftsbaserade verktyg planeras. Med andra ord en tämligen basal kompressor behövs. Jag såg denna billiga på jula just nu. Tystgående är ju ett plus även om det inte direkt behövs och oljefri är ju smidigt för mina syften, men jag slogs av den låga motoreffekten på enbart 550kw. Tror ni denna enkla kan räcka för mina ändamål eller tar det 10 minuter att bara bygga upp trycket i tanken med den motorn?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...pressorer/luftkompressorer/kompressor-016453/
 
Bara att köpa, den kommer att uppfylla dina önskemål med råge.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn och 2 till
  • Laddar…
Jag har den kompressorn uppe i sommarstugan just för att blåsa rent och pumpa däck. Funkar helt utmärkt och är nästintill ljudlös om man jämför med klassiska kompressorer. Låter snäppet högre än ett äldre kylskåp.
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Tack för bra svar, det får bli en sväng till butiken med andra ord
 
Lånar den här tråden till några följdfrågor.

Är ute efter samma sak som TS, en liten och enkel kompressor som klarar pumpa däcken på bilen, fylla på luft i hydroforen och liknande enklare uppgifter.

Jag har inte så mycket isolerat förvaringsutrymme, kan en oljefri kompressor förvaras i ett oisolerat kallgarage på vintern (d.v.s. tål de att stå längre perioder i minusgrader)?

Köper man till olika kopplingar eller ingår det oftast när man köper kompressorn? Fungerar alla märken ihop med varandra, om man måste köpa till? Behöver t.ex. en sån där klämkoppling för att pumpa däck, men en annan typ till hydroforen (vet ej vad de heter, man bara "skjuter på" den).

Är exemplet nedan så litet och simpelt jag kan komma eller kan jag till och med ha något ännu mindre och simplare? Vill hålla mig under 2 000:- men utöver det får det gärna vara så smidigt och mobilt som möjligt.

https://www.computersalg.se/i/6573380/einhell-tc-ac-200-24-8-of-8-bar-180-l-min-1200-w-16-kg
 
Har min kompressor i ett oisolerat garage, det är olja i den men den klarar det utan problem. Bara den inte utsätts för väder och vind är det inga problem.
Men ska du bara pumpa och blåsa klarar du dig med en liten kompressor. Du kan tom köpa en sån här liten, den får jobba oftare när du blåser bara.

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-sol6-550-w-2000045123

Använder man kompressor några få ggr per år så kan man vänta den där extra tiden det tar.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
P placerej skrev:
Jag har inte så mycket isolerat förvaringsutrymme, kan en oljefri kompressor förvaras i ett oisolerat kallgarage på vintern (d.v.s. tål de att stå längre perioder i minusgrader)?
Rätt eller fel, men här på gården står alla kompressorer i oisolerade utrymmen. Stora åbäken som står på pall och mindre pannkakskompressorer. Har ännu inte märkt av något bekymmer, men det behöver inte betyda att det är rätt handhavande för det.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Har min kompressor i ett oisolerat garage, det är olja i den men den klarar det utan problem. Bara den inte utsätts för väder och vind är det inga problem.
Men ska du bara pumpa och blåsa klarar du dig med en liten kompressor. Du kan tom köpa en sån här liten, den får jobba oftare när du blåser bara.

[länk]

Använder man kompressor några få ggr per år så kan man vänta den där extra tiden det tar.
Tack för svar. Ja, jag har kommit fram till det, efter jag postade mitt inlägg, att den där SOL6 nog är bästa köpet för mig. Bonus att den verkar vara snäppet tystare än många andra i budgetklassen.
 
P placerej skrev:
Köper man till olika kopplingar eller ingår det oftast när man köper kompressorn? Fungerar alla märken ihop med varandra, om man måste köpa till? Behöver t.ex. en sån där klämkoppling för att pumpa däck, men en annan typ till hydroforen (vet ej vad de heter, man bara "skjuter på" den).
I teorin fungerar alla kopplingar tillsammans. I praktiken sparar man många svordomar på att köra bra kopplingar av samma märke till sina tryckluftsprylar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
I teorin fungerar alla kopplingar tillsammans. I praktiken sparar man många svordomar på att köra bra kopplingar av samma märke till sina tryckluftsprylar.
Aight. Om jag ändå ska till Biltema och köpa den där SOL6, så lär jag väl hitta vad jag söker i tillbehörsväg där, så.
 
O
O Ossian K Olsson skrev:
Här är ett annat förslag. Har en och är nöjd med formfaktorn.

[länk]
Yes, kikat på den med. Minns inte varför jag landade i att ge SOL6 en chans istället. Kanske bara var att jag har närmare till Biltema. Plus att den är lite tystare med, som sagt. Om nu specifikationerna stämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag har liknande behov som trådskaparen (pumpa däck, blåsa rent, etc). Jag skulle gärna ha en kompressor som tar rel. liten plats och tycker därför de stående modellerna är intressanta. Vad tror ni om denna: Einhell kompressor TC-AC 200/30/8 OF ? Är det någon generell nackdel med stående modeller?

Om man lägger till behovet att kunna driva en mutterknackare, vad krävs då?

Har funderat i 10 år på en kompressor men det har liksom inte blivit av, men nu kanske. Vilka tillbehör? Slangupprullare?

Tack för all hjälp!
 
Lånar den här tråden igen till en ny kompressorrelaterad fråga.

Funderar på att köpa en Makita DMP181Z, men om jag köper en eller ej beror på om jag kan använda den till att fylla på luft i hydroforen, så jag kan byta ut den mot den nuvarande kompressorn. Jag lyckas inte räkna ut på egen hand om man kan få till en adapterlösning som blir rätt.

Just nu fyller jag på luft i hydroforen med hjälp av en Biltemaslang med vad som verkar heta snabbkoppling? https://www.biltema.se/verktyg/tryc.../spiralslang-trykcluft-5-mm-x-35-m-2000028441

Går det att använda en liknande adapterkoppling till Makitan, eller finns det inga adaptrar som passar, utöver de som följer med, som är till för olika typer av däckventiler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.