Har ett mindre hyreshus med 5 lägenheter.
Har varit en mindre industri så alla lgh dörrar är väl egentligen innerdörrar, förmodligen sent 50 tal.
Köpa nya lgh dörrar kostar ju runt 10'/st och uppåt

Kan man fixa till mina dörrar så dom dels tätar för ljud bättre, ser snyggare ut och lite mer moderna = liknande en ny dörr

Inomhusmiljö med sliten grå dörr, kaklat golv, vit element och del av blå trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätningslister borde inte vara några problem.
Men ska man prova att limma nåt laminat eller är det hopplöst utan en riktigt press?

Eller har ni några andra ideer förutom att byta dörrar?
 
Vad är det för typ av dörr, klarar de brandkraven för en lägenhetsdörr?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är det för typ av dörr, klarar de brandkraven för en lägenhetsdörr?
Finns ingen klassning på dom, är väl för gamla för det.
 
Såg att isodoor har skivor man kan klä om dörrarna med, någon som provat?

Man kanske kan kapa dörren 5mm runt om och sätta en eklist runt hela dörren för att skydda kanten för laminatet?
 
nino nino skrev:
Såg att isodoor har skivor man kan klä om dörrarna med, någon som provat?

Man kanske kan kapa dörren 5mm runt om och sätta en eklist runt hela dörren för att skydda kanten för laminatet?
Nån sån lösning gjorde farsan när jag växte upp och vad jag kommer ihåg så höll det förvånansvärt bra.

Sen skulle jag föreslå nya tätningslister lite färg och nya trycken samt beslag.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det blir det så klart

Såg att det fanns brandtätning solister, det kan man ju passa på att fräsa in om man gör nya kanter.
Själva karmen är ju massivträ så den klarar garanterat 30min, frågan är om man ska sprätta baksidan och limma en gips mot utsidan för att förbättra bramdskyddet, själva ramen är också trä.
 
Kan ev få köpa några brand och ljudklassade dörrar för bra pris.
Tyvärr behöver jag 3 vänster och 3 höger och det fanns troligen bara vänster.
Dörrarna ska målas om.

Går det att ta loss tröskel och överstycke och byta plats och vända eller köpa nya gångjärn, blir då 2 nere och 1 uppe, men det går kanske att fräsa ett nytt urtag på både karm och dörr?
Eller är det bara att lägga ner och leta vidare?
Swedoor 7 S6 9*21

@findus42 är väl experten på dörrar
 
Låset såg inte heller så bra ut för en bostad. Vad tycker hyresgästernas försäkringsbolag om dessa? Är det inte hål rakt igenom i nyckelhålet?
 
Nej gamla låset gick sönder på natten till nyårsafton så satt i ett gammalt för att det skulle gå att låsa iaf.
Väldigt sällan det är inbrott i lgh/hus i byn.

Nu var det uppsnyggning av dörr eller vända en bef dörr frågan gällde inte lås eller brandklass 😄
Låset ska bytas så klart, men byter jag dörr så är det en annan låskista så jag avvaktar med att beställa ett nytt tills jag vet vad jag ska ha
 
Lite tunt att svara på. Några synpunkter.

Att vända en modern dörr är troligen inte värt jobbet. Det är för lite trä i kanternterna. För tunt faner. Svårare att lägga igen beslagshål med bra resultat. Kanske bättre ekonomi att ta tre begagnade med rätt hängning billigt och köpa tre nya där det inte stämmer.

Ommålning ger förstås bättre möjlighet. Att kunna spackla gör det mycket enklare.

Angående brandhärdning av gamla tunna massivträdörrar.
Går att göra förhållandevis enkelt.
För att sätta brandtätningslist runtom måste dörren hängas av tillfälligt.
Masterboard eller liknande brandtålig skiva monteras på en sida med polymer och några skruv med dörren hängande i karmen. Foga, spackla och måla.

Dörren blir påtagligt tyngre. Inte säkert att originalgångjärnen håller för den ökade lasten. Om så… byt gångjärn.

Mvh Findus

Mvh Findus
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu var det uppsnyggning av dörr eller vända en bef dörr frågan gällde inte lås eller brandklass 😄
Kanske värt att kolla regler så att du inte lägger ned en massa jobb på dörrar som kanske inte är godkända för en bostad.

Var det inte en massa brandskyddskrav och liknande för att klassa om huset till bostadshus?
 
findus42 findus42 skrev:
Lite tunt att svara på. Några synpunkter.

Att vända en modern dörr är troligen inte värt jobbet. Det är för lite trä i kanternterna. För tunt faner. Svårare att lägga igen beslagshål med bra resultat. Kanske bättre ekonomi att ta tre begagnade med rätt hängning billigt och köpa tre nya där det inte stämmer.

Ommålning ger förstås bättre möjlighet. Att kunna spackla gör det mycket enklare.

Angående brandhärdning av gamla tunna massivträdörrar.
Går att göra förhållandevis enkelt.
För att sätta brandtätningslist runtom måste dörren hängas av tillfälligt.
Masterboard eller liknande brandtålig skiva monteras på en sida med polymer och några skruv med dörren hängande i karmen. Foga, spackla och måla.

Dörren blir påtagligt tyngre. Inte säkert att originalgångjärnen håller för den ökade lasten. Om så… byt gångjärn.

Mvh Findus

Mvh Findus
Ja just det, tänkte att hålen var mitt på så det kvittade om man vände upp och ner på bladet
 
Slog mig att det är 2 vänster på det planet där dörren på bild är så det spelar egentligen ingen roll om det blir 3 andra dörrar då det är på nästa plan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.