Hej jag funderar om man MÅSTE issolera under garage plattan?
eller går det att gjuta direkt på en sandbädd utan cellplast eller kan plattan spricka då?.
för garaget kommer oftast vara kallt iallafall men ska jag skruva på bilen så kan jag ju bara köra igång värmen just den dagen.
 
Nej, man måste inte isolera.
 
Tänk dock på att isolering även är till för att inte temperaturen inne ska variera alltför mycket under de tider på året som temperaturväxlingarna mellan dag och natt är stora eftersom detta ger problem med fuktig miljö i garaget.
 
G
Har ingenting med att ha isolering under plattan om du inte bor på ett träsk eller där det är dåligt dränerat.
Har själv ingen isolering under mina garage.Kollade med fuktmätare.Gav inte utslag.
Hört med många som inte har isolerat plattan.Ingen fukt.
Det beror helt och hållet hur väldränerat det är,vilket är a och o.
Var över till polarn med relativt nybyggt garage med isolering och golvvärme.(Firma som gjorde arbetet)
Han visade mig hur grunden läckte värme genom kantbalken,han använde en värmepicka.
Även polarn som har stampat jordgolv.Snustorrt.
Mycket övertro på isolering under plattan.
För att en platta inte skall läcka värme så måste kantbalken vara lika tjock isolerad som väggen dvs yttersta delen av kantbalken vilket idag bara är några centimeter.Vem har 150-250 mm tjock frigolit.
 
Tack för svaren!
man kan ju komma ner lite i pris om man skippar issoleringen under plattan.
vad kan en platta på ca 50 kvm kosta att gjuta (om man gör allt under arbete samt kanten själv ) ?
vad har era plattor kostat?
 
eddy skrev:
vad har era plattor kostat?
48 kvadratmeter platta

24 ton singel: 8800 SEK
7 kubik betong: 9900 SEK
Dränering, avlopp, dagvattenrör: 3900 SEK
Cellplast (200 mm): 7000 SEK
Kantelement, kilar och spikplåtar: 7900 SEK
Fiberduk: 1000 SEK
Armeringsnät + armeringsstål + distanser: 2500 SEK

Summa: 41000 SEK
 
GR_B skrev:
Har ingenting med att ha isolering under plattan om du inte bor på ett träsk eller där det är dåligt dränerat.
Har själv ingen isolering under mina garage.Kollade med fuktmätare.Gav inte utslag.
Hört med många som inte har isolerat plattan.Ingen fukt.
Det beror helt och hållet hur väldränerat det är,vilket är a och o.
Var över till polarn med relativt nybyggt garage med isolering och golvvärme.(Firma som gjorde arbetet)
Han visade mig hur grunden läckte värme genom kantbalken,han använde en värmepicka.
Även polarn som har stampat jordgolv.Snustorrt.
Mycket övertro på isolering under plattan.
För att en platta inte skall läcka värme så måste kantbalken vara lika tjock isolerad som väggen dvs yttersta delen av kantbalken vilket idag bara är några centimeter.Vem har 150-250 mm tjock frigolit.
Det jag skrev var att dålig isolering resulterar i att innetemp följer utetemp vilket leder till fukt under de tider på året som temperaturen varierar kraftigt mellan dag och natt. Jag sa aldrig att fukten kommer från plattan.
 
Bara en fundering! Du säger att du bara kommer att ha värme på under enstaka tillfällen. Ja det kan ju stämma, men hur långt frammåt i tiden kan du se? Hade jag varit som du så hade jag isolerat med cellplast och dragit värmeslingor i förberedande syfte. Kanske du någon gång vill ha ett varmt och skönt golv att kunna ligga och meka på, kanske garaget kommer att användas som något annat utrymme, kanske nästa ägare skulle uppskatta att det är förberett och du kan lättare sälja/få mer betalt?
 
G
Förstår inte resonemanget.
Om att det är isolerat under verkstads/garage golvet så får man mer betalt en utan.
Struntsnack.
Den som köper ett hus ,köper ett för huset skull och inte ett garage.Blir ett dyrt sätt att ha ett garage.
99 % av alla som köper ett hus gör väl det för att komma ifrån en lägenhet eller vill ha ett större boende.
Om det så medföljer ett garage eller ännu bättre ett ännu större garage så är det en bonus.
Och hur många meckar i sina garage.Det är inte många procent.
Så glöm det att man får bättre betalt för isolerad platta än utan.
 
Ja jag förstår då inte ditt resonemang! Klart att ett isolerat garage gör att det blir mer lättsålt och därmed bättre betalt. Allt annat är struntsnack!

Tänk om nuvarande ägare eller nästa ägare vill ha garaget till ett annat utrymme då? Kanske som hobbyrum/verkstad, gästrum/stuga.
Till eddy! Det blir i alla fall inte sämre av att isolera plattan. Kostnaden är försumbar i det stora hela. Förbered för golvvärme även om du inte tänker använda det så har du i alla fall möjligheten i framtiden om du skulle vilja. Annars finns chansen att du ångrar dig!
 
För mig blev merkostnaden 2000:- att låta garaget få golvvärmeslang. självklart isolerade jag golvet samma som huset. riktigt små pengar om man gör det från början. värre om man ska göra om det senare.
Jag tänkte hålla alla dörrar öppna för framtiden, vem vet? man kanske behöver fler rum om inte de 300kvm man har räcker.
Vad gäller ökat värde så intresserar det mig inte. jag byggde inte för att sälja men spontant känns det som att man borde få nån spänn mer om det är isolerat.
 
S
hej!!

alltså släng på en 50mm isolering på plattan!
dumsnålt att ej lägga nåt!
cellplasten har en funktion att förhindra fukt in i plattan!
såvida du ej har sprängsten 1m under!
offast schaktar man bara ner till leradn typ 30-50 cm beroende på mycket matjord du har!
i detta läge skall du lägga cellplast!
mvh
speedomac
 
Isolera plattan med cellplast i ett garage ska du väl inte behöva om du inte ska ha konstant värme på därinne.
Tror det är lätt att få sprickbildning då. Ex vis om man använder domkraft till bilen etc.
Har själv ingen isolerad platta och ingen problem med fukt! En grej som jag tror många slarvar med är att mura
upp en kant på ca 20 cm så syllen inte står direkt mot plattan. Då kommer åxå panelen på utsidan åxå upp en
bit så den blir skyddad från stänk. Har sett många garage där ytterpanelen bara ligger ca 5 cm från backen och då kommer ju rötan som ett brev på posten efter ett par år.......
 
imported_mr skrev:
Isolera plattan med cellplast i ett garage ska du väl inte behöva om du inte ska ha konstant värme på därinne.
Tror det är lätt att få sprickbildning då. Ex vis om man använder domkraft till bilen etc.
Har själv ingen isolerad platta och ingen problem med fukt! En grej som jag tror många slarvar med är att mura
upp en kant på ca 20 cm så syllen inte står direkt mot plattan. Då kommer åxå panelen på utsidan åxå upp en
bit så den blir skyddad från stänk. Har sett många garage där ytterpanelen bara ligger ca 5 cm från backen och då kommer ju rötan som ett brev på posten efter ett par år.......
Jag tror inte det är slarv att man väljer bort sockel. Sockel är väl till för att skydda väggarna invändigt mot stänk, inte utvändigt. Hus är ofta byggda så att panelen börjar nära marken, varför skulle inte ett garage tåla det?
 
Ang. isolering eller inte är det väl individuellt men jag hade gjort det. däremot skulle jag gjuta plattan på singel och inte sand Mvh Patric
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.