Hej!

Jag funderar på att ”halvrenovera” mitt badrum. Det vill säga byta ut toalett, blandare, handfat, badkar, måla fogarna och sånt. Orsaken till detta är för att jag rent ekonomiskt i dessa tider inte kan ta att ”helrenovera” ett fullt fungerande badrum men jag vill ändå göra det lite finare och kanske även höja standarden något.
Jag har våtrumsmatta på golvet och kakel på väggarna, badrummet är enbart 2,5 kvm. Mattan är fläckad och hiskeligt ful beige färg(stambyte 1992). Men det är inga bubblor eller skador på den, turligt nog. Jag har förstått att det inte är superbra att måla en våtrumsmatta då man förstör den och därmed kan orsaka vattenskador så det är uteslutet. En kompis tipsade om microcement dock. Jag funderar alltså på att lägga microcement på golvet, upp till kaklet för att på så sätt fräscha upp golvet lite.

Nu till frågorna: på vissa ställen så står det att man kan lägga microcement på våtrumsmattor och på vissa att det inte går, är det någon här som vet om det går?
Är det någon här som har lagt microcement (kanske till och med på en våtrumsmatta) och kan berätta om ni blivit nöjda eller ej?
Tror ni att det skulle funka att lägga bara på golvet men behålla väggarna som de är?


Tack på förhand! :)
 
BirgitS
L Lina Dar skrev:
Jag har förstått att det inte är superbra att måla en våtrumsmatta då man förstör den och därmed kan orsaka vattenskador så det är uteslutet.
Det har jag inte hört om förut, däremot så är det ju alltid risk för att en mer än 30 år gammal våtrumsmatta spricker när som helst. Men en del våtrumsmattor går inte att måla.

Kan det vara så att du blandar ihop det med att lägga klinker på en våtrumsmatta?
Fix kan förstöra våtrumsmattor.
L Lina Dar skrev:
En kompis tipsade om microcement dock. Jag funderar alltså på att lägga microcement på golvet, upp till kaklet för att på så sätt fräscha upp golvet lite.
En nackdel med det är det inte längre går att se om våtrumsmattan spricker så att det blir större skador innan det upptäcks att det är en vattenskada.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag inte hört om förut, däremot så är det ju alltid risk för att en mer än 30 år gammal våtrumsmatta spricker när som helst. Men en del våtrumsmattor går inte att måla.

Kan det vara så att du blandar ihop det med att lägga klinker på en våtrumsmatta?
Fix kan förstöra våtrumsmattor.

En nackdel med det är det inte längre går att se om våtrumsmattan spricker så att det blir större skador innan det upptäcks att det är en vattenskada.
Tack för ditt svar!
Jag har läst mig till att färgen kan påverka kemikalierna i mattan. Därtill kan det mjukgörande medlet i mattan påverka färgen och därmed resultatet också. Men det kan ju vara att jag har missförstått!

Jag tänkte inte ens på att mattan kan spricka, bra poäng. Tack!
 
BirgitS
Det mjukgörande medlet är det som gör att det inte går att måla vissa mattor men efter mer än 30 år brukar det inte finnas kvar några mjukgörande medel utan mattan är hård och stel (vilket är det som gör att risken för sprickor ökar redan från 20-årsåldern). Det är tendensen att spricka med åren som gör att våtrumsmattor har en viss livslängd, försäkringsbolagen brukar räkna med ungefär 20 års teknisk livslängd.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
L Lina Dar skrev:
Tack för ditt svar!
Jag har läst mig till att färgen kan påverka kemikalierna i mattan. Därtill kan det mjukgörande medlet i mattan påverka färgen och därmed resultatet också. Men det kan ju vara att jag har missförstått!

Jag tänkte inte ens på att mattan kan spricka, bra poäng. Tack!
Lägg en ny matta, det är ju inga jättepengar för 2,5 kvm.
 
H HEM2121 skrev:
Lägg en ny matta, det är ju inga jättepengar för 2,5 kvm.
Ska jag lägga en ny matta så måste jag även riva kaklet då mattan ju går upp under kaklet och då blir det ett helt nytt badrum. Det går som jag förstått det nog inte att lägga den nya mattan på den gamla heller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det mjukgörande medlet är det som gör att det inte går att måla vissa mattor men efter mer än 30 år brukar det inte finnas kvar några mjukgörande medel utan mattan är hård och stel (vilket är det som gör att risken för sprickor ökar redan från 20-årsåldern). Det är tendensen att spricka med åren som gör att våtrumsmattor har en viss livslängd, försäkringsbolagen brukar räkna med ungefär 20 års teknisk livslängd.
Tack så mycket för infon! Då får jag tänka över det hela ett varv till
 
H
L Lina Dar skrev:
Ska jag lägga en ny matta så måste jag även riva kaklet då mattan ju går upp under kaklet och då blir det ett helt nytt badrum. Det går som jag förstått det nog inte att lägga den nya mattan på den gamla heller.
Kontakta BKR eller Säker Vatten för att få bästa råd hur du kan göra. Vad de rekommenderar, kanske måste någon kunnig komma ut och titta på ditt badrum.
 
H HEM2121 skrev:
Kontakta BKR eller Säker Vatten för att få bästa råd hur du kan göra. Vad de rekommenderar, kanske måste någon kunnig komma ut och titta på ditt badrum.
Tack så mycket för rådet☀️
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.