Hej,

Vi är nyblivna villaägare sedan ett år tillbaka.

Vi upptäckte när det började bli kallt ute att det samlas fukt(vatten) i nederkant av många av våra fönster när det är minusgrader (kallare) ute.
Vi har bytt värmekälla i huset från elradiatorer under varje fönster till att använda luft/luft värmepump, så detta kan förklara varför vi först upptäckte det nu, när kylan från fönstret inte värms underifrån.
Huset är byggt med självdrag och vägen "ut" ur huset finns i kök, tvättstuga och toalett. Ingen kamin eller skorten finns i huset. Paxfläkt finns i toalett/dusch men denna går bara när vi själva aktiverar den.

Jag kontrollerade vilka vägar "in" i huset som fanns och fann att det inte fanns några, har då i November satt in två velcoventiler i huset och har fått ned fuktigheten en del, men den kvarstår. Så då är min fråga till er, skall jag på något sätt försöka att forsera ut luften i form av att installera konstansfläkt i någon av våra utkanaler?

Tack på förhand.

/Michael Björnberg
 
  • Gilla
Jmmadeleine
  • Laddar…
Har du kollat vad du har för luftfuktighet. Min gissning är att du ligger på tok för högt och pga att du inte längre har radiatorer under fönstren så märker du det.

Vi har golvvärme och över 20cm djupa smygar och ingen fukt.
 
Just nu har vi 42%. Vet inte hur detta står sig i paritet, men det känns inte oroväckande.

/Michael
 
42 är inte speciellt högt. Om du kollar här i forumet så hittar du flera trådar på detta ämne. Läs även på om daggpunkt. Dvs om temperaturen på glasets insida är under daggpunkten så får du imma. Så variabler i ekvationen är fuftfuktighet, och hur bra isolerade fönstren är, samt givetvis hur bra luftväxling du har.

Tyvärr har många som bytt till värmepump drabbats av detta. Är det så fuktigt att du riskerar röta i karmen?
 
Det behöver inte alls vara relaterat till luftfuktigheten inomhus.

I våran gamla dragiga timmerkåk så har vi ett burspråk, i det sitter det 4 gamla kopplade fönster.
När det blir kallt får vi också lite fukt i nederkant på 2 av dem.
Vi använder inte elementet i burspråket eftersom luft-pumpen värmer denna våning.

Jag tror helt enkelt att det beror på att du har 2-glas fönster och inget varmt element under dem.
Om du slår på elementet ett tag borde fukten försvinna.
Kontrollera även tätningslisterna runt innerbågen.
Läcker det in kall luft där får du kondensering.

(För det är väl inte 3glas-fönster du får imma på insidan av?)
 
I vårt nybyggda och energisnåla hus med kopplade fönster blir det också fukt i nederkant mellan bågarna. Helt normalt.
 
Det är treglasfönster men som sagt, inga element är på under fönstren längre efter vi satte in vår luft-värmepump. Skall köpa några ventiler (fresh 32) och sätta in i våra förnster för att se om tilluft gör att detta fenomen uppstår.

Som jag nämnde tidigare så har de tidigare ägarna av någon anledning vid tilläggsisoleringen satt igen samtliga tilluftskanaler vilket innerbar att vi inte hade någon tilluft (förutom otätheter i huset). Har i ett första steg satt in två velco ventiler i varje ända av huset.

Gällande röta på fönstren så kan jag se i vissa rum att det är svart (mögel?) där fukten ligger an mot trät. Går att skrubba bort med en vanlig kökssvamp, men det känns inte bra att tillfoga denna fukt kontinuerligt till våra fönster.

/Michael
 
"Det behöver inte alls vara relaterat till luftfuktigheten inomhus."

Naturligtvis beror det på luftfuktigheten, i kombination med de övriga faktorerna jag nämt.

Att träet blir så fuktigt att det möglar är illavarslande. Antingen bör du slå på elementen igen eller ordna luftväxling.

"I vårt nybyggda och energisnåla hus med kopplade fönster blir det också fukt i nederkant mellan bågarna. Helt normalt."

Vi har en aning i sovrummet ibland, men aldrig så mycket att det rinner kondensvatten. Jag uppfattade det så att Michael hade fukt på innerglasets insida?
 
Jag rekommenderar läsning på SP:s utmärkta sida om Fönster, fukt och innemiljö. Mycket läsvärt!

(Och med risk för att säga emot en forumgud, så: nej, fukt mellan bågarna i moderna fönster är inte att betrakta som normalt)
 
Jag ser att Sp har arbetat vidare på dendär infon! Mycket mera komplett än då jag läste den senast för att par år sedan.
 
drainsniffer skrev:
Jag rekommenderar läsning på SP:s utmärkta sida om Fönster, fukt och innemiljö. Mycket läsvärt!

(Och med risk för att säga emot en forumgud, så: nej, fukt mellan bågarna i moderna fönster är inte att betrakta som normalt)
Hehe...forumgud! Det är inte jag som har valt titeln :D

Vad jag menade med "normalt" med fukt mellan glasen i kopplade fönster, är tillfällig fukt vid vissa väderlekar och temperaturer. Inte att det jämnt är fukt på glasen.
Vi får ibland fukt tidiga senhöst- eller förvårmorgnar när det är vindstilla och bara på nordsidan av huset. Det försvinner när solen går upp. Jag har sett samma fukt i ett otal hus med kopplade fönster. Både gamla och nya hus
 
  • Gilla
hedkvist
  • Laddar…
För att dra ett exempel:

I mitt föräldrahem hade vi ingen mekanisk ventilation, bara självdrag, där var fukt och ibland is på underdelen av fönsterna på nedervåningen varje vinter.

I mitt hus (1-plan) har jag tilluftsaggragat och FVP, och det blir aldrig minsta fuktutslag på fönsterna.

Utan att kunna problemen så relaterar jag det till att jag får in luft utifrån hela tiden och luften inomhus är torr (30-40%) så därför hindras fukt att bildas.
 
Bara en kompletterande fråga, som jag skrev tidigare upptäckte jag att vi inte hade någon tilluftsventil i huset. Införskaffade och installerade då två st. Velco-ventiler http://www.liljengrens.se/products_info.php?lang=sverige&prod=v&subpage=info

Enligt deras beräkning så skall jag i mitt hus ha 6 st av dessa installerade då vi har 120kvm och 6 rum.

Ni som är husägare, stämmer det att ni har såpass omfattande tilluft i era hus?

/Michael Björnberg
 
Normalt sätter man ju minst en uteluftsventil per rum, inkl allrum eller liknande.
 
Då tolkar jag det som att det är helt normalt att sätta in inluftskanaler på ca. 100mm i varje rum som inte innehåller "smutsig" luft såsom kök, tvätt och toalett/badrum?

/Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.