Hej!

Jag är värdelös på att elda i min kamin.
Lite osäker och tycker hantera eld är rätt obehagligt, när jag inte känner mig trygg med min kunskap.

Har en Jötul 3, gjutjärnskamin. Se bild!
Det ska finnas två ventiler, luftventil och tändventil. Vilken är vilken?

På bild ser ni en ventil under glaset långt ner på kaminen, vid den runda ”figuren”.
Den andra ventilen sitter högt upp på kaminen, till höger om ni tittar på kaminen framifrån som den ser ut på bild.

Vilken ventil är vilken?
Man ska nämligen använda ventilerna på lite olika sätt. Ha båda öppna först när man tänder, men sen stänga den ena helt och reglera luften/förbränningen med den andra.

Och, åt vilket håll ska man dra ventilerna för att öppna/stänga? Ni ser ventilerna i närbild i bifogade foton.

Ni ser att ventilen under glaset har markering en ifylld och en icke ifylld cirkel.

Och ventilen uppe har markering - och +.

Ja, ni märker. Jag är helt värdelös på detta, men önskar jag skulle våga elda lite…

Har googlat efter bruksanvisning, men hittar ingen som beskriver vilken ventil som är vilken.

Tack på förhand!
 
  • En klassisk gjutjärnskamin med synlig eld och vedträn, dekorativa element, står på fyra ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Biltanklockans lock och upphöjning, tät stängning, dammig yta, grå plast eller metall, detaljerad närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto av strukturerad, grå yta med slits och framträdande nummer fyra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Kolla på dom här manualerna, här finns bla. bilder och beskrivning på dom olika ventilerna du nämner ("Monteringssmanualen")
https://www.jotul.se/produkter/braskaminer/jotul-f-3
jag har inte tid att lusläsa dom för att hitta svaret, men dom bör ge dig svaret. Om inte, maila Jötul, dom ska garanterat kunna ge dig korrekta uppgifter på dina frågor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.