Många bra tips!

Riktningen på frässtålets rotation har jag koll på. Och jag har fått till fina profiler på ett par lister - men det är så random, oftast blir det usla resultat. Får nog bara öva mer helt enkelt.
 
K
osiris osiris skrev:
Många bra tips!

Riktningen på frässtålets rotation har jag koll på. Och jag har fått till fina profiler på ett par lister - men det är så random, oftast blir det usla resultat. Får nog bara öva mer helt enkelt.
Använder du någon form av mothåll? Om du gör det, och har mothållet på rätt sida samt fräser åt rätt håll förstår jag inte hur du inte lyckas. Tänk också på att inte fräsa för djupt, fräs hellre i fler omgångar.
 
Jag tycker absolut en liten batterifräs är ett bra sätt att få fräsjobb att bli roligare. Bosch har en blå 12v som man enkelt kör med en hand. En annan fördel är att den stänger av om man skulle köra på alldeles för hårt. Så att slippa sladd och med en vikt som tillåtet enhandsdrift så tycker jag batteri är toppen. Har man ett avrundningsstål i den så är det lika enkelt som självklart att sträcka sig efter den. Den kommer helt enkelt användas oftare..

En annan fördel är att den inte är så kraftfull, så lyckas du medfräsa så orkar du fånga upp den innan katastrofen är ett faktum. Så sitter det snart lite mer i ryggraden vad som kan hända, hur man undviker urslag o flisor etc - vilket inte alls är fel om man vill testa kraftigare sladdmaskiner senare.

Sen är det precis som med större fräsmaskiner lämpligt att Göra en cockpitkontroll; sitter allt fast? Förstår jag vad som kommer hända när jag matar frässtål mot arbetsstycket? Är allt inställt korrekt? Sitter allt fast osv osv..
 
Den gröna boschen är ju ingen höjdare och jag förstår att du inte är nöjd med den.

Tycker du ska överväga att uppgradera den om intresse och ekonomi finns. Fräsa är ju bara roligt med rätt utrustning!

Äger själv ingen handhållenfräs men för enklare fräsjobb är det ju perfekt. Enklare att ställa in och enklare att hantera än en "vanlig" fräs.
 
Jag är då mycket nöjd med min gröna Bosch, modellen med ratt för finjustering ovanpå. Fräser både mot och ifrån mig med samma resultat.

Är det väldigt smala stycken du försöker fräsa? Då förstår jag att det blir vingligt, men det gäller ju alla handhållna fräsar. Då torde ett fräsbord vara mer lämpligt.
 
osiris osiris skrev:
Jag har en grön Bosch handöverfräs sedan flera år. Jag tar fram den med jämna mellanrum när jag har en uppgift som jag tänker ska passa, men det blir aldrig bra. Det blir ojämna djup, ojämna kanter osv. Stålen jag har är i princip oanvända och supervassa, men det hjälper inte. Tycker att det också är knepigt att få den att ligga rakt på det som ska fräsas, få till anhåll rätt osv.

Funderar på att köpa en batteridriven kantfräs istället pga enklare att jonglera, man kan hålla i materialet med ena handen (?) osv och jag tror att en sån skulle räcka för mina behov (fräsa något spår, fasa en kant eller fräsa en profil på någon listbit).

Dum idé pga att jag ändå (tydligen) inte kan lära mig att fräsa?
Det är väl inte så enkelt som att du inte har rätt diameter på fräsens skaft? Det är skillnad mellan halv tum och tolv mm och mellan kvarts tum och 6 mm.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har samma fräs och tycker också att det lätt blir lite random resultat - tänker att det är dels pga mig och dels pga fräsen. Köpte min begagnad och tycker inte finjusteringen riktigt funkar som den borde. Å andra sidan tycker jag ändå det är KUL att fräsa :)
Men det kan ju vara för att jag gör så lite "måste"-grejer och mest gör saker pga kul med fräsen.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det är väl inte så enkelt som att du inte har rätt diameter på fräsens skaft? Det är skillnad mellan halv tum och tolv mm och mellan kvarts tum och 6 mm.
Ingen aning 😱. Måste kolla.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag har samma fräs och tycker också att det lätt blir lite random resultat - tänker att det är dels pga mig och dels pga fräsen. Köpte min begagnad och tycker inte finjusteringen riktigt funkar som den borde. Å andra sidan tycker jag ändå det är KUL att fräsa :)
Men det kan ju vara för att jag gör så lite "måste"-grejer och mest gör saker pga kul med fräsen.
Ja, alltså. Det blir ju bra ibland...

Kanske måste öva mer bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.