Jag och min sambo flyttar snart in i vår nyköpta bostadsrätt. Det är en 3:a på 84kvm. Som det var tidigare var ena halvan av vardagsrummet ganska mörk och planlösningen var ganska lång och smal. Hallen som binder ihop kök och vardagsrum med de två sovrummen känns nästan helt omöjlig. En passage som är alldeles för bred men ändå inte möjlig att använda till något nyttigt. Så med start på fredag tar vi ner väggen och håller nu på att fundera hur vi ska möblera efteråt...

Vi vill ha ett kök och vardagsrum som känns inbjudande och mysigt men ändå väldigt funktionellt med bra arbetsytor. Vi har ett matbord med 6 platser och en 3 sitsig soffa som vi skulle vilja passa in. Eftersom vi älskar att laga mat så vill vi gärna få plats med en köksö för arbetsytan och det extra utrymmet. I höjd med den gamla väggen har vi en nivåskilnad som löper genom hela vardagsrummet.

Har ni några tips som kan få oss att tänka i ny banor? Det känns som vi mest fastnar i samma typ av lösningar och vi har svårt att komma ur dem. Som t.ex var ska vi ställa kyl/frys??

Med vänliga hälsingar
Peter
 
  • kök_vägg_bort.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_utan_vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
kan man inte ha kyl och frys kvar och bygga köksö mot den i en vinkel och ut över den nedsänkta delen? Lite svårt att göra en skiss att visa när man inte har några mått på ritningen
 
Om lägenheten är 84 kvadrat men 7 meter bred måste den vara mer än 11 meter lång. På din ritning ser den ut att vara kvadratisk. Jag tror att en bättre ritning skulle göra det lättare att ge er råd.

Hur stor är nivåskillnaden? Ett trappsteg? Ligger vardagsrummet högre eller lägre?

Problemet med lägenheten verkar vara hallen. Som det är nu är det ett utrymme som både är oattraktivt och svåranvänt. Vill man få in mer ljus i hallen måste kyl/frys flyttas.


Jag ser nu att lägenheten har rum som inte finns med på skissen. Jag tycker fortfarande att det skulle hjälpa med en bättre ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.